HISTORIE

 

 

 

 

 

 

  
    
 

 

 

         

         

 
    BOHUNICE
1237 Bounici
1392 in villa Bohonicz
1718 Bohunitz
1825 Pohonitz, Pohonice
 
 

 

HISTORIE
Roku 1237 ves patřila zábrdovickému klášte u premonstrátů, postupně zde získávali majetky brněnští měšťané a v polovině 14. století celou ves držel brněnský měšťan Bohuš z Tišnova, který ji roku 1376 vložil do zemských desk kapitule sv. Petra v Brně.
Za česko-uherských válek byla vesnice v letech 1467-1470 zpustošena a na několik desetiletí opuštěna.
Ve starší době žili ve vsi i svobodní dvořáci a ještě v letech 1580-1587 zde existoval purkrechtní dům, na konci 16. století zde však byli již jen poddaní. Obecní pečeť je doložena od roku 1617 - nahoře má klíč, dole hrozen. Správu vsi vedl rychtář a 3 přísežní, na vinice dohlíželi 3 perkmistři, dozor nad komíny měli 2 komináři a rybník měl na starosti porybný do roku 1727, kdy byl rybník vysušen.
Ves byla zcela zpustošena Švédy roku 1645, ale již v 50. letech byla obnovena Vinařství v polovině 18. století již upadalo a vinice byly měněny na role. Roku 1785 byla robota převedena na peněžité platy a roku 1790 si poddaní vykoupili grunty.

   
rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   246      
1880 83 594 562 28  
1921 202 1 463 1 415 36 12
1930 310 2 023 1 894 109 19
1950 338 2 882      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   1 829    
1970 428 1 816 548  
1980 516 13 329 4 531 439
1991 520 17 361 6 161 411
 
 
  Od posledního desetiletí 19. století se dosud výhradně zemědělský charakter vsi měnil ve prospěch nezemědělského obyvatelstva, zaměstnaného v brněnských továrnách. Ve vsi se rozvíjela výroba hliněného zboží, roku 1881 byla založena cihelna; později též produkce cementového zboží (1911).

 

 
 

             srovnání se současností

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves v otevřené bezlesé krajině, ve zviněném terénu svažujícím se od severu k potoku Leskavě. Osídlení vzniklo kolem pramenné muldy malého potoka, který odtud odtékal jižním směrem do Leskavy. Jádro vsi tvořila náves spíše nepravidelného tvaru, který vznikl pozdější.deformací pravidelnější plochy. Většina usedlostí tvořila navzájem rovnoběžnou západní a východní stranu návsi, která byla k jihu otevřená, neboť zde byla pramenná oblast potoka. Na severní straně náves přecházela v nepravidelný tvar ovlivněný cestou. Cesty, které vsí procházely ve 2. polovině 18. století a spojovaly ji se Starým Lískovcem, Moravany, Horními Heršpicemi, Komárovem a Starým Brnem, měly vesměs místní charakter a jejich trasy tvořily kolem vsi jakýsi rošt. Půdorys vsi ovlivnila zejména severojižní cesta od Moravan. Během 19. a 1. poloviny 20. století, kdy se vesnice plynulým tempem rozrůstala, vznikala řadová přízemní zástavba právě kolem starších cest, hlavně severně, východně a severovýchodně od návsi (ulice Hraničky, Havelkova, Neužilova, Sobolova, Bohuňova).
Za 1. republiky vznikla rodinná zástavba jihozápadně od návsi a řadové rodinné domky podél Sobolovy ulice dosáhly k jihlavské silnici. Při jihlavské silnici byl v letech 1933 až 1934 postaven funkcionalistický areál Sociálních ústavů města Brna podle projektu Oskara Pořísky z roku 1932. Projekt na výrazné rozšíření areálu na nemocnici nebyl roku 1948 realizován. Teprve od 70. let byl v návaznosti na starší objekty vybudován v několika etapách komplex brněnské Fakultní nemocnice.
V 50. letech byla ve východním sousedství nemocnice vybudována věznice.
Velké panelové sídliště Československo-sovětského přátelství, které se podle urbanistického projektu Pavla Krchňáka stavělo od roku 1972, vyplnilo v 80. letech 20. století volné plochy severozápadně a východně až severovýchodně kolem dosavadní vesnice. Západně od Osové ulice, která vytvořila novou katastrální hranici, navazuje na bohunické sídliště současně budované sídliště Starý Lískovec. Nepřehledné amorfní zástavbě sídliště ustoupila i část starší zástavby, především historická náves (Morávkovo náměstí), a ulice směřující z návsi k jihu (Rolnická).

 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    BOSONOHY
1237 in villa Bozonoch
1360 de villa Parvus
1436 z Bosonoh
1846 Barfuss, Bosonohý
 
 
 

HISTORIE
Ves patřila moravskému markraběti. Král Václav ji roku 1237 vyměnil s kostelem sv. Petra v Brně za jiné vsi.
Roku 1628 koupil svovbodný dvůr v Bosonohách s vinohrady Tišnovský klášter.
Za třicetileté války byla ves jen málo poškozena. Růst obce vyvolal roku 1719 mýcení blízkého lesa za účelem získání dalších rolí. V 17. a 18. století zde byly (již od 13. století) četné vinice. Zdejší vinice vlastnili také brněnští měšťané. Roku 1653 se uvádějí vinice v Zadní hoře, v Hubařích, na Branách, v Novosadech, v Padělkách, v Zajíčku. Roku 1661 přenechal tišnovský klášter svým poddaným některé pusté vinohrady. Roku 1674 bylo obděláváno přes 156 měr vinic.
Roku 1749 je doložena pečeť s mluvícím znamením. Dvůr byl roku 1785, kdy byla uzavřena smlouva o výkupu roboty, rozdělen mezi 9 poddaných; mlýn o 1 složení byl prodán již roku 1782, nová vinopalna roku 1801.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   398      
1880 158 897 894 3  
1921 260 1 513 1 512 0 1
1930 373 1 822 1 822 5 0
1950 516 2 038      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961 559 2 143 559  
1970 556 2 345 630  
1980 599 2 372 722 626
1991 578 2 137 724 642
 
  Po zrušení tišnovského kláštera drželi panství páni z Mundi a roku 1830 prodali Bosonohy, Komín a Veverské Knínice panství Veveří, u něhož zůstaly až do roku 1848. Již roku 1908 působil ve vsi stavitel a roku 1911 se uvádějí dvě záložny. Existovala zde výroba ovocného vína, lihovin (již 1861) a sodové vody. Ve 20. letech 20. století zde byla záložna, mlýn a cihelna, roku 1930 i pila.
ACSoučástí Brna se Bosonohy staly roku 1970.

 

 
 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves podél potoka zvaného Leskava. Urbanisticky čistá forma protáhlé vřetenové návsi stoupající do zalesněných svahů prozrazuje jednotné středověké založení či přeměření. Osa vesnice, rovnoběžná s potokem, odpovídá cestě z Horních Heršpic či Komárova přes Bohunice a Starý Lískovec do Žebětína či Bystrce. Na jižním konci návsi ji křižuje stará dálková cesta z Brna do Jihlavy, jejíž trasu pak v tomto úseku sledovala i císařská silnice budovaná od roku 1752. Místní cesty vedly z Bosonoh i do Troubska a Ostopovic. Patrně v 18. století byla ulicová zástavba nepatrně prodloužena na horním konci vsi.
Od počátku 20. století zde zesílil přírůstek přízemní rodinné zástavby, řazené podél potoka, jihlavské silnice i dalších cest a ulic po celé jihozápadní polovině podélné osy vsi. Rozšiřování mělo výrazně extenzivní a neorganizovaný charakter, takže do 50. let vznikla značně roztříštěná struktura zástavby, v níž dominují tři souběžné, ale vzájemně téměř nepropojené osy: stará náves, pod ní podél levého břehu potoka Vzhledná ulice a na protější straně vody Hoštická ulice.
Vznik rodinných domků v 60.-80. letech 20. století měl spíše charakter doplňování existující struktury. Přízemní domy kolem návsi byly sice ve fasádách zmodernizovány, hmotově a prostorově zůstal však prostor návsi nenarušen.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
 
BRNĚNSKÉ

IVANOVICE

1220 Welenowicz
1346 Nenabicz
1529 ze vsi Elwanowicz
1854 Nennowitz, Ivanovice
 
 
součást městské části Tuřany

HISTORIE
Původně zeměpanská ves Velenovice byla v majetku velehradského kláštera od jeho založení. Tvořila vždy samostatný klášterní statek, který býval často zastavován. V polovině 14. století odtud pocházela řada brněnských měšťanů. Tehdy měla ve vsi majetek i drobná šlechta. Ve 14. století zde zřejmě vznikla tvrz. V roce 1494 zastavil klášter zdejší statek Janu Doupovcovi z Ivanovic, od roku 1518 měl zástavu starobrněnský klášter cisterciaček a roku 1543 brněnský měšťan Hanuš Leinberger.
Značné škody, které vsi způsobili Švédové při obléhání Brna roku 1645, byly však poměrně rychle odstraněny: v letech 1650-1652 byl opět zprovozněn dvůr a roku 1673 byly jíž všechny domy opět osazeny.
Po třicetileté válce se vesnice poněmčovala. U panského dvora ve vsi vznikl v letech 1682-1686 vrchnostenský zámek, při němž byla po několika letech zřízena zahrada; ke statku patřil i pivovar s palírnou, postavený v letech 1692-1702 přes odpor brněnských měšťanů, a roku 1750 i 2 hospody, kovárna aj.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   353      
1880 158 1 059 385 673 1
1921 273 1 580 983 583 14
1930 376 2 129      
1950 420 1 819      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   1 834    
1970 429 1 666 455  
1980 443 1 549 502 480
1991 433 1 335 486 460
 
  U vsi býval velký rybník, často zaplavovaný řekou Svratkou. Někdejší rozvinuté vinařství od 18. století zanikalo a omezilo se na některé usedlosti. Prokurátor velehradského kláštera zřídil v letech 1725-1739 pro chudé a nemocné chudobinec a postavil soukromou zámeckou kapli.
Ves byla postižena požáry v letech 1750 a 1813, průtrží mračen roku 1810 a válkami, zejména francouzským vojskem v letech 1805 a 1809. Po zrušení kláštera roku 1784 vlastnil statek stát prostřednictvím náboženského fondu, který již v tomto roce převedl robotní povinnosti na plat.
Ves získala v letech 1867-1870 přímé železniční spojení s Brnem a od roku 1930 byla napojena na městskou autobusovou dopravu.
Po vzniku Československa roku 1918 se ve vsi postupně prosadila česká většina. Ve 20. letech zde byl mlýn.

 

 
 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves se rozkládá na svazích a na dně mělké prolákliny, jíž protéká Ivanovický potok. Vznikla na cestě z Komárova do Tuřan, která zde několika směrovými zlomy překonávala nehluboké údolí. Od severovýchodu sem vedly místní cesty ze Slatiny, jihozápadně vybíhala cesta do Holásek a na východní straně prolákliny cesta do Tuřan. Jádro vsi vzniklo na západní hraně údolí, kde se zformoval dominantní ulicový útvar, končící na jihu areálem dvora a zámku. Při severním konci se ulice rozšiřuje v náznak návsi.
Teprve ve 2. polovině 18. století, kdy se počet domů více než zdvojnásobil, vznikla zástavba také na východní straně potoka, na dně údolí pod kaplí (Jahodová ulice), a také podél uličky spojující obě strany údolí na horním konci vsi (Pastevní ulice).
Rozšíření zástavby podpořil rozvoj místního průmyslu a velkostatku (s pivovarem, palírnou, mlýnem, sladovnou a výrobou kávových náhražek).
K propojení zástavby Brněnských Ivanovic a Tuřan došlo ve 20. a 30.letech. Zastavěn byl trojúhelník mezi Revoluční, Holáseckou a Jubilejní ulicí.
Mezi památkami tradiční vesnické architektury, tvořící jádro vesnické památkové zóny, zasluhují pozornost především Ivanovické náměstí č. 26 s podélně orientovaným obytným stavením komorového typu se vstupním žudrem a samostatnou vjezdovou branou, Ivanovické náměstí č. 30, č. 31, dále pak dosud nechráněné hodnotné hmotově a dispozičně tradiční domy Ivanovické náměstí č. 11, Sladovnická ulice č. 2, Ivanovické náměstí č. 32, s průčelími znehodnocenými povrchovou úpravou, se stodolou a výměnkem, Jahodová ulice č. 6, č. 38, Tuřanská ulice č. 19.
Velmi cenné jsou dochované příčně průjezdné stodoly západního humna (v ulici Sladovnické), zděné z nepálených cihel, příčně průjezdné, s vjezdy s dřevěným trámovým průvlakem, některé stodoly mají obklad z pálených cihel, sedlové střechy jsou kryté většinou dvoudrážkovou pálenou krytinou, výjimečně dochována dřevěná vrata. Mezi pozoruhodné památky průmyslové architektury patří především bývalý pivovar ze 3. čtvrtiny 19. století.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    BYSTRC
1373 ville Bystricz
1559 ves Bystrcz
1674 Bistritz
1893 Bysterz, Bystré
 
 
 

HISTORIE
Ves náležela k zeměpanskému panství Veveří. Někdy před rokem 1373 získal některé zeměpanské lesy a pozemky v prostoru Bystrce klášter cisterciaček ve Starém Brně. Kopec a les Hlubočec na protější straně Svratky daroval markrabě Jan roku 1373 klášteru augustiniánů u sv. Tomáše v Brně (hora Hlubočec se proto dnes nazývá Mniší), jenž pak roku 1381 dostal od markraběte Jošta i ho-ru (Pekárná) mezi Bystrcí a Žebětínem.
Obecní pečeť se znamením radlice, kosíře a hroznu je doložena roku 1703.
Před rokem 1749 byly pozemky nově, rovnoměrně rozděleny. V Bystrci byl panský dvůr a mlýn (1750); dosavadní dvůr roku 1805 nahradil Nový dvůr.
Do roku 1848 Bystrc stále patřila k panství Veveří — statek Říčany.
Za 1. pozemkové reformy byl dvůr velkostatku Rosice-Veveří z velké části zestátněn, zbytek byl rozparcelován. I po reformě zde přetrval velkostatek kláštera sv. Tomáše v Brně.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   493      
1880 149 1 108 1 099 9  
1921 263 1 543 1 541 2 0
1930 382 1 818 1 810 7 0
1950 754 2 177      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   2 283    
1970 561 2 386 738  
1980 789 14 196 5 085 529
1991 928 23 593 8 883 499
 
  Ve 20. letech 20. století bylo v Bystrci stavební a bytové družstvo (1924) a mlékárna, dále pak mlýn, cihelna a záložna (1910).
Dosavadní charakter vsi se změnil až v 70.-80. letech 20. století, kdy zde vyrostlo velké panelové sídliště. V Bystrci se narodil malíř a sochař Jakub Obrovský (1882-1949).

 

 
 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla v rozšířené části svrateckého údolí mezi kníničskou a komínskou soutěskou, v prostoru, kde veverské a kohoutovické pásmo zalesněných kopců protíná nižší pruh Boskovické brázdy. Již v raném středověku existující cesta z Brna přes Žabovřesky a Komín k Veveřímu hradu zde přecházela na západní břeh řeky, zatímco po východní straně řeky pokračovaly cesty ke Kuřimi a Tišnovu. Nad levým břehem se rozbíhal vějíř celkem pěti cest.
Mezi tímto bodem a mlýnským náhonem souběžným s řekou se rozvinula vlastní ves Bystrc s rozlehlou protáhlou trojúhelnou návsí, rozšiřující se (překvapivě) směrem k vodě. Jde nepochybně o jednorázové středověké lokační dílo.
Během 2. poloviny 18. století se počet domů více než zdvojnásobil domkářskou zástavbou, která do roku 1825 vytvořila jednostrannou zástavbu podél severní cesty do Žebětína (Výhon) a nepřehledný shluk v místě souběhu cest, pokračující pak ve třech těsně sousedících paralelních řadách podél jižní cesty do Žebětína.
V letech 1829-1848 byla postavena silnice z Brna k Veveřímu hradu a dále k Tišnovu, roku 1894 silnice z Bystrce do Jinačovic a roku 1914 z Bystrce do Žebětína.
Ve 20. a 30. letech pak proběhla další vlna urbanistického vývoje. Podél jižní cesty do Žebětína vznikla řada domů i po severozápadní straně komunikace a vesměs oboustranná rodinná zástavba obklopila i silnici k Veveřímu hradu a cestu do Troubska.
Za 2. světové války začali Němci budovat dálnici Vídeň — Vratislav, procházející Boskovickou brázdou a obcházející bystrcký intravilán. Její těleso bylo později využito pro dálniční přivaděč (Stará dálnice). Ves byla v závěru války poškozena, když nacisté 26. 4. 1945 vyhodili do povětří obloukový železný most přes Svratku. V následných bojích mezi německou a sovětskou armádou bylo mnoho budov ve vsi poškozeno (padlo zde 74 sovětských vojáků).
V květnu 1948 byla ves spojena s Brnem tramvajovou linkou. Mniší hora měla být po roce 1949 změněna na botanickou zahradu, nakonec zde však byla roku 1953 otevřena brněnská zoologická zahrada, která dnes existuje na výměře 56 ha.
Roku 1971 byla zahájena výstavba nového sidliště, které obklopilo historické jádro vsi a zaplnilo prostor mezi řekou, potokem Vrbovcem a dálniční spojkou na Žebětín.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    ČERNÁ POLE
 
1867 Schwarzfeldgasse
1966 Černá Pole
 
 
 
součást městské části Brno - sever, střed a Královo Pole
 

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Černá pole (Schwarzfeld) bylo jméno polní trati severně od Cejlu. Na svazích nad údolím Ponávky a Lužánkami existoval ještě koncem 18. století souvislý pás vinic. Územím procházela cesta ze Zábrdovic na hráz Hutterova rybníka a Velkou Novou Ulici, a ze Zábrdovic do Králova Pole, z níž se záhy odpojovala přímá cesta do Soběšic.

rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1970 1 762 29 755 9 594  
1980 1 913 28 142 10 414 1 354
1991 1 894 23 627 9 943 1 467
 
  Roku 1846 byla otevřena dětská nemocnice (starší soukromá děts. nemocnice existovala jen krátce od roku 1809),  v letech 1897-1898 pak rozšířená o nové objekty, z nichž některé se zachovaly v severní části nynějšího areálu. Novodobá urbanizace Černých Polí začala v 60. letech 19. století, kdy bylo ve svahu nad Lužánkami ( nad Drobného ulicí) postaveno prvních 5 vil podle projektu Heinricha Ferstela.
Po roce 1874 se pak dole pod Černými Poli rozvíjela výstavba reprezentativní blokové čtvrti, spojené s Černými Poli strmou ulicí Antonína Slavíka ( jejíž vícepodlažní novorenesanční činžovní domy v následujících letech vystoupily nahoru do Černých Polí), a monumentální kompozicí Schodové ulice.
Největší stavební aktivitu Černá Pole zaznamenala ve 20. a 30. letech, kdy se zformovala ve specifickou městskou čtvrť tvořenou z menší části dvojdomky, převážně však patrovými řadovými rodinnými domy v zahradách. Samostatnou nejsevernější enklávu vytvořila drobná rodinná zástavba Štefánikovy čtvrti (pojmenování od roku 1923; 1952-1991 Fučíkova čtvrť).
V letech 1929-1930 byla na terase nad Lužánkami mezi staršími vilami postavena i Tugendhatova vila (Černopolní 45) od Ludwiga Miese van der Rohe, stěžejní dílo světové funkcionalistické architektury. Na místě zemského ústavu slepců vyrostl ve 20. letech monumentální novoklasicistní komplex Vysoké školy zemědělské, rovněž byl vybudován rozsáhlý areál jezdeckých kasáren a neoklasicistní budova Vysoké školy lesnické.
Zcela nový funkcionalistický komplex budov Dětské nemocnice u Černopolní ulice projektoval v letech 1947-1948 Bedřich Rozehnal.
Černá Pole a Husovice rozdělovala tišnovská železniční trať, a ještě po polovině 20. století byly obě městské části propojeny pouze Vranovskou ulicí a pěším podchodem Venhudovy ulice.
Západovýchodní napojení Černých Polí na severní část vnitřního města bylo vytvořeno Provazníkovou a Drobného ulicí. Spojení s historickým jádrem města (Francouzská), bylo umožněno až průrazem Merhautovy ulice do třídy M. Horákové.
V 60.-80. letech, také v souvislosti s budováním sídliště Lesná a zrušením staré tišnovské trati, byla prodloužena ulice Lesnická i Merhautova a na volných plochách mezi nimi vzniklo panelové sídliště Černá Pole. Panelová zástavba vyplnila i nezastavěný prostor mezi Štefánikovou čtvrtí a zrušenou tratí, přičemž bylo vybudováno i dosud neexistující spojení Černých Polí a Husovic prodlouženou Provazníkovou ulicí.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    ČERNOVICE
1342 in villis Schellschiz et Czinoviz
1347 de Schirnowicz
1825 Czernowitz
1939 Tschernowitz
 
 
 

HISTORIE
Ves bývala zeměpanská a kromě jiných obyvatel zde od pradávna žili také střelci, kteří zde měli dvůr a byli panovníkovi povinni zvláštní službou.
Po založení města Brna kupovali ve vsi pole a vinice brněnští měšťané. Brněnský obchodník Bernard získal od černovických střelců jejich zdejší dvůr. Roku 1375 celou ves zapsal markrabě Jošt kartuziánskému klášteru v Králově Poli. Zalesněné pozemky nad vsí patřily v 15. století benediktinskému proboštví v Komárově. Desátek, který plynul rovněž do Komárova, předal roku 1528 probošt Štěpán Etwan brněnské kapitule.
Ves byla citelně postižena Švédy roku 1645 za obléhání Brna, ale díky úrodné půdě se brzy obnovila. Ves se poněmčila v 17. století. Z té doby je též zachována obecní pečeť se znamením rádla.
Černovice patřily až do roku 1848 k panství Královo Pole.
Roku 1784 byla robota přeměněna na peněžní a obilní dávky.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   423      
1880 118 781 186 590  
1910 307 3 057 1 355 1 672 3
1930 803 6 158 4 112 1 876 170
1950 1 030 10 145      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   12 726    
1970 1 030 11 141 3 596  
1980 980 8 619 3 307 1 108
1991 895 7 221 3 051 911
 
  V 70. letech 19. století vznikly severně od staré vsi Nové Černovice, jenž se vyvíjely se jako integrální součást Brna, třebaže k němu byly připojeny (stejně jako stará ves) až v roce 1919.
Na počátku 20. století existovala v Černovicích výroba spodia a kostní moučky, lihovin, lepenky, a byla zde i záložna.

 

 
 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Černovice jsou tvořeny dvěma zcela samostatnými urbanistickými celky: starou vsí a Novými Černovicemi; mezi nimi leží areál psychiatrické léčebny.
Ves vznikla na cestě z Komárova , která zprostředkovávala spojení z Brna a Bohunic.
Černovice tvořila až do počátku 18. století pouze zástavba usedlostí kolem návsi, tvořící semknutý intravilán.
Roku 1718 vytvořila akcent návsi kaple, později vystřídaná novogotickým kostelem. V letech 1656-1749 bylo na vrchnostenské půdě postaveno 15 nových chalup. Tehdy začala vznikat zástavba při severovýchodním vějíři cest, která do 1. poloviny 19. století vytvořila relativně pravidelnou strukturu s dominantní širokou a krátkou ulicí směrem ke Křenové. V její blízkosti – severně od vsi byla letech 1861-1863 postavena zemská psychiatrická léčebna s osově komponovanými novorenesančními objekty.
V 70. letech 19. století bylo postaveno prvních 10 domů severozápadně od vsi, neboť dosavadní ves další rozšiřování neumožňovala. Tato část obce byla nazvána Nové Černovice a rychle vzrůstala; již roku 1890 zde bylo 28 domů a 461 obyvatel.
Ve 20. letech 20. století se výstavba rozvíjela výlučně ve vazbě na Brno, později pokračovala ještě rychleji, takže do války vznikla patrová rodinná řadová zástavba vesměs pravoúhlých uličních bloků na celém území až po Cornovovu ulici na východě, Húskovu na jihu a Elišky Krásnohorské na západě a Olomouckou na severu. Klín mezi ulicí Elišky Krásnohorské a Svitavou zastavěn nebyl, protože podél řeky byla v roce 1926 vybudována tzv. černovická železniční spojka přerovské a vlárské (a českotřebovské) trati.
Roku 1959 začala stavba panelového sídliště právě na východním konci Nových Černovic kolem Krausovy a Kneslovy ulice.
Západně od psychiatrické léčebny byla postavena nová velká škola. Tím skončil tvůrčí urbanistický vývoj celé čtvrti.
V 60. letech vznikl jen rozsáhlý areál ČSAD mezi starými Černovicemi a přerovskou tratí podél Vinohradské ulice. Tím začala devastace staré vsi, v níž za války zanikl tamní kostel. Na přelomu 70. a 80. let byl východně od Nových Černovic protažen velký městský dopravní okruh, jehož vysoký násep se kvůli areálu ČSAD zařízl do intravilánu vsi, z níž „odkrojil" jihovýchodní roh návsi a plocha návsi byla narušena i silničními nájezdy na novou komunikaci. Vlivem tohoto krajně bezohledného dopravního řešení bylo jádro Černovic téměř zcela rozrušeno.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    DOLNÍ HERŠPICE
1333 von Jerspicz
1673 Vnter Gerspitz
1846 UnterGerspitz
       - Dolnj Gerspice
 
 
součást městské části Brno - jih

HISTORIE
Ves, původně česká, patřila od neznámé doby komárovským benediktinům, kteří od 2. poloviny 13. století dávali zdejší půdu emfyteutickým právem brněnským měšťanům.
Jeden dvůr koupil brněnský měšťan Bohuslav, který se později psal Bohuš z Jeršpic.
Od poloviny 13. století bylo tedy ve vsi několik dvorů, jejichž počet se ve válečném 15. století zmenšoval. Komárovské proboštství vlastnilo Dolní Heršpice až do svého zániku; tehdy je roku 1527 poslední probošt Štěpán Etwan odevzdal spolu s ostatním majetkem kapitule  sv. Petra v Brně, v jejímž držení zůstaly až do roku 1848.
Poddaní měli právo šenku vína ze svých vinohradů, které bylo po roce 1620 různě omezováno. Koncem 16. století zbývaly ve vsi poslední dva svobodné dvory, jejich majitelé však rovněž museli robotovat, neboť vrchnost v té době podstatně rozšířila výměru svých pozemků, které bylo potřeba obdělávat.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   205      
1880 62 354 52 302  
1921 79 473 134 323 16
1930 86 573 211 353 9
1950 87 494      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   441    
1970 90 382 126  
1980 83 330 126 102
1991 87 305 118 97
 
  Roku 1619 bylo ve vsi 19 osedlých, kteří měli půdu rozdělenu velmi nerovnoměrně.
Roku 1645 zde leželi Švédové při obléhání Brna a potom ves vypálili. Díky úrodné půdě se brzy zotavila.
Obecní pečeť se znamením rádla s květy okolo je z roku 1749. Správu obce vedl rychtář a 2 přísežní.               Kapitula se snažila přimět poddané, aby se na svých usedlostech zakupovali, tyto snahy v letech 1749 a 1771 však byly neúspěšné, teprve od roku 1781 tento proces skutečně začal.
Roku 1785 byla robota přeměněna vesměs na peněžní dávky.
Ves si zachovala zemědělský charakter i po připojení k Brnu v roce 1919. V té době zde existovala cihelna a doložena je i výroba kyselého zelí.

 

 
 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla těsně při ústí Lískoveckého potoka do Svratky, která zde před regulací tvořila velké meandry a těsně pod vsí se do ní vlévalo dolní z obou ramen Svitavy (horní ústilo již mezi Petrohradskou Ulicí a Komárovem).
Na počátku 17. století tvořilo vesnici 19 usedlostí, což plně odpovídá usedlostem kolem návsi. Krátká ulicová zástavba podél cesty do Moravan vznikala v 18. století. Hlavní komunikační osu před vznikem znojemské císařské silnice (1727) tvořila jistě již od středověku královská cesta z Vídně a Pohořelic do Brna, lemující západní část původního intravilánu vsi, jejíž náves je k ní napojena kolmo od východu.
Nejpozději v 60. letech 18. století však návsí procházela cesta z Moravan (podél ní vznikla ona západní ulicovka), která za návsí překročila potok a posléze i obě řeky a směřovala do Brněnských Ivanovic.
V 19. a 20. století vesnice téměř nerostla, vznikl jen menší počet domů vždy po jedné straně silnice do Horních Heršpic i Přízřenic, tedy v trase staré královské cesty.
Vesnice dodnes patří k nejlépe hmotově dochovaným vesnickým celkům na území města Brna.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    DVORSKA
 
1846 Maxmiliansdorf
1872 Maxdorf
 
 
 
součást městské části Tuřany

HISTORIE
Roku 1539 osvobodil biskup Stanislav Pavlovský svému poddanému Jiřímu Dvořákovi v Chrlicích jeho dvůr od všech platů a robot, s výhradou vrchnostenských práv a služeb; za to měl každý držitel dvora střežit zrušený vrchnostenský dvůr „Dvořisko" (na místě pozdější vsi Dvorska) mezi hranicemi vsí Sokolnice, Kobylnice, Šlapanice a Tuřany a chrániti ho od škody.
Nový panský dvůr a ovčín byl postaven roku 1770 olomouckým biskupem Maxmiliánem hrabětem z Hamiltonu.
V sousedství dvora byla již roku 1787 založena ves Maxmiliansdorf, nazvaná po zakladateli dvora, teprve později dostala české jméno Dvorská ve smyslu „dvorská osada, patřící ke dvoru".
Obec, připojená k Brnu roku 1971, si dodnes zachovala vesnický ráz.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771 - -      
1880 38 227 46 181  
1921 55 271 71 198 2
1930 82 421 201 220 0
1950 93 383      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961 86 392 86  
1970 86 376 86  
1980 87 345 99 93
1991 83 314 89 87
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Zcela rovinatým územím pozdějšího dvora a vsi procházela v 60. letech 18. století poměrně hustá síť cest. Dvorska vznikla při křížení cesty z Tuřan do
Kobylnice a ze Slatiny do Sokolnic; severozápadně odtud probíhala i cesta z Modřic a Chrlic do Šlapanic.
Nová ves nevznikla podél žádné z existujicích cest. Geometricky oboustanná ulicovka byla vyměřena po západní straně potoka mezi tuřanskou cestou a dvorem, takže její osa směřovala od severovýchodu k jihozápadu; v jejím pokračování pak vznikla polní cesta vedoucí obloukem do Chrlic.
Typizované domky byly do ulice orientovány kratší stranou a dvorky uzavírala souvislá řada stodol. Již ve 20. letech 19. století se čelní orientace domů začala postupně měnit na okapovou.
Novodobý urbanistický vývoj vsi vedl již kolem roku 1900 k prodloužení ulice i v úseku proti dvoru a zčásti i za dvorem. Za první republiky tímto směrem zástavba pokračovala, dále vznikla řada domů podél silnice do Tuřan a oddělená jednostranná ulicová zástavba kobylnické silnice za školou, postavenou východně za vsí.
Po roce 1945 ves stagnovala; zprvu kvůli odsunu německých obyvatel, později vlivem stavební uzávěry kvůli tuřanskému letišti, jehož areál vznikl severně od vsi. Roku 1995 byla postavena skupina nových rodinných domků i po druhé straně tuřanské silnice (Zapletalova). Dvorska tvoří dodnes dobře půdorysně a hmotově dochovaný vesnický celek.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    HOLÁSKY
1388 Holleschicz
1674 Hollaszka
1751 Hollasko
1893 Holasek, Holásky
 
 
součást městské části Tuřany

HISTORIE
Ves vždy příslušela k modřickému obvodu lenních statků olomouckého biskupství.
Roku 1465 ji spolu s několika dalšími vesnicemi pronajal biskup Tas z Boskovic Matěji Rajsnarovi. Roku 1568 osvobodil biskup Vilém Prusinovský z Víckova obyvatele od odúmrti a dal jim právo svobodného nakládání s majetkem.
Ves zpustla ve třicetileté válce, byla však brzy obnovena.
Od roku 1777 patřilo léno olomouckým arcibiskupům a od roku 1864 brněnskému biskupství. Roku 1783 byly rorobotní povinnosti převedeny na peněžité dávky a některé práce.
Obecní pečeť je dochována z roku 1666, pečetní znamení obsahuje kosíř, hrozen, krojidlo a tři květiny.                                                   Obecní les byl z velké části vykácen za první slezské války roku 1742, kdy bylo dřevo použito na opevňování města Brna a Špilberku.
V 1. třetině 20. století nabyla obec zčásti průmyslového charakteru.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   181      
1880 45 260 252 8  
1921 79 431 430 1 0
1930 154 723 706 17 0
1950 354 1 384      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   1 439    
1970 305 1 117 306  
1980 303 999 312 310
1991 298 891 327 325
 
  Přičinila se o to výroba a velkoobchod kysaným zelím J. Černého(1924), ledárna firmy Šlesinger a Straka (1925), továrna na cementové stavební díly a stavební firma O. Roučky (1930) spolu s další výrobnou cementového zboží(1930) a mlýn (1935). Roku 1946 přibylo dobývání písku a výroba dětské konfekce.
K Brnu byly Holásky připojeny roku 1960.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Vesnici tvořila až do 18. století pouze nedlouhá oboustranná ulicovka (ulice Na návsi) mírně se svažující k severozápadu, k potoku tekoucímu z blízkých Brněnských Ivanovic do starého ramene Svitavy či Svratky, které se dnes jmenuje Jezera.
Cesta z Černovic do Chrlic vedla (v trase prodloužení ulice V aleji) podél severovýchodní hrany intravilánu, lemované stodolami. Dole, podél potoka, přicházela cesta z Přízřenic přes svrateckou nivu, pokračující do Brněnských Ivanovic (ulice u potoka). Z jihovýchodního konce ulice kolmo vybíhala cesta do Tuřan (Rolencova).
Teprve postavení přerovské železnice v letech 1867-1870 přerušilo starou chrlickou cestu, která byla přeložena do přímého pokračování holásecké ulicovky (tam pak byla postavena i kaple) a roku 1920 přebudována na silnici. Nová přímá trasa musela být proražena řadou drobných domkářských obydlí, postavených ve 2. polovině 18. století proti jihovýchodnímu konci holásecké ulice. Železniční zastávka byla v Holáskách zřízena až roku 1910.
Již kolem poloviny 19. století začalo rozšiřování zástavby mimo tradiční jádro vsi, nejprve podél cesty (od roku 1928 silnice) do Tuřan.
V roce 1912 byla vybudována silnice do Brna, roku 1920 do Chrlic.
Poměrně prudký růst Holásky zaznamenaly za 1. republiky. Podnětem se stal rozvoj průmyslu. Roku 1926 postavil v obci stavitel Osvald Roučka továrnu na výrobu betonových tvárnic, z níž se vyvinul závod Prefa.
V letech 1930-1945 pracovala v Holáskách ledárna. Za první republiky vznikla i výroba cihel, pozdější Cihelny Gustava Klimenta.
Tehdy byla postavena jednostranná řadová zástavba od potoka podél ulice V aleji, směřující k Brnu. Tato cesta
(od roku 1912 silnice), se stala osou tehdejšího stavebního rozvoje, jehož těžiště se přesunulo zcela mimo původní ves.
V rohu holáseckého katastru mezi Jezery a přerovskou tratí vznikl prakticky samostatný urbanistický celek, tvořený několika pravoúhlými bloky řadové rodinné zástavby (ulice V aleji, Prodloužená, V tišině, Ledárenská).
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    HORNÍ HERŠPICE
1373 in villa Jerspicz
1446 in Superiori Jerspicz
1849 Ober-Gerspicz
1906 Obergerspitz, Heršpice Horní
 
 
součást městské části Brno - jih

HISTORIE
Ves leží na starém sídelním území. Zeměpanská půda,j ejímž střediskem byla tvrz s poplužním dvorem, se již od 13. století postupně dostávala do držení brněnských měšťanů.
Roku 1373 prodal měšťan Bohuš tvrz, poplužní dvůr, a 18 hřiven platu na Horních Heršpicích markraběti Janu Jindřichovi, jenž je téhož roku prodal kapitule sv. Petra v Brně, která zde pak měla dvě kanovnické prebendy - ves a dvůr. Heršpická tvrz ztrácela v 15. stoleti obranný význam ve prospěch hospodářské a správní funkce dvora. Když roku 1527 kapitula získala majetek zrušeného komárovského kláštera, přenesla správu z Horních Heršpic do Komárova a heršpická tvrz
s dvorem se změnily v selské usedlosti. Stávaly údajně v prostoru pozdějšího Centrokovu (severně od vsi).
Při obléhání Brna roku 1645 měli Švédové ležení v Horních Heršpicích a při odchodu ves úplně zničili. Většina obyvatel se tehdy rozutekla. 

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   289      
1880 124 783 76 706  
1921 230 1 745 995 720 30
1930 356 2 310 1 358 919 33
1950 476 3023      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   2 757    
1970 516 2 775 869  
1980 486 2 281 830 551
1991 463 1 877 707 475
 
  Ještě roku 1653 byla ves z poloviny pustá, roku 1657 však již byla dosídlena. Zatímco do té doby bývala vesnice česká, příchodem nových kolonistů se silně poněmčila a zůstali zde jen asi 3 čeští sousedé.
Z 18. století je dochována obecní pečeť se znamením klíče, rádia a kosíře.
Součástí Brna se Horní Heršpice staly roku 1919. Průmyslový charakter získaly zvláště díky papírně (1887), pivovaru se sladovnou (1902), továrně na sladovou a žitnou kávu Orion, továrně na cukrovinky Oriental, výrobě éterických olejů a cementového zboží.
 
   

 

 
  URBANISTICKY VÝVOJ
Ves leží v mírné proláklině ploché nivy při pravém břehu Svratky.
Hlavní komunikací byla v prostoru Horních Heršpic od raného středověku cesta sledující okraj nivy, která byla až do roku 1727 královskou cestou z Vídně přes Dolní Heršpice a Polní Ulici do Brna; potom ji nahradila císařská silnice v dnešní trase západně od Horních Heršpic.
Přes četné katastrofy (1645) se základní jádro vsi - oboustranná ulicovka s asi 10 usedlostmi po každé straně (Sokolova ulice mezi Košuličovou a Hrdličkovou ulicí), udrželo beze změn. Rozšiřování vsi začalo až v 1. polovině 18. století; během dalších sto let se ulicovka domkářskou zástavbou prodloužila podél cesty do Bohunic k západu na dvojnásobek původní délky a po její severní straně vznikly další paralelní řady domků (uličky Perunova a Bezovky).
Již na počátku 19. století byla ve vsi otevřena cihelna.
Vývoj vsi významné ovlivnila stavba břeclavské železnice (1839), která byla vedena při novém západním konci vsi. Heršpické nádraží se v letech 1854-1856 stalo křižovatkou s tratí Střelice Rosické nádraží a postupně se vyvinulo
v důležité seřadovací nádraží. Severní okraj katastru v letech 1867-1870 proťala i trať do Přerova.
V roce 1887 byla postavena palírna (na místě Centrokovu) a pracovalo zde několik dalších menších průmyslových provozů. V poslední čtvrtině 19. století byla nedaleko staré vsi založena místní část Nové Heršpice, která se pouze roku 1885 rozlišovala jako osada. Roku 1910 ji tvořilo 29 domů s 379 obyvateli.
Nová výstavba se v Horních Heršpicích rozvinula především kolem roku 1900, jen v malé míře však byla situována v existující vsi - vzniklo zde jen několik domů podél komárovsko-přízřenické silnice a rovněž cesty
z nového středu vsi k jihu ((Bednářova ulice).
Po roce 1945 došlo v souvislosti s odsunem Němců k vleklé stagnaci, zvláště v jádru vsi, kde byla řada domů později zbořena. V 70. a 80. letech se Horní Heršpice změnily v průmyslovou periférii, neboť západně od nádraží
i západně od Kšírovy ulice vznikly velké průmyslové a účelové plochy.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    HUSOVICE
1264 in Husicz
1528 z Husowicz
1749 Peczet obecni Husowice
1893 Hussowitz, Husovice
 
 
součást městské části Brno - sever

HISTORIE
Husovice byly původně zeměpanské, brzy však došlo k drobení pozemkové držby, když se hospodářské dvory i menší části půdy dostaly do držení brněnských měšťanů, šlechty a církve.
Ve 13. století zde již asi existoval i mlýn a nejméně 2 dvory.
Ves odváděla desátek zábrdovickému klášteru, pod jehož duchovní správu náležela.
Ve 14. století držel svobodný dvůr moravský zemský hejtman Jindřich z Lipé, který jej roku 1325 věnoval s právem výkupu klášteru cisterciaček ve Starém Brně, jemuž připadla i převážná část vsi.
Kolem poloviny 14. století měli v Husovicích značný pozemkový majetek také brněnští měšťané. Markrabě Jan Jindřich koupil od měšťana Anshelma dvě velká popluží u Dolního dvora a u cesty do Zábrdovic a roku 1370 je obě věnoval augustiniánskému klášteru
u sv. Tomáše v Brně, který je připojil ke svému dvoru v Králově poli.
K roku 1595 je doložena obecní pečeť s mluvícím znamením (husa).

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   266      
1880 279 3 541 3 120 397 6
1921 804 10 977 10 411 438 128
1930 1 367 14 712 13 642 794 276
1950 1 868 17 473      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   17 320*    
1970 1 232 9 261 3 651  
1980 1 196 7 153 3 087 1 239
1991 1 120 5 532 2 442 1 172

* včetně části sídliště Lesná a Štefánikovy čtvrti

 
  Za obléhání Brna Švédy v letech 1643 a 1645 utrpěly Husovice velké škody, které však byly do 70. let 17. století překonány. V té době zde ještě existovala řada vinic.
Dne 5. 3. 1912 povýšil císař František Josef I. Husovice na město a 26. 9. 1912 mu udělil znak. Již roku 1919 však byly Husovice připojeny k Brnu.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Husovice bývaly dříve malou vsí v údolní nivě při pravém (západním) břehu Svitavy, která zde až do meziválečné regulace tvořila velké zákruty. Vesnice ležela na cestě z Brna severovýchodním směrem.
Před polovinou 18. století, se počet domů více než zdvojnásobil. Podnětem k tomu byla existence menších průmyslových závodů. Valcha v Husovicích patřila roku 1779 Köffilerově manufaktuře na Velké Nové Ulici. Hamry na měď byly roku 1795 přeměněny v soukenickou valchu. V roce 1814 byl zprovozněn lihovar.
Rychlý růst vesnice začal již kolem poloviny 19. století a zprvu vedl k rozšiřování zástavby podél všech existujících komunikací. Husovické valchy se postupně přeměnily v barvírny a olejnu a od poloviny 19. století zahajovala činnost i řada dalších průmyslových podniků.
Husovice byly v 90. letech 19. století podle počtu domů největší vesnicí na Moravě (spolu s Vítkovicemi
u Ostravy, které vedly počtem obyvatel).
Roku 1909 bylo vyvlastněno 60 ha velmi úrodné půdy pro vojenské cvičiště. V té době se v Husovicích věnovalo zemědělství již jen 9 rodin.
V letech 1905-1906 byla severním okraji města vybudována kanalizace a dlážděné chodníky.
Roku 1914 byla postavena městská elektrárna. Do roku 1925 byla zastavěna západní část náměstí. Nejpozději, až na přelomu 20. a 30. let, byly obestavěny bloky mezi touto částí náměstí, Vranovskou, Jilemnického a Rotalovou ulicí.
V 60. letech bylo u Merhautovy ulice vybudováno panelové sídliště Černá Pole II, z něhož byla dolů po svahu vyvedena široká Provazníkova ulice, která v Husovicích vyústila na staré návsi (Tomkovo náměstí) mezi starou vsí a novým městem. Prodloužení do Židenic znamenalo ovšem v 80. letech úplné rozrušení celého jádra původní vesnice a její oddělení od nových Husovic. Zatímco ve svazích severní části Husovic nad zrušenou Kohoutovou ulici a na Vyhlídce pokračovala v 60.-70. letech výstavba rodin-ných a malých bytových domů, v dolní části Husovic trvala od 40. do 80. let téměř na prostá stagnace a zástavba nebyla udržována.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    CHRLICE
1320 Kirlitz
1389 in Chirlicz
1446 v Chrlicích
1872 Chirlitz, Chrdlice
 
 
 

HISTORIE
Ves odedávna patřila olomouckému biskupství jako středisko poměrně velkého panství a bývala propůjčována jako léno příslušníkům nižší šlechty, sídlícím pak na místní tvrzi a píšícím se někdy z Chrlic.
V letech 1320-1326 zde bylo 10 manů (manských dvorů).
Roku 1567, za biskupa Viléma Prusinovského (1565-1572), byla manská léna zrušena a biskupské statky Chrlice, Modřice a Žatčany byly spojeny v jediné biskupské panství se sídlem v Chrlicích, kde byla tvrz a velký dvůr.
Obecní pečeť se znamením dvou zkřížených nožů je dochována z roku 1622. Ves byla citelně postižena třicetiletou válkou. Po válce zůstala více než polovina polí a vinic pustýc. V Chrlicích tehdy existoval vrchnostenský pivovar (roku 1900 mimo provoz).
V 1. třetině 20. století byla ve vsi slévárna železa a kujné litiny Moravia (1912), sladovna, košíkářské a kartáčnické dílny slepeckého ústavu, výroba kysaného zelí a zeleninových konzerv M. Buriana (1910)  

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   557      
1880 128 941 893 48  
1921 277 1 814 1 803 7 4
1930 423 2 314 1 784 23 2
1950 547 2 382      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   2 647    
1970 586 2 565 621  
1980 628 3 121 907 654
1991 611 3 110 969 608
 
  a několik dalších výroben kysaného zelí, výroba obuvnických kopyt, mlékárenských produktů a mlýn (1935).        Již roku 1900 existovala záložna, za 1. republiky přibyla další.
K Brnu byly Chrlice připojeny roku 1971.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla nad poměrně strmě vystupujícím jihovýchodním břehem potoka zvaného dříve Sausbach, který pod vsí vtéká do zde dříve velmi široké říční nivy Svratky.
Osu vesnice, souběžnou s potokem, vytvořila důležitá cesta z Modřic , rozvětvující se za Chrlicemi na Tuřany a Slatinu, nebo přímo na Šlapanice. V Chrlicích tuto cestu křížila další důležitá cesta z Brna, Komárova a Černovic do Rebešovic a Rajhradu.
V důsledku vidlicovitého větvení a současně přímého křížení obou hlavních cest vznikla ve východní části Chrlic, jižně od tvrze (zámku) poměrně složitá urbanistická situace. Jádrem vsi byla vždy ulicovka od Modřic, která se na východním konci vidlicovitě rozvírala a severně pokračovala k zámku.
Novou etapu vývoje otevřela parcelace severního chrlického dvora roku 1787, jíž vznikla nová ves Roznberk (Růžový). Mezi lety 1790 a 1825 byl rozpar-celován i dvůr proti zámku, z něhož bylo zachováno alespoň západní křídlo; na zbývající ploše vznikla také nová zástavba Roznberku.
V letech 1867-1870 byla postavena železnice do Přerova, vedená po východní straně obou sídel. Nádraží, které vzniklo jihovýchodně od vsi, se za 1. republiky stalo ohniskem nové rodinné výstavby, která vytvořila několik pravoúhlých bloků jak západně, tak východně od nádraží.
V 60. a 70. letech byla tato zástavba rozšířena, zvláště v západní části, kde vyplnila celé jižní sousedství staré ulicovky. Jižně odtud pak po obou stranách trati vyrostly průmyslové areály.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    IVANOVICE
1537 Ewanowitz
1718 Eywanowitz
1720 Wewanowitz
1918 Eiwanowitz, Evanovice
 
 
HISTORIE
Ves patřila vždy k panství Řečkovice - nejprve klášteru augustiniánek
v Brně, a po jeho zrušení roku 1581 brněnské jezuitské koleji.
Po roce 1773 přešlo panství do světského držení.
Poplužní vrchnostenský dvůr zpustl v třicetileté válce a vrchnost jej potom pronajala poddaným.
V 18. století byly vrchností zřízeny nové usedlosti z rozparcelovaných polí dvora a pustých poddanských polí. Do roku 1749 byly polnosti nově rozděleny na 16 usedlostí.
K Brnu byly Ivanovice připojeny roku 1971.
rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   142      
1880 38 222 222    
1921 62 355 355    
1930 85 428 420 3  
1950 136 515      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961 132 507 144  
1970 133 480 144  
1980 160 537 175 171
1991 207 687 224 222
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ivanovice vznikly v mělké proláklině pod pramennou oblastí malého potoka. Východně od vsi procházela stará královská cesta z Brna do Svitav, v jejíž trase byla od roku 1752 stavěna nová císařská silnice.
Ivanovice byly vždy malou vsí, jejíž velikost se od založení ve středověku neměnila. Počet 15 osedlých odpovídá ještě stavu zachycenému roku 1826 katastrální mapou. Jádro vsi vytvořila malá náves, protažená ve směru cesty kolmo na tok potoka. Vždy měla zřejmě nepravidelný tvar, který byl později předsazením jednoho z domů na západní straně ještě zvýrazněn.
Během 1. poloviny 20. století se vesnice jen málo rozrůstala; nové domky, netvořící souvislé řady, vznikaly podél všech komunikací. Mimoto vznikla jen okružní ulice Sychrov po severozápadní hranici původního intravilánu.
Další větší růst pak nastal v 70. a 80. letech, kdy byla postavena řada rodinných domků, které vytvořily některé nové ulice (Atriová, Zatloukalova, Podbabská aj.), přičemž zástavba byla opět rozložena po celém obvodu dosavadní vsi. Výrazný rozvoj rodinné výstavby pokračuje i v 90. letech.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    JEHNICE
1324 Jehnicz
1481 v Jehnicích
1718 Jehnitz
1872 Jechnitz, Jehnice
 
 
 

HISTORIE
Ves se připomíná roku 1324, kdy Jindřich z Lípy, nejvyšší maršálek království českého a moravský zemský hejtman, daroval dva lesy
u Obřan a Jehnic klášteru cisterciaček ve Starém Bmě.
Po válkách v 15. století ves úplně zpustla a ještě roku 1562 se uvádí jako pustina. Později se zde usadilo na 15 rodin a vesnice byla obnovena. Panské pozemky byly soustředěny u dvora, na němž roku 1667 sídlil svobodník Jan Jehnický. Ke dvoru patřily i vinice a pivovar.
Obecní pečeť má mluvící znamení - jehně držící praporek.
Roku 1801 daroval kníže Alois Josef z Lichtenštejna svému radovi a řediteli Františku rytíři z Haymerle za věrné služby Jehnice se dvorem, zámkem a novou vesnicí Mokrou Horou. Tím se Jehnice staly samostatným statkem. Obyvatelé vsi se tehdy živili polním hospodářstvím a nádenickou prací. Ke statku náležel také i mlýn         a cihelna.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   202      
1880 47 293 287 6  
1921 86 502 493 5 4
1930 133 675 668 3  
1950 181 658      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961 153 656 190  
1970 161 630 174  
1980 171 614 205 182
1991 176 532 192 179
 
  Roku 1908 působila ve vsi stavební firma a Kontribučenská záložna, roku 1911 se uvádí další záložna a roku 1930 stavební a bytové družstvo.
Ve 20. letech 20. století zde bylo stavební družstvo, pivovar a mlýn.
V roce 1971 se Jehnice staly součástí Brna.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla v pramenné oblasti malého potoka, vlévajícího se v údolí pod vesnicí do Ponávky. Zde nepochybně existovala i později zaniklá středověká ves.
Dvůr na úpatí lesnatého ostrohu tvoří dominantu poměrně velké okrouhlé návsi, protékané potokem, která vznikla v jeho severovýchodním sousedství, v místě, kde se cesta z Řečkovic za potokem rozvětvovala na Lelekovice, Vranov a Ořešín. Náves obklopilo prvních 15 usedlostí a tento stav přetrvával ještě v1. čtvrtině 19. století.
Během následujících sto let vznikaly jen jednotlivé domy podél všech komunikací.
Také za 1. republiky pokračoval dosavadní vývoj, souvislejší řadová zástavba vznikla jen severovýchodně od návsi, kolem nové Sousední ulice. Jižně nad vsí vyrostla nová dominanta školy.
Po roce 1945 ves víceméně stagnovala. Starší zástavba byla postupně zmodernizována.
Teprve ve 2. polovině. 90. let 20. století zaznamenaly Jehnice značný rozvoj v souvislosti s výstavbou sídliště rodinných domků typu bungalovů.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    JULIÁNOV
 
1825 Julienfeld
1846 Julienfeld, Julianow
 
 
 

součást městské části Židenice

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves Juliánov (Julienfeld) byla založena roku "1786 na katastru Židenic (na panství zábrdovického kláštera na rozparcelovaných pozemcích černovického dvora) a byla pojmenována po Julianě, dceři majitele tohoto dvora, který ves založil.

   
rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771 - -      
1880 121 1 295 1 255 37  
1921 442 3 697 3 616 54  
1930 480 4 164 4 003 118  
 
 
  Mapa stabilního katastru, která vznikla dva roky před velkým požárem vesnice, k němuž došlo v roce 1828, zachycuje jednotnou zástavbu tvořenou domky tvaru písmene „L", jejichž čela tvořila téměř souvislé uliční fronty. V ulici bylo postaveno 45 domů.
Novodobý růst vsi začal již před polovinou 1 . století, kdy se jen mezi lety 1834-1869 počet domů zdvojnásobil.V tomto období byl Juliánov nejprve roku 1849 připojen jako osada k Židenicím, roku 1867 se však opět osamostatnil jako obec, ač stále na židenickém katastru.
Roku 1852 byl jižně od Juliánova založen novodobý brněnský židovský hřbitov, záhy rozšiřovaný. V letech 1869-1890 přibylo 48 domů, v tomto období vznikala téměř výhradně jen drobná přízemní řadová zástavba spíše vesnického charakteru.
Již od 2. poloviny 19. století mělo v obci naprostou převahu dělnické obyvatelstvo, pracující v brněnských textilkách a později i v kovoprůmyslu. Obec se stala důležitým centrem dělnického hnutí: v roce 1880 se zde konala tajná konference rakouské sociálně demokratické strany a v roce 1894 založili juliánovští dělníci jako první na Brněnsku Všeobecně vzdělávací a podpůrný spolek „Lassalle".
Roku 1896 byl založen spolek Dělnický dům a v roce 1897 byl spolkový dům otevřen. Přímo v Juliánově se průmysl nerozvinul. Roku 1911 se uvádí jen vápenka a výroba lihovin, tvarůžků a vozových košatin.
Výrazný novodobý vývoj Juliánova od 90. let 19. století je spojen se Židenicemi, s nimiž juliánov postupně zcela stostl.
V roce 1919 se stal součástí Brna a pravděpodobně roku 1952 byl sloučen se Židenicemi.                     

 

 
 


 

________________________________________________________________________________________________________

 

 
 
    JUNDROV
1323 in Judendorf
1673 Jundorff
1718 Judendorff
1867 Jundorf, Jundrov
 
 
 

HISTORIE
Král Václav II. daroval roku 1300 patronát kaple sv. Jana na Špilberku, k němuž náležely Řečkovice a Jundrov s mlýnem na Svratce, řádu německých rytířů v Chelmnu v Prusích.
První výslovná zpráva o Jundrově pochází až z roku 1323. Pojmenování Judendorf - Židovská ves vzniklo patrně v důsledku dlouhodobější zástavy vsi některému z brněnských židů ve 13. a 14. století.
V 2. polovině 14. století získali ve vsi značné majetky někteří brněnští měšťané. Markrabě Jošt dal Jundrov patrně brzy po roce 1375 klášteru augustiniánek v Brně. V roce 1438 se ve vsi uvádějí zahrady, vinice    a mlýn.
Roku 1581, po zániku kláštera, získali ves brněnští jezuité.
Ves utrpěla značné ztráty za obléhání Brna Švédy v letech 1643

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   206      
1880 104 583 575 8  
1921 323 2 142 1 957 248 37
1930 451 2 785 2 512 234 31
1950 544 3 158      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   2 168    
1970 506 2 035 651  
1980 625 4 488 1 560 690
1991 632 3 630 1 366 644
 
   a 1645, do roku 1673 však byla v plném rozsahu dosídlena.
Roku 1826 přešel Jundrov s celým panstvím do soukromých rukou.
Koncem 19. století zanikly poslední jundrovské vinohrady, které nahradilo pěstování angreštu a rybízu.
Na pečetním znamení byl vinařský kosíř a dva hrozny.
Součástí Brna se Jundrov stal roku 1919.

 

 
 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Jundrov vznikl v přírodním amfiteátru na západním břehu Svratky, která zde před regulací vytvářela velké meandry, a při bohatě modelovaném úpatí hřbetu Holedné, Hobrtenek a Mladé hory, jejichž prudké srázy spadají nad i pod vsí až těsně k vodě.
Osou krátké ulicovky se stala cesta vedoucí ze Žabovřesk.
Ve 2. polovině 18. století vznikla zprvu oddělená skupina domkářské zástavby západně od vsi, po obou stranách cesty do lesa. Na konci 19. století byla zástavba vsi kamenná (jeden dům dřevěný).                                               Domy byly omítány a obíleny, s modrou podrovnávkou.
Nová silnice ze Žabovřesk nebyla svedena do staré ulicovky, která byla slepá, ale hned za mostem se stočila podél Svratky a kolem vil proti Kamennému Mlýnu pokračovala do Pisárek. Od 70. let 19. století do1. světové války se právě podél této silnice (Veslařská ulice) rozvíjela honosná vilová zástavba, urbanisticky oddělená od staré vsi.
Do roku 1918 vyrůstala však též ulicová přizemní zástavba kolem jádra vsi. Ves vzrůstala přílivem dělníků zaměstnaných v brněnském průmyslu. Současně s pisáreckou silnicí vznikla podobná obchvatná ulice také na západní straně Jundrova.
Ve 20. letech 20. století byla v Jundrově mateřská škola a sirotčinec. Za první republiky byla postavena též nová škola.
Rozvoj rodinné zástavby pokračoval v okrajových částech intravilánu Jundrova opět v 70. letech 20. století současně se stavbou dlouhých bloků panelových bytových domů při krajích lesa (Osiková a Dubová ulice). Toto malé sídliště, vybudované v letech 1972-1974 podle projektu Zdeňka Michala, zcela změnilo panorama vsi na pozadí zalesněných kopců. Vlivem založení ve svahu byly panelové domy později postiženy sesuvy půdy.

________________________________________________________________________________________________________