|
|
|
|
|
|
|
BOHUNICE |
1237 Bounici |
1392 in villa Bohonicz |
1718 Bohunitz |
1825 Pohonitz, Pohonice |
|
|
|
|
HISTORIE
Roku 1237 ves patřila zábrdovickému klášte u
premonstrátů, postupně zde získávali majetky
brněnští měšťané a v polovině 14. století celou
ves držel brněnský měšťan Bohuš z Tišnova, který
ji roku 1376 vložil do zemských desk kapitule
sv. Petra v Brně.
Za česko-uherských válek byla vesnice v letech
1467-1470 zpustošena a na několik desetiletí
opuštěna.
Ve starší době žili ve vsi i svobodní dvořáci a
ještě v letech 1580-1587 zde existoval
purkrechtní dům, na konci 16. století zde však
byli již jen poddaní. Obecní pečeť je doložena
od roku 1617 - nahoře má klíč, dole hrozen.
Správu vsi vedl rychtář a 3 přísežní, na vinice
dohlíželi 3 perkmistři, dozor nad komíny měli 2
komináři a rybník měl na starosti porybný do
roku 1727, kdy byl rybník vysušen.
Ves byla zcela zpustošena Švédy roku 1645, ale
již v 50. letech byla obnovena Vinařství v
polovině 18. století již upadalo a vinice byly
měněny na role. Roku 1785 byla robota převedena
na peněžité platy a roku 1790 si poddaní
vykoupili grunty.
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
246 |
|
|
|
1880 |
83 |
594 |
562 |
28 |
|
1921 |
202 |
1 463 |
1 415 |
36 |
12 |
1930 |
310 |
2 023 |
1 894 |
109 |
19 |
1950 |
338 |
2 882 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
1 829 |
|
|
1970 |
428 |
1 816 |
548 |
|
1980 |
516 |
13 329 |
4 531 |
439 |
1991 |
520 |
17 361 |
6 161 |
411 |
|
|
|
|
|
Od posledního desetiletí 19. století
se dosud výhradně zemědělský charakter vsi měnil ve
prospěch nezemědělského obyvatelstva, zaměstnaného v
brněnských továrnách. Ve vsi se rozvíjela výroba
hliněného zboží, roku 1881 byla založena cihelna;
později též produkce cementového zboží (1911).
|
|
|
srovnání se současností
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves v otevřené bezlesé krajině, ve zviněném terénu
svažujícím se od severu k potoku Leskavě. Osídlení
vzniklo kolem pramenné muldy malého potoka, který odtud
odtékal jižním směrem do Leskavy. Jádro vsi tvořila
náves spíše nepravidelného tvaru, který vznikl
pozdější.deformací pravidelnější plochy. Většina
usedlostí tvořila navzájem rovnoběžnou západní a
východní stranu návsi, která byla k jihu otevřená, neboť
zde byla pramenná oblast potoka. Na severní straně náves
přecházela v nepravidelný tvar ovlivněný cestou. Cesty,
které vsí procházely ve 2. polovině 18. století a
spojovaly ji se Starým Lískovcem, Moravany, Horními
Heršpicemi, Komárovem a Starým Brnem, měly vesměs místní
charakter a jejich trasy tvořily kolem vsi jakýsi rošt.
Půdorys vsi ovlivnila zejména severojižní cesta od
Moravan. Během 19. a 1. poloviny 20. století, kdy se
vesnice plynulým tempem rozrůstala, vznikala řadová
přízemní zástavba právě kolem starších cest, hlavně
severně, východně a severovýchodně od návsi (ulice
Hraničky, Havelkova, Neužilova, Sobolova, Bohuňova).
Za 1. republiky vznikla rodinná zástavba jihozápadně od
návsi a řadové rodinné domky podél Sobolovy ulice dosáhly
k jihlavské silnici. Při jihlavské silnici byl v letech
1933 až 1934 postaven funkcionalistický areál Sociálních
ústavů města Brna podle projektu Oskara Pořísky z roku
1932. Projekt na výrazné rozšíření areálu na nemocnici
nebyl roku 1948 realizován. Teprve od 70. let byl v
návaznosti na starší objekty vybudován v několika
etapách komplex brněnské Fakultní nemocnice.
V 50. letech byla ve východním sousedství nemocnice
vybudována věznice.
Velké panelové sídliště Československo-sovětského
přátelství, které se podle urbanistického projektu Pavla
Krchňáka stavělo od roku 1972, vyplnilo v 80. letech 20.
století volné plochy severozápadně a východně až
severovýchodně kolem dosavadní vesnice. Západně od Osové
ulice, která vytvořila novou katastrální hranici,
navazuje na bohunické sídliště současně budované
sídliště Starý Lískovec. Nepřehledné amorfní zástavbě
sídliště ustoupila i část starší zástavby, především
historická náves (Morávkovo náměstí), a ulice směřující
z návsi k jihu (Rolnická). |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
BOSONOHY |
1237 in villa Bozonoch |
1360 de villa Parvus |
1436 z Bosonoh |
1846 Barfuss, Bosonohý |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves patřila moravskému markraběti. Král Václav
ji roku 1237 vyměnil s kostelem sv. Petra v Brně
za jiné vsi.
Roku 1628 koupil svovbodný dvůr v Bosonohách s
vinohrady Tišnovský klášter.
Za třicetileté války byla ves jen málo
poškozena. Růst obce vyvolal roku 1719 mýcení
blízkého lesa za účelem získání dalších rolí. V
17. a 18. století zde byly (již od 13. století)
četné vinice. Zdejší vinice vlastnili také
brněnští měšťané. Roku 1653 se uvádějí vinice v
Zadní hoře, v Hubařích, na Branách, v
Novosadech, v Padělkách, v Zajíčku. Roku 1661
přenechal tišnovský klášter svým poddaným
některé pusté vinohrady. Roku 1674 bylo
obděláváno přes 156 měr vinic.
Roku 1749 je doložena pečeť s mluvícím znamením.
Dvůr byl roku 1785, kdy byla uzavřena smlouva o
výkupu roboty, rozdělen mezi 9 poddaných; mlýn o
1 složení byl prodán již roku 1782, nová
vinopalna roku 1801. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
398 |
|
|
|
1880 |
158 |
897 |
894 |
3 |
|
1921 |
260 |
1 513 |
1 512 |
0 |
1 |
1930 |
373 |
1 822 |
1 822 |
5 |
0 |
1950 |
516 |
2 038 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
559 |
2 143 |
559 |
|
1970 |
556 |
2 345 |
630 |
|
1980 |
599 |
2 372 |
722 |
626 |
1991 |
578 |
2 137 |
724 |
642 |
|
|
|
|
Po zrušení
tišnovského kláštera drželi panství páni z Mundi a roku
1830 prodali Bosonohy, Komín a Veverské Knínice panství
Veveří, u něhož zůstaly až do roku 1848. Již roku 1908
působil ve vsi stavitel a roku 1911 se uvádějí dvě
záložny. Existovala zde výroba ovocného vína, lihovin
(již 1861) a sodové vody. Ve 20. letech 20. století zde
byla záložna, mlýn a cihelna, roku 1930 i pila.
ACSoučástí Brna se Bosonohy staly roku 1970.
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves podél potoka zvaného Leskava. Urbanisticky čistá
forma protáhlé vřetenové návsi stoupající do zalesněných
svahů prozrazuje jednotné středověké založení či
přeměření. Osa vesnice, rovnoběžná s potokem, odpovídá
cestě z Horních Heršpic či Komárova přes Bohunice a
Starý Lískovec do Žebětína či Bystrce. Na jižním konci
návsi ji křižuje stará dálková cesta z Brna do Jihlavy,
jejíž trasu pak v tomto úseku sledovala i císařská
silnice budovaná od roku 1752. Místní cesty vedly z
Bosonoh i do Troubska a Ostopovic. Patrně v 18. století
byla ulicová zástavba nepatrně prodloužena na horním
konci vsi.
Od počátku 20. století zde zesílil přírůstek přízemní
rodinné zástavby, řazené podél potoka, jihlavské silnice
i dalších cest a ulic po celé jihozápadní polovině
podélné osy vsi. Rozšiřování mělo výrazně extenzivní a
neorganizovaný charakter, takže do 50. let vznikla
značně roztříštěná struktura zástavby, v níž dominují
tři souběžné, ale vzájemně téměř nepropojené osy: stará
náves, pod ní podél levého břehu potoka Vzhledná ulice a
na protější straně vody Hoštická ulice.
Vznik rodinných domků v 60.-80. letech 20. století měl
spíše charakter doplňování existující struktury.
Přízemní domy kolem návsi byly sice ve fasádách
zmodernizovány, hmotově a prostorově zůstal však prostor
návsi nenarušen. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
|
1220 Welenowicz |
1346 Nenabicz |
1529 ze vsi Elwanowicz |
1854 Nennowitz, Ivanovice |
|
|
|
|
součást městské části Tuřany
HISTORIE
Původně zeměpanská ves Velenovice byla v majetku
velehradského kláštera od jeho založení. Tvořila
vždy samostatný klášterní statek, který býval
často zastavován. V polovině 14. století odtud
pocházela řada brněnských měšťanů. Tehdy měla ve
vsi majetek i drobná šlechta. Ve 14. století zde
zřejmě vznikla tvrz. V roce 1494 zastavil
klášter zdejší statek Janu Doupovcovi z
Ivanovic, od roku 1518 měl zástavu starobrněnský
klášter cisterciaček a roku 1543 brněnský měšťan
Hanuš Leinberger.
Značné škody, které vsi způsobili Švédové při
obléhání Brna roku 1645, byly však poměrně
rychle odstraněny: v letech 1650-1652 byl opět
zprovozněn dvůr a roku 1673 byly jíž všechny
domy opět osazeny.
Po třicetileté válce se vesnice poněmčovala. U
panského dvora ve vsi vznikl v letech 1682-1686
vrchnostenský zámek, při němž byla po několika
letech zřízena zahrada; ke statku patřil i
pivovar s palírnou, postavený v letech 1692-1702
přes odpor brněnských měšťanů, a roku 1750 i 2
hospody, kovárna aj. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
353 |
|
|
|
1880 |
158 |
1 059 |
385 |
673 |
1 |
1921 |
273 |
1 580 |
983 |
583 |
14 |
1930 |
376 |
2 129 |
|
|
|
1950 |
420 |
1 819 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
1 834 |
|
|
1970 |
429 |
1 666 |
455 |
|
1980 |
443 |
1 549 |
502 |
480 |
1991 |
433 |
1 335 |
486 |
460 |
|
|
|
|
U vsi býval velký
rybník, často zaplavovaný řekou Svratkou. Někdejší
rozvinuté vinařství od 18. století zanikalo a omezilo se
na některé usedlosti. Prokurátor velehradského kláštera
zřídil v letech 1725-1739 pro chudé a nemocné chudobinec
a postavil soukromou zámeckou kapli.
Ves byla postižena požáry v letech 1750 a 1813, průtrží
mračen roku 1810 a válkami, zejména francouzským vojskem
v letech 1805 a 1809. Po zrušení kláštera roku 1784
vlastnil statek stát prostřednictvím náboženského fondu,
který již v tomto roce převedl robotní povinnosti na
plat.
Ves získala v letech 1867-1870 přímé železniční spojení
s Brnem a od roku 1930 byla napojena na městskou
autobusovou dopravu.
Po vzniku Československa roku 1918 se ve vsi postupně
prosadila česká většina. Ve 20. letech zde byl mlýn.
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves se rozkládá na svazích a na dně mělké prolákliny,
jíž protéká Ivanovický potok. Vznikla na cestě z
Komárova do Tuřan, která zde několika směrovými zlomy
překonávala nehluboké údolí. Od severovýchodu sem vedly
místní cesty ze Slatiny, jihozápadně vybíhala cesta do
Holásek a na východní straně prolákliny cesta do Tuřan.
Jádro vsi vzniklo na západní hraně údolí, kde se
zformoval dominantní ulicový útvar, končící na jihu
areálem dvora a zámku. Při severním konci se ulice
rozšiřuje v náznak návsi.
Teprve ve 2. polovině 18. století, kdy se počet domů
více než zdvojnásobil, vznikla zástavba také na východní
straně potoka, na dně údolí pod kaplí (Jahodová ulice),
a také podél uličky spojující obě strany údolí na horním
konci vsi (Pastevní ulice).
Rozšíření zástavby podpořil rozvoj místního průmyslu a
velkostatku (s pivovarem, palírnou, mlýnem, sladovnou a
výrobou kávových náhražek).
K propojení zástavby Brněnských Ivanovic a Tuřan došlo
ve 20. a 30.letech. Zastavěn byl trojúhelník mezi
Revoluční, Holáseckou a Jubilejní ulicí.
Mezi památkami tradiční vesnické architektury, tvořící
jádro vesnické památkové zóny, zasluhují pozornost
především Ivanovické náměstí č. 26 s podélně
orientovaným obytným stavením komorového typu se
vstupním žudrem a samostatnou vjezdovou branou,
Ivanovické náměstí č. 30, č. 31, dále pak dosud
nechráněné hodnotné hmotově a dispozičně tradiční domy
Ivanovické náměstí č. 11, Sladovnická ulice č. 2,
Ivanovické náměstí č. 32, s průčelími znehodnocenými
povrchovou úpravou, se stodolou a výměnkem, Jahodová
ulice č. 6, č. 38, Tuřanská ulice č. 19.
Velmi cenné jsou dochované příčně průjezdné stodoly
západního humna (v ulici Sladovnické), zděné z
nepálených cihel, příčně průjezdné, s vjezdy s dřevěným
trámovým průvlakem, některé stodoly mají obklad z
pálených cihel, sedlové střechy jsou kryté většinou
dvoudrážkovou pálenou krytinou, výjimečně dochována
dřevěná vrata. Mezi pozoruhodné památky průmyslové
architektury patří především bývalý pivovar ze 3.
čtvrtiny 19. století. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
BYSTRC |
1373 ville Bystricz |
1559 ves Bystrcz |
1674 Bistritz |
1893 Bysterz, Bystré |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves náležela k zeměpanskému panství Veveří.
Někdy před rokem 1373 získal některé zeměpanské
lesy a pozemky v prostoru Bystrce klášter
cisterciaček ve Starém Brně. Kopec a les
Hlubočec na protější straně Svratky daroval
markrabě Jan roku 1373 klášteru augustiniánů u
sv. Tomáše v Brně (hora Hlubočec se proto dnes
nazývá Mniší), jenž pak roku 1381 dostal od
markraběte Jošta i ho-ru (Pekárná) mezi Bystrcí
a Žebětínem.
Obecní pečeť se znamením radlice, kosíře a
hroznu je doložena roku 1703.
Před rokem 1749 byly pozemky nově, rovnoměrně
rozděleny. V Bystrci byl panský dvůr a mlýn
(1750); dosavadní dvůr roku 1805 nahradil Nový
dvůr.
Do roku 1848 Bystrc stále patřila k panství
Veveří — statek Říčany.
Za 1. pozemkové reformy byl dvůr velkostatku
Rosice-Veveří z velké části zestátněn, zbytek
byl rozparcelován. I po reformě zde přetrval
velkostatek kláštera sv. Tomáše v Brně. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
493 |
|
|
|
1880 |
149 |
1 108 |
1 099 |
9 |
|
1921 |
263 |
1 543 |
1 541 |
2 |
0 |
1930 |
382 |
1 818 |
1 810 |
7 |
0 |
1950 |
754 |
2 177 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
2 283 |
|
|
1970 |
561 |
2 386 |
738 |
|
1980 |
789 |
14 196 |
5 085 |
529 |
1991 |
928 |
23 593 |
8 883 |
499 |
|
|
|
|
Ve 20. letech 20.
století bylo v Bystrci stavební a bytové družstvo (1924)
a mlékárna, dále pak mlýn, cihelna a záložna (1910).
Dosavadní charakter vsi se změnil až v 70.-80. letech
20. století, kdy zde vyrostlo velké panelové sídliště. V
Bystrci se narodil malíř a sochař Jakub Obrovský
(1882-1949). |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla v rozšířené části svrateckého údolí mezi
kníničskou a komínskou soutěskou, v prostoru, kde
veverské a kohoutovické pásmo zalesněných kopců protíná
nižší pruh Boskovické brázdy. Již v raném středověku
existující cesta z Brna přes Žabovřesky a Komín k
Veveřímu hradu zde přecházela na západní břeh řeky,
zatímco po východní straně řeky pokračovaly cesty ke
Kuřimi a Tišnovu. Nad levým břehem se rozbíhal vějíř
celkem pěti cest.
Mezi tímto bodem a mlýnským náhonem souběžným s řekou se
rozvinula vlastní ves Bystrc s rozlehlou protáhlou
trojúhelnou návsí, rozšiřující se (překvapivě) směrem k
vodě. Jde nepochybně o jednorázové středověké lokační
dílo.
Během 2. poloviny 18. století se počet domů více než
zdvojnásobil domkářskou zástavbou, která do roku 1825
vytvořila jednostrannou zástavbu podél severní cesty do
Žebětína (Výhon) a nepřehledný shluk v místě souběhu
cest, pokračující pak ve třech těsně sousedících
paralelních řadách podél jižní cesty do Žebětína.
V letech 1829-1848 byla postavena silnice z Brna k
Veveřímu hradu a dále k Tišnovu, roku 1894 silnice z
Bystrce do Jinačovic a roku 1914 z Bystrce do Žebětína.
Ve 20. a 30. letech pak proběhla další vlna
urbanistického vývoje. Podél jižní cesty do Žebětína
vznikla řada domů i po severozápadní straně komunikace a
vesměs oboustranná rodinná zástavba obklopila i silnici
k Veveřímu hradu a cestu do Troubska.
Za 2. světové války začali Němci budovat dálnici Vídeň —
Vratislav, procházející Boskovickou brázdou a
obcházející bystrcký intravilán. Její těleso bylo
později využito pro dálniční přivaděč (Stará dálnice).
Ves byla v závěru války poškozena, když nacisté 26. 4.
1945 vyhodili do povětří obloukový železný most přes
Svratku. V následných bojích mezi německou a sovětskou
armádou bylo mnoho budov ve vsi poškozeno (padlo zde 74
sovětských vojáků).
V květnu 1948 byla ves spojena s Brnem tramvajovou
linkou. Mniší hora měla být po roce 1949 změněna na
botanickou zahradu, nakonec zde však byla roku 1953
otevřena brněnská zoologická zahrada, která dnes
existuje na výměře 56 ha.
Roku 1971 byla zahájena výstavba nového sidliště, které
obklopilo historické jádro vsi a zaplnilo prostor mezi
řekou, potokem Vrbovcem a dálniční spojkou na Žebětín. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
ČERNÁ POLE |
|
1867 Schwarzfeldgasse |
1966 Černá Pole |
|
|
|
|
|
součást městské části Brno
- sever, střed a Královo Pole
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Černá pole (Schwarzfeld) bylo jméno polní trati
severně od Cejlu. Na svazích nad údolím Ponávky
a Lužánkami existoval ještě koncem 18. století
souvislý pás vinic. Územím procházela cesta ze
Zábrdovic na hráz Hutterova rybníka a Velkou
Novou Ulici, a ze Zábrdovic do Králova Pole, z
níž se záhy odpojovala přímá cesta do Soběšic. |
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
1 762 |
29 755 |
9 594 |
|
1980 |
1 913 |
28 142 |
10 414 |
1 354 |
1991 |
1 894 |
23 627 |
9 943 |
1 467 |
|
|
|
|
Roku 1846 byla
otevřena dětská nemocnice (starší soukromá děts.
nemocnice existovala jen krátce od roku 1809), v
letech 1897-1898 pak rozšířená o nové objekty, z nichž
některé se zachovaly v severní části nynějšího areálu.
Novodobá urbanizace Černých Polí začala v 60. letech 19.
století, kdy bylo ve svahu nad Lužánkami ( nad Drobného
ulicí) postaveno prvních 5 vil podle projektu Heinricha
Ferstela.
Po roce 1874 se pak dole pod Černými Poli rozvíjela
výstavba reprezentativní blokové čtvrti, spojené s
Černými Poli strmou ulicí Antonína Slavíka ( jejíž
vícepodlažní novorenesanční činžovní domy v
následujících letech vystoupily nahoru do Černých Polí),
a monumentální kompozicí Schodové ulice.
Největší stavební aktivitu Černá Pole zaznamenala ve 20.
a 30. letech, kdy se zformovala ve specifickou městskou
čtvrť tvořenou z menší části dvojdomky, převážně však
patrovými řadovými rodinnými domy v zahradách.
Samostatnou nejsevernější enklávu vytvořila drobná
rodinná zástavba Štefánikovy čtvrti (pojmenování od roku
1923; 1952-1991 Fučíkova čtvrť).
V letech 1929-1930 byla na terase nad Lužánkami mezi
staršími vilami postavena i Tugendhatova vila (Černopolní
45) od Ludwiga Miese van der Rohe, stěžejní dílo světové
funkcionalistické architektury. Na místě zemského ústavu
slepců vyrostl ve 20. letech monumentální
novoklasicistní komplex Vysoké školy zemědělské, rovněž
byl vybudován rozsáhlý areál jezdeckých kasáren a
neoklasicistní budova Vysoké školy lesnické.
Zcela nový funkcionalistický komplex budov Dětské
nemocnice u Černopolní ulice projektoval v letech
1947-1948 Bedřich Rozehnal.
Černá Pole a Husovice rozdělovala tišnovská železniční
trať, a ještě po polovině 20. století byly obě městské
části propojeny pouze Vranovskou ulicí a pěším podchodem
Venhudovy ulice.
Západovýchodní napojení Černých Polí na severní část
vnitřního města bylo vytvořeno Provazníkovou a Drobného
ulicí. Spojení s historickým jádrem města (Francouzská),
bylo umožněno až průrazem Merhautovy ulice do třídy M.
Horákové.
V 60.-80. letech, také v souvislosti s budováním
sídliště Lesná a zrušením staré tišnovské trati, byla
prodloužena ulice Lesnická i Merhautova a na volných
plochách mezi nimi vzniklo panelové sídliště Černá Pole.
Panelová zástavba vyplnila i nezastavěný prostor mezi
Štefánikovou čtvrtí a zrušenou tratí, přičemž bylo
vybudováno i dosud neexistující spojení Černých Polí a
Husovic prodlouženou Provazníkovou ulicí. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
ČERNOVICE |
1342 in villis
Schellschiz et Czinoviz |
1347 de
Schirnowicz |
1825 Czernowitz |
1939
Tschernowitz |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves bývala zeměpanská a kromě jiných obyvatel
zde od pradávna žili také střelci, kteří zde
měli dvůr a byli panovníkovi povinni zvláštní
službou.
Po založení města Brna kupovali ve vsi pole a
vinice brněnští měšťané. Brněnský obchodník
Bernard získal od černovických střelců jejich
zdejší dvůr. Roku 1375 celou ves zapsal markrabě
Jošt kartuziánskému klášteru v Králově Poli.
Zalesněné pozemky nad vsí patřily v 15. století
benediktinskému proboštví v Komárově. Desátek,
který plynul rovněž do Komárova, předal roku
1528 probošt Štěpán Etwan brněnské kapitule.
Ves byla citelně postižena Švédy roku 1645 za
obléhání Brna, ale díky úrodné půdě se brzy
obnovila. Ves se poněmčila v 17. století. Z té
doby je též zachována obecní pečeť se znamením
rádla.
Černovice patřily až do roku 1848 k panství
Královo Pole.
Roku 1784 byla robota přeměněna na peněžní a
obilní dávky. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
423 |
|
|
|
1880 |
118 |
781 |
186 |
590 |
|
1910 |
307 |
3 057 |
1 355 |
1 672 |
3 |
1930 |
803 |
6 158 |
4 112 |
1 876 |
170 |
1950 |
1 030 |
10 145 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
12 726 |
|
|
1970 |
1 030 |
11 141 |
3 596 |
|
1980 |
980 |
8 619 |
3 307 |
1 108 |
1991 |
895 |
7 221 |
3 051 |
911 |
|
|
|
|
V 70. letech 19.
století vznikly severně od staré vsi Nové Černovice,
jenž se vyvíjely se jako integrální součást Brna,
třebaže k němu byly připojeny (stejně jako stará ves) až
v roce 1919.
Na počátku 20. století existovala v Černovicích výroba
spodia a kostní moučky, lihovin, lepenky, a byla zde i
záložna. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Černovice jsou tvořeny dvěma zcela samostatnými
urbanistickými celky: starou vsí a Novými Černovicemi;
mezi nimi leží areál psychiatrické léčebny.
Ves vznikla na cestě z Komárova , která
zprostředkovávala spojení z Brna a Bohunic.
Černovice tvořila až do počátku 18. století pouze
zástavba usedlostí kolem návsi, tvořící semknutý
intravilán.
Roku 1718 vytvořila akcent návsi kaple, později
vystřídaná novogotickým kostelem. V letech 1656-1749
bylo na vrchnostenské půdě postaveno 15 nových chalup.
Tehdy začala vznikat zástavba při severovýchodním vějíři
cest, která do 1. poloviny 19. století vytvořila
relativně pravidelnou strukturu s dominantní širokou a
krátkou ulicí směrem ke Křenové. V její blízkosti –
severně od vsi byla letech 1861-1863 postavena zemská
psychiatrická léčebna s osově komponovanými
novorenesančními objekty.
V 70. letech 19. století bylo postaveno prvních 10 domů
severozápadně od vsi, neboť dosavadní ves další
rozšiřování neumožňovala. Tato část obce byla nazvána
Nové Černovice a rychle vzrůstala; již roku 1890 zde
bylo 28 domů a 461 obyvatel.
Ve 20. letech 20. století se výstavba rozvíjela výlučně
ve vazbě na Brno, později pokračovala ještě rychleji,
takže do války vznikla patrová rodinná řadová zástavba
vesměs pravoúhlých uličních bloků na celém území až po
Cornovovu ulici na východě, Húskovu na jihu a Elišky
Krásnohorské na západě a Olomouckou na severu. Klín mezi
ulicí Elišky Krásnohorské a Svitavou zastavěn nebyl,
protože podél řeky byla v roce 1926 vybudována tzv.
černovická železniční spojka přerovské a vlárské (a
českotřebovské) trati.
Roku 1959 začala stavba panelového sídliště právě na
východním konci Nových Černovic kolem Krausovy a
Kneslovy ulice.
Západně od psychiatrické léčebny byla postavena nová
velká škola. Tím skončil tvůrčí urbanistický vývoj celé
čtvrti.
V 60. letech vznikl jen rozsáhlý areál ČSAD mezi starými
Černovicemi a přerovskou tratí podél Vinohradské ulice.
Tím začala devastace staré vsi, v níž za války zanikl
tamní kostel. Na přelomu 70. a 80. let byl východně od
Nových Černovic protažen velký městský dopravní okruh,
jehož vysoký násep se kvůli areálu ČSAD zařízl do
intravilánu vsi, z níž „odkrojil" jihovýchodní roh návsi
a plocha návsi byla narušena i silničními nájezdy na
novou komunikaci. Vlivem tohoto krajně bezohledného
dopravního řešení bylo jádro Černovic téměř zcela
rozrušeno. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
DOLNÍ HERŠPICE |
1333 von
Jerspicz |
1673 Vnter
Gerspitz |
1846
UnterGerspitz |
- Dolnj Gerspice |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- jih
HISTORIE
Ves, původně česká, patřila od neznámé doby
komárovským benediktinům, kteří od 2. poloviny
13. století dávali zdejší půdu emfyteutickým
právem brněnským měšťanům.
Jeden dvůr koupil brněnský měšťan Bohuslav,
který se později psal Bohuš z Jeršpic.
Od poloviny 13. století bylo tedy ve vsi několik
dvorů, jejichž počet se ve válečném 15. století
zmenšoval. Komárovské proboštství vlastnilo
Dolní Heršpice až do svého zániku; tehdy je roku
1527 poslední probošt Štěpán Etwan odevzdal
spolu s ostatním majetkem kapitule sv.
Petra v Brně, v jejímž držení zůstaly až do roku
1848.
Poddaní měli právo šenku vína ze svých
vinohradů, které bylo po roce 1620 různě
omezováno. Koncem 16. století zbývaly ve vsi
poslední dva svobodné dvory, jejich majitelé
však rovněž museli robotovat, neboť vrchnost v
té době podstatně rozšířila výměru svých
pozemků, které bylo potřeba obdělávat. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
205 |
|
|
|
1880 |
62 |
354 |
52 |
302 |
|
1921 |
79 |
473 |
134 |
323 |
16 |
1930 |
86 |
573 |
211 |
353 |
9 |
1950 |
87 |
494 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
441 |
|
|
1970 |
90 |
382 |
126 |
|
1980 |
83 |
330 |
126 |
102 |
1991 |
87 |
305 |
118 |
97 |
|
|
|
|
Roku 1619 bylo ve vsi
19 osedlých, kteří měli půdu rozdělenu velmi
nerovnoměrně.
Roku 1645 zde leželi Švédové při obléhání Brna a potom
ves vypálili. Díky úrodné půdě se brzy zotavila.
Obecní pečeť se znamením rádla s květy okolo je z roku
1749.
Správu obce vedl rychtář a 2 přísežní. Kapitula se
snažila přimět poddané, aby se na svých usedlostech
zakupovali, tyto snahy v letech 1749 a 1771 však byly
neúspěšné, teprve od roku 1781 tento proces skutečně
začal.
Roku 1785 byla robota přeměněna vesměs na peněžní dávky.
Ves si zachovala zemědělský charakter i po připojení k
Brnu v roce 1919. V té době zde existovala cihelna a
doložena je i výroba kyselého zelí. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla těsně při ústí Lískoveckého potoka do
Svratky, která zde před regulací tvořila velké meandry a
těsně pod vsí se do ní vlévalo dolní z obou ramen
Svitavy (horní ústilo již mezi Petrohradskou Ulicí a
Komárovem).
Na počátku 17. století tvořilo vesnici 19 usedlostí, což
plně odpovídá usedlostem kolem návsi. Krátká ulicová
zástavba podél cesty do Moravan vznikala v 18. století.
Hlavní komunikační osu před vznikem znojemské císařské
silnice (1727) tvořila jistě již od středověku královská
cesta z Vídně a Pohořelic do Brna, lemující západní část
původního intravilánu vsi, jejíž náves je k ní napojena
kolmo od východu.
Nejpozději v 60. letech 18. století však návsí
procházela cesta z Moravan (podél ní vznikla ona západní
ulicovka), která za návsí překročila potok a posléze i
obě řeky a směřovala do Brněnských Ivanovic.
V 19. a 20. století vesnice téměř nerostla, vznikl jen
menší počet domů vždy po jedné straně silnice do Horních
Heršpic i Přízřenic, tedy v trase staré královské cesty.
Vesnice dodnes patří k nejlépe hmotově dochovaným
vesnickým celkům na území města Brna. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
DVORSKA |
|
1846 Maxmiliansdorf |
1872 Maxdorf |
|
|
|
|
|
součást městské části Tuřany
HISTORIE
Roku 1539 osvobodil biskup Stanislav Pavlovský
svému poddanému Jiřímu Dvořákovi v Chrlicích
jeho dvůr od všech platů a robot, s výhradou
vrchnostenských práv a služeb; za to měl každý
držitel dvora střežit zrušený vrchnostenský dvůr
„Dvořisko" (na místě pozdější vsi Dvorska) mezi
hranicemi vsí Sokolnice, Kobylnice, Šlapanice a
Tuřany a chrániti ho od škody.
Nový panský dvůr a ovčín byl postaven roku 1770
olomouckým biskupem Maxmiliánem hrabětem z
Hamiltonu.
V sousedství dvora byla již roku 1787 založena
ves Maxmiliansdorf, nazvaná po zakladateli
dvora, teprve později dostala české jméno
Dvorská ve smyslu „dvorská osada, patřící ke
dvoru".
Obec, připojená k Brnu roku 1971, si dodnes
zachovala vesnický ráz. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
- |
- |
|
|
|
1880 |
38 |
227 |
46 |
181 |
|
1921 |
55 |
271 |
71 |
198 |
2 |
1930 |
82 |
421 |
201 |
220 |
0 |
1950 |
93 |
383 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
86 |
392 |
86 |
|
1970 |
86 |
376 |
86 |
|
1980 |
87 |
345 |
99 |
93 |
1991 |
83 |
314 |
89 |
87 |
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Zcela rovinatým územím pozdějšího dvora a vsi procházela
v 60. letech 18. století poměrně hustá síť cest. Dvorska
vznikla při křížení cesty z Tuřan do
Kobylnice
a ze Slatiny do Sokolnic; severozápadně odtud probíhala
i cesta z Modřic a Chrlic do Šlapanic.
Nová ves nevznikla podél žádné z existujicích cest.
Geometricky oboustanná ulicovka byla vyměřena po západní
straně potoka mezi tuřanskou cestou a dvorem, takže její
osa směřovala od severovýchodu k jihozápadu; v jejím
pokračování pak vznikla polní cesta vedoucí obloukem do
Chrlic.
Typizované domky byly do ulice orientovány kratší
stranou a dvorky uzavírala souvislá řada stodol. Již ve
20. letech 19. století se čelní orientace domů začala
postupně měnit na okapovou.
Novodobý urbanistický vývoj vsi vedl již kolem roku 1900
k prodloužení ulice i v úseku proti dvoru a zčásti i za
dvorem. Za první republiky tímto směrem zástavba
pokračovala, dále vznikla řada domů podél silnice do
Tuřan a oddělená jednostranná ulicová zástavba
kobylnické silnice za školou, postavenou východně za
vsí.
Po roce 1945 ves stagnovala; zprvu kvůli odsunu
německých obyvatel, později vlivem stavební uzávěry
kvůli tuřanskému letišti, jehož areál vznikl severně od
vsi. Roku 1995 byla postavena skupina nových rodinných
domků i po druhé straně tuřanské silnice (Zapletalova).
Dvorska tvoří dodnes dobře půdorysně a hmotově dochovaný
vesnický celek. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
HOLÁSKY |
1388
Holleschicz |
1674 Hollaszka |
1751 Hollasko |
1893 Holasek,
Holásky |
|
|
|
|
součást městské části Tuřany
HISTORIE
Ves vždy příslušela k modřickému obvodu lenních
statků olomouckého biskupství.
Roku 1465 ji spolu s několika dalšími vesnicemi
pronajal biskup Tas z Boskovic Matěji Rajsnarovi.
Roku 1568 osvobodil biskup Vilém Prusinovský z
Víckova obyvatele od odúmrti a dal jim právo
svobodného nakládání s majetkem.
Ves zpustla ve třicetileté válce, byla však brzy
obnovena.
Od roku 1777 patřilo léno olomouckým
arcibiskupům a od roku 1864 brněnskému
biskupství. Roku 1783 byly rorobotní povinnosti
převedeny na peněžité dávky a některé práce.
Obecní pečeť je dochována z roku 1666, pečetní
znamení obsahuje kosíř, hrozen, krojidlo a tři
květiny.
Obecní les byl z velké části vykácen za první
slezské války roku 1742, kdy bylo dřevo použito
na opevňování města Brna a Špilberku.
V 1. třetině 20. století nabyla obec zčásti
průmyslového charakteru. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
181 |
|
|
|
1880 |
45 |
260 |
252 |
8 |
|
1921 |
79 |
431 |
430 |
1 |
0 |
1930 |
154 |
723 |
706 |
17 |
0 |
1950 |
354 |
1 384 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
1 439 |
|
|
1970 |
305 |
1 117 |
306 |
|
1980 |
303 |
999 |
312 |
310 |
1991 |
298 |
891 |
327 |
325 |
|
|
|
|
Přičinila se o to výroba
a velkoobchod kysaným zelím J.
Černého(1924), ledárna firmy Šlesinger a Straka
(1925), továrna na cementové stavební díly a
stavební firma O. Roučky (1930) spolu s další výrobnou
cementového zboží(1930) a mlýn (1935). Roku 1946 přibylo
dobývání písku a výroba dětské konfekce.
K Brnu byly Holásky připojeny roku 1960. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Vesnici tvořila až do 18. století pouze nedlouhá
oboustranná ulicovka (ulice Na návsi) mírně se svažující
k severozápadu, k potoku tekoucímu z blízkých Brněnských
Ivanovic do starého ramene Svitavy či Svratky, které se
dnes jmenuje Jezera.
Cesta z Černovic do Chrlic vedla (v trase prodloužení
ulice V aleji) podél severovýchodní hrany intravilánu,
lemované stodolami. Dole, podél potoka, přicházela cesta
z Přízřenic přes svrateckou nivu, pokračující do
Brněnských Ivanovic (ulice u potoka). Z jihovýchodního
konce ulice kolmo vybíhala cesta do Tuřan (Rolencova).
Teprve postavení přerovské železnice v letech 1867-1870
přerušilo starou chrlickou cestu, která byla přeložena
do přímého pokračování holásecké ulicovky (tam pak byla
postavena i kaple) a roku 1920 přebudována na silnici.
Nová přímá trasa musela být proražena řadou drobných
domkářských obydlí, postavených ve 2. polovině 18.
století proti jihovýchodnímu konci holásecké ulice.
Železniční zastávka byla v Holáskách zřízena až roku
1910.
Již kolem poloviny 19. století začalo rozšiřování
zástavby mimo tradiční jádro vsi, nejprve podél cesty
(od roku 1928 silnice) do Tuřan.
V roce 1912 byla vybudována silnice do Brna, roku 1920
do Chrlic.
Poměrně prudký růst Holásky zaznamenaly za 1. republiky.
Podnětem se stal rozvoj průmyslu. Roku 1926 postavil v
obci stavitel Osvald Roučka továrnu na výrobu betonových
tvárnic, z níž se vyvinul závod Prefa.
V letech 1930-1945 pracovala v Holáskách ledárna. Za
první republiky vznikla i výroba cihel, pozdější Cihelny
Gustava Klimenta.
Tehdy byla postavena jednostranná řadová zástavba od
potoka podél ulice V aleji, směřující k Brnu. Tato cesta
(od roku 1912 silnice), se stala osou tehdejšího
stavebního rozvoje, jehož těžiště se přesunulo zcela
mimo původní ves.
V rohu holáseckého katastru mezi Jezery a přerovskou
tratí vznikl prakticky samostatný urbanistický celek,
tvořený několika pravoúhlými bloky řadové rodinné
zástavby (ulice V aleji, Prodloužená, V tišině,
Ledárenská). |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
HORNÍ HERŠPICE |
1373 in villa
Jerspicz |
1446 in
Superiori Jerspicz |
1849 Ober-Gerspicz |
1906
Obergerspitz, Heršpice Horní |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- jih
HISTORIE
Ves leží na starém sídelním území. Zeměpanská
půda,j ejímž střediskem byla tvrz s poplužním
dvorem, se již od 13. století postupně dostávala
do držení brněnských měšťanů.
Roku 1373 prodal měšťan Bohuš tvrz, poplužní
dvůr, a 18 hřiven platu na Horních Heršpicích
markraběti Janu Jindřichovi, jenž je téhož roku
prodal kapitule sv. Petra v Brně, která zde pak
měla dvě kanovnické prebendy - ves a dvůr.
Heršpická tvrz ztrácela v 15. stoleti obranný
význam ve prospěch hospodářské a správní funkce
dvora. Když roku 1527 kapitula získala majetek
zrušeného komárovského kláštera, přenesla správu
z Horních Heršpic do Komárova a heršpická tvrz
s dvorem se změnily v selské usedlosti. Stávaly
údajně v prostoru pozdějšího Centrokovu (severně
od vsi).
Při obléhání Brna roku 1645 měli Švédové ležení
v Horních Heršpicích a při odchodu ves úplně
zničili. Většina obyvatel se tehdy rozutekla.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
289 |
|
|
|
1880 |
124 |
783 |
76 |
706 |
|
1921 |
230 |
1 745 |
995 |
720 |
30 |
1930 |
356 |
2 310 |
1 358 |
919 |
33 |
1950 |
476 |
3023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
2 757 |
|
|
1970 |
516 |
2 775 |
869 |
|
1980 |
486 |
2 281 |
830 |
551 |
1991 |
463 |
1 877 |
707 |
475 |
|
|
|
|
Ještě roku 1653 byla
ves z poloviny pustá, roku 1657 však již byla dosídlena.
Zatímco do té doby bývala vesnice česká, příchodem
nových kolonistů se silně poněmčila a zůstali zde jen
asi 3 čeští sousedé.
Z 18. století je dochována obecní pečeť se znamením
klíče, rádia a kosíře.
Součástí Brna se Horní Heršpice staly roku 1919.
Průmyslový charakter získaly zvláště díky papírně
(1887), pivovaru se sladovnou (1902), továrně na
sladovou a žitnou kávu Orion, továrně na cukrovinky
Oriental, výrobě éterických olejů a cementového zboží. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKY VÝVOJ
Ves leží v mírné proláklině ploché nivy při pravém břehu
Svratky.
Hlavní komunikací byla v prostoru Horních Heršpic od
raného středověku cesta sledující okraj nivy, která byla
až do roku 1727 královskou cestou z Vídně přes Dolní
Heršpice a Polní Ulici do Brna; potom ji nahradila
císařská silnice v dnešní trase západně od Horních
Heršpic.
Přes četné katastrofy (1645) se základní jádro vsi -
oboustranná ulicovka s asi 10 usedlostmi po každé straně
(Sokolova ulice mezi Košuličovou a Hrdličkovou ulicí),
udrželo beze změn. Rozšiřování vsi začalo až v 1.
polovině 18. století; během dalších sto let se ulicovka
domkářskou zástavbou prodloužila podél cesty do Bohunic
k západu na dvojnásobek původní délky a po její severní
straně vznikly další paralelní řady domků (uličky
Perunova a Bezovky).
Již na počátku 19. století byla ve vsi otevřena cihelna.
Vývoj vsi významné ovlivnila stavba břeclavské železnice
(1839), která byla vedena při novém západním konci vsi.
Heršpické nádraží se v letech 1854-1856 stalo
křižovatkou s tratí Střelice Rosické nádraží a postupně
se vyvinulo
v důležité seřadovací nádraží. Severní okraj katastru v
letech 1867-1870 proťala i trať do Přerova.
V roce 1887 byla postavena palírna (na místě Centrokovu)
a pracovalo zde několik dalších menších průmyslových
provozů. V poslední čtvrtině 19. století byla nedaleko
staré vsi založena místní část Nové Heršpice, která se
pouze roku 1885 rozlišovala jako osada. Roku 1910 ji
tvořilo 29 domů s 379 obyvateli.
Nová výstavba se v Horních Heršpicích rozvinula
především kolem roku 1900, jen v malé míře však byla
situována v existující vsi - vzniklo zde jen několik
domů podél komárovsko-přízřenické silnice a rovněž cesty
z nového středu vsi k jihu ((Bednářova ulice).
Po roce 1945 došlo v souvislosti s odsunem Němců k
vleklé stagnaci, zvláště v jádru vsi, kde byla řada domů
později zbořena. V 70. a 80. letech se Horní Heršpice
změnily v průmyslovou periférii, neboť západně od
nádraží
i západně od Kšírovy ulice vznikly velké průmyslové a
účelové plochy. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
HUSOVICE |
1264 in Husicz |
1528 z
Husowicz |
1749 Peczet
obecni Husowice |
1893 Hussowitz,
Husovice |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- sever
HISTORIE
Husovice byly původně zeměpanské, brzy však
došlo k drobení pozemkové držby, když se
hospodářské dvory i menší části půdy dostaly do
držení brněnských měšťanů, šlechty a církve.
Ve 13. století zde již asi existoval i mlýn a
nejméně 2 dvory.
Ves odváděla desátek zábrdovickému klášteru, pod
jehož duchovní správu náležela.
Ve 14. století držel svobodný dvůr moravský
zemský hejtman Jindřich z Lipé, který jej roku
1325 věnoval s právem výkupu klášteru
cisterciaček ve Starém Brně, jemuž připadla i
převážná část vsi.
Kolem poloviny 14. století měli v Husovicích
značný pozemkový majetek také brněnští měšťané.
Markrabě Jan Jindřich koupil od měšťana Anshelma
dvě velká popluží u Dolního dvora a u cesty do
Zábrdovic a roku 1370 je obě věnoval
augustiniánskému klášteru
u sv. Tomáše v Brně, který je připojil ke svému
dvoru v Králově poli.
K roku 1595 je doložena obecní pečeť s mluvícím
znamením (husa). |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
266 |
|
|
|
1880 |
279 |
3 541 |
3 120 |
397 |
6 |
1921 |
804 |
10 977 |
10 411 |
438 |
128 |
1930 |
1 367 |
14 712 |
13 642 |
794 |
276 |
1950 |
1 868 |
17 473 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
17 320* |
|
|
1970 |
1 232 |
9 261 |
3 651 |
|
1980 |
1 196 |
7 153 |
3 087 |
1 239 |
1991 |
1 120 |
5 532 |
2 442 |
1 172 |
* včetně části sídliště
Lesná a Štefánikovy čtvrti |
|
|
|
Za obléhání Brna Švédy v
letech 1643 a 1645 utrpěly Husovice velké škody, které
však byly do 70. let 17. století překonány. V té době
zde ještě existovala řada vinic.
Dne 5. 3. 1912 povýšil císař František Josef I. Husovice
na město a 26. 9. 1912 mu udělil znak. Již roku 1919
však byly Husovice připojeny k Brnu. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Husovice bývaly dříve malou vsí v údolní nivě při pravém
(západním) břehu Svitavy, která zde až do meziválečné
regulace tvořila velké zákruty. Vesnice ležela na cestě
z Brna severovýchodním směrem.
Před polovinou 18. století, se počet domů více než
zdvojnásobil. Podnětem k tomu byla existence menších
průmyslových závodů. Valcha v Husovicích patřila roku
1779 Köffilerově manufaktuře na Velké Nové Ulici. Hamry
na měď byly roku 1795 přeměněny v soukenickou valchu. V
roce 1814 byl zprovozněn lihovar.
Rychlý růst vesnice začal již kolem poloviny 19. století
a zprvu vedl k rozšiřování zástavby podél všech
existujících komunikací. Husovické valchy se postupně
přeměnily v barvírny a olejnu a od poloviny 19. století
zahajovala činnost i řada dalších průmyslových podniků.
Husovice byly v 90. letech 19. století podle počtu domů
největší vesnicí na Moravě (spolu s Vítkovicemi
u Ostravy, které vedly počtem obyvatel).
Roku 1909 bylo vyvlastněno 60 ha velmi úrodné půdy pro
vojenské cvičiště. V té době se v Husovicích věnovalo
zemědělství již jen 9 rodin.
V letech 1905-1906 byla severním okraji města vybudována
kanalizace a dlážděné chodníky.
Roku 1914 byla postavena městská elektrárna. Do roku
1925 byla zastavěna západní část náměstí. Nejpozději, až
na přelomu 20. a 30. let, byly obestavěny bloky mezi
touto částí náměstí, Vranovskou, Jilemnického a
Rotalovou ulicí.
V 60. letech bylo u Merhautovy ulice vybudováno panelové
sídliště Černá Pole II, z něhož byla dolů po svahu
vyvedena široká Provazníkova ulice, která v Husovicích
vyústila na staré návsi (Tomkovo náměstí) mezi starou
vsí a novým městem. Prodloužení do Židenic znamenalo
ovšem v 80. letech úplné rozrušení celého jádra původní
vesnice a její oddělení od nových Husovic. Zatímco ve
svazích severní části Husovic nad zrušenou Kohoutovou
ulici a na Vyhlídce pokračovala v 60.-70. letech
výstavba rodin-ných a malých bytových domů, v dolní
části Husovic trvala od 40. do 80. let téměř na prostá
stagnace a zástavba nebyla udržována. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
CHRLICE |
1320 Kirlitz |
1389 in Chirlicz |
1446 v Chrlicích |
1872 Chirlitz, Chrdlice |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves odedávna patřila olomouckému biskupství jako
středisko poměrně velkého panství a bývala
propůjčována jako léno příslušníkům nižší
šlechty, sídlícím pak na místní tvrzi a píšícím
se někdy z Chrlic.
V letech 1320-1326 zde bylo 10 manů (manských
dvorů).
Roku 1567, za biskupa Viléma Prusinovského
(1565-1572), byla manská léna zrušena a
biskupské statky Chrlice, Modřice a Žatčany byly
spojeny v jediné biskupské panství se sídlem v
Chrlicích, kde byla tvrz a velký dvůr.
Obecní pečeť se znamením dvou zkřížených nožů je
dochována z roku 1622. Ves byla citelně
postižena třicetiletou válkou. Po válce zůstala
více než polovina polí a vinic pustýc. V
Chrlicích tehdy existoval vrchnostenský pivovar
(roku 1900 mimo provoz).
V 1. třetině 20. století byla ve vsi slévárna
železa a kujné litiny Moravia (1912), sladovna,
košíkářské a kartáčnické dílny slepeckého
ústavu, výroba kysaného zelí a zeleninových
konzerv M. Buriana (1910) |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
557 |
|
|
|
1880 |
128 |
941 |
893 |
48 |
|
1921 |
277 |
1 814 |
1 803 |
7 |
4 |
1930 |
423 |
2 314 |
1 784 |
23 |
2 |
1950 |
547 |
2 382 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
2 647 |
|
|
1970 |
586 |
2 565 |
621 |
|
1980 |
628 |
3 121 |
907 |
654 |
1991 |
611 |
3 110 |
969 |
608 |
|
|
|
|
a několik dalších
výroben kysaného zelí, výroba obuvnických kopyt,
mlékárenských produktů a mlýn (1935).
Již roku 1900 existovala záložna, za 1. republiky
přibyla další.
K Brnu byly Chrlice připojeny roku 1971. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla nad poměrně strmě vystupujícím jihovýchodním
břehem potoka zvaného dříve Sausbach, který pod vsí
vtéká do zde dříve velmi široké říční nivy Svratky.
Osu vesnice, souběžnou s potokem, vytvořila důležitá
cesta z Modřic , rozvětvující se za Chrlicemi na Tuřany
a Slatinu, nebo přímo na Šlapanice. V Chrlicích tuto
cestu křížila další důležitá cesta z Brna, Komárova a
Černovic do Rebešovic a Rajhradu.
V důsledku vidlicovitého větvení a současně přímého
křížení obou hlavních cest vznikla ve východní části
Chrlic, jižně od tvrze (zámku) poměrně složitá
urbanistická situace. Jádrem vsi byla vždy ulicovka od
Modřic, která se na východním konci vidlicovitě
rozvírala a severně pokračovala k zámku.
Novou etapu vývoje otevřela parcelace severního
chrlického dvora roku 1787, jíž vznikla nová ves
Roznberk (Růžový). Mezi lety 1790 a 1825 byl rozpar-celován
i dvůr proti zámku, z něhož bylo zachováno alespoň
západní křídlo; na zbývající ploše vznikla také nová
zástavba Roznberku.
V letech 1867-1870 byla postavena železnice do Přerova,
vedená po východní straně obou sídel. Nádraží, které
vzniklo jihovýchodně od vsi, se za 1. republiky stalo
ohniskem nové rodinné výstavby, která vytvořila několik
pravoúhlých bloků jak západně, tak východně od nádraží.
V 60. a 70. letech byla tato zástavba rozšířena, zvláště
v západní části, kde vyplnila celé jižní sousedství
staré ulicovky. Jižně odtud pak po obou stranách trati
vyrostly průmyslové areály. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
IVANOVICE |
1537 Ewanowitz |
1718 Eywanowitz |
1720 Wewanowitz |
1918 Eiwanowitz, Evanovice |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves patřila vždy k panství Řečkovice - nejprve
klášteru augustiniánek
v Brně, a po jeho zrušení roku 1581 brněnské
jezuitské koleji.
Po roce 1773 přešlo panství do světského držení.
Poplužní vrchnostenský dvůr zpustl v třicetileté
válce a vrchnost jej potom pronajala poddaným.
V 18. století byly vrchností zřízeny nové
usedlosti z rozparcelovaných polí dvora a
pustých poddanských polí. Do roku 1749 byly
polnosti nově rozděleny na 16 usedlostí.
K Brnu byly Ivanovice připojeny roku 1971.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
142 |
|
|
|
1880 |
38 |
222 |
222 |
|
|
1921 |
62 |
355 |
355 |
|
|
1930 |
85 |
428 |
420 |
3 |
|
1950 |
136 |
515 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
132 |
507 |
144 |
|
1970 |
133 |
480 |
144 |
|
1980 |
160 |
537 |
175 |
171 |
1991 |
207 |
687 |
224 |
222 |
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ivanovice vznikly v mělké proláklině pod pramennou
oblastí malého potoka. Východně od vsi procházela stará
královská cesta z Brna do Svitav, v jejíž trase byla od
roku 1752 stavěna nová císařská silnice.
Ivanovice byly vždy malou vsí, jejíž velikost se od
založení ve středověku neměnila. Počet 15 osedlých
odpovídá ještě stavu zachycenému roku 1826 katastrální
mapou. Jádro vsi vytvořila malá náves, protažená ve
směru cesty kolmo na tok potoka. Vždy měla zřejmě
nepravidelný tvar, který byl později předsazením jednoho
z domů na západní straně ještě zvýrazněn.
Během 1. poloviny 20. století se vesnice jen málo
rozrůstala; nové domky, netvořící souvislé řady,
vznikaly podél všech komunikací. Mimoto vznikla jen
okružní ulice Sychrov po severozápadní hranici původního
intravilánu.
Další větší růst pak nastal v 70. a 80. letech, kdy byla
postavena řada rodinných domků, které vytvořily některé
nové ulice (Atriová, Zatloukalova, Podbabská aj.),
přičemž zástavba byla opět rozložena po celém obvodu
dosavadní vsi. Výrazný rozvoj rodinné výstavby pokračuje
i v 90. letech. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
JEHNICE |
1324 Jehnicz |
1481 v Jehnicích |
1718 Jehnitz |
1872 Jechnitz, Jehnice |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves se připomíná roku 1324, kdy Jindřich z Lípy,
nejvyšší maršálek království českého a moravský
zemský hejtman, daroval dva lesy
u Obřan a Jehnic klášteru cisterciaček ve Starém
Bmě.
Po válkách v 15. století ves úplně zpustla a
ještě roku 1562 se uvádí jako pustina. Později
se zde usadilo na 15 rodin a vesnice byla
obnovena. Panské pozemky byly soustředěny u
dvora, na němž roku 1667 sídlil svobodník Jan
Jehnický. Ke dvoru patřily i vinice a pivovar.
Obecní pečeť má mluvící znamení - jehně držící
praporek.
Roku 1801 daroval kníže Alois Josef z
Lichtenštejna svému radovi a řediteli Františku
rytíři z Haymerle za věrné služby Jehnice se
dvorem, zámkem a novou vesnicí Mokrou Horou. Tím
se Jehnice staly samostatným statkem. Obyvatelé
vsi se tehdy živili polním hospodářstvím a
nádenickou prací. Ke statku náležel také i mlýn
a cihelna. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
202 |
|
|
|
1880 |
47 |
293 |
287 |
6 |
|
1921 |
86 |
502 |
493 |
5 |
4 |
1930 |
133 |
675 |
668 |
3 |
|
1950 |
181 |
658 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
153 |
656 |
190 |
|
1970 |
161 |
630 |
174 |
|
1980 |
171 |
614 |
205 |
182 |
1991 |
176 |
532 |
192 |
179 |
|
|
|
|
Roku 1908 působila ve
vsi stavební firma a Kontribučenská záložna, roku 1911
se uvádí další záložna a roku 1930 stavební a bytové
družstvo.
Ve 20. letech 20. století zde bylo stavební družstvo,
pivovar a mlýn.
V roce 1971 se Jehnice staly součástí Brna. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla v pramenné oblasti malého potoka,
vlévajícího se v údolí pod vesnicí do Ponávky. Zde
nepochybně existovala i později zaniklá středověká ves.
Dvůr na úpatí lesnatého ostrohu tvoří dominantu poměrně
velké okrouhlé návsi, protékané potokem, která vznikla v
jeho severovýchodním sousedství, v místě, kde se cesta z
Řečkovic za potokem rozvětvovala na Lelekovice, Vranov a
Ořešín. Náves obklopilo prvních 15 usedlostí a tento
stav přetrvával ještě v1. čtvrtině 19. století.
Během následujících sto let vznikaly jen jednotlivé domy
podél všech komunikací.
Také za 1. republiky pokračoval dosavadní vývoj,
souvislejší řadová zástavba vznikla jen severovýchodně
od návsi, kolem nové Sousední ulice. Jižně nad vsí
vyrostla nová dominanta školy.
Po roce 1945 ves víceméně stagnovala. Starší zástavba
byla postupně zmodernizována.
Teprve ve 2. polovině. 90. let 20. století zaznamenaly
Jehnice značný rozvoj v souvislosti s výstavbou sídliště
rodinných domků typu bungalovů. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
JULIÁNOV |
|
1825
Julienfeld |
1846
Julienfeld, Julianow |
|
|
|
|
|
součást městské části Židenice
URBANISTICKÝ
VÝVOJ
Ves Juliánov (Julienfeld) byla založena roku
"1786 na katastru Židenic (na panství
zábrdovického kláštera na rozparcelovaných
pozemcích černovického dvora) a byla pojmenována
po Julianě, dceři majitele tohoto dvora, který
ves založil. |
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
- |
- |
|
|
|
1880 |
121 |
1 295 |
1 255 |
37 |
|
1921 |
442 |
3 697 |
3 616 |
54 |
|
1930 |
480 |
4 164 |
4 003 |
118 |
|
|
|
|
|
|
Mapa stabilního
katastru, která vznikla dva roky před velkým požárem
vesnice, k němuž došlo v roce 1828, zachycuje jednotnou
zástavbu tvořenou domky tvaru písmene „L", jejichž čela
tvořila téměř souvislé uliční fronty. V ulici bylo
postaveno 45 domů.
Novodobý růst vsi začal již před polovinou 1 . století,
kdy se jen mezi lety 1834-1869 počet domů zdvojnásobil.V
tomto období byl Juliánov nejprve roku 1849 připojen
jako osada k Židenicím, roku 1867 se však opět
osamostatnil jako obec, ač stále na židenickém katastru.
Roku 1852 byl jižně od Juliánova založen novodobý
brněnský židovský hřbitov, záhy rozšiřovaný. V letech
1869-1890 přibylo 48 domů, v tomto období vznikala téměř
výhradně jen drobná přízemní řadová zástavba spíše
vesnického charakteru.
Již od 2. poloviny 19. století mělo v obci naprostou
převahu dělnické obyvatelstvo, pracující v brněnských
textilkách a později i v kovoprůmyslu. Obec se stala
důležitým centrem dělnického hnutí: v roce 1880 se zde
konala tajná konference rakouské sociálně demokratické
strany a v roce 1894 založili juliánovští dělníci jako
první na Brněnsku Všeobecně vzdělávací a podpůrný spolek
„Lassalle".
Roku 1896 byl založen spolek Dělnický dům a v roce 1897
byl spolkový dům otevřen. Přímo v Juliánově se průmysl
nerozvinul. Roku 1911 se uvádí jen vápenka a výroba
lihovin, tvarůžků a vozových košatin.
Výrazný novodobý vývoj Juliánova od 90. let 19. století
je spojen se Židenicemi, s nimiž juliánov postupně zcela
stostl.
V roce 1919 se stal součástí Brna a pravděpodobně roku
1952 byl sloučen se Židenicemi. |
|
|
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
JUNDROV |
1323 in
Judendorf |
1673 Jundorff |
1718
Judendorff |
1867 Jundorf,
Jundrov |
|
|
|
|
HISTORIE
Král Václav II. daroval roku 1300 patronát kaple
sv. Jana na Špilberku, k němuž náležely
Řečkovice a Jundrov s mlýnem na Svratce, řádu
německých rytířů v Chelmnu v Prusích.
První výslovná zpráva o Jundrově pochází až z
roku 1323. Pojmenování Judendorf - Židovská ves
vzniklo patrně v důsledku dlouhodobější zástavy
vsi některému z brněnských židů ve 13. a 14.
století.
V 2. polovině 14. století získali ve vsi značné
majetky někteří brněnští měšťané. Markrabě Jošt
dal Jundrov patrně brzy po roce 1375 klášteru
augustiniánek v Brně. V roce 1438 se ve vsi
uvádějí zahrady, vinice a
mlýn.
Roku 1581, po zániku kláštera, získali ves
brněnští jezuité.
Ves utrpěla značné ztráty za obléhání Brna Švédy
v letech 1643 |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
206 |
|
|
|
1880 |
104 |
583 |
575 |
8 |
|
1921 |
323 |
2 142 |
1 957 |
248 |
37 |
1930 |
451 |
2 785 |
2 512 |
234 |
31 |
1950 |
544 |
3 158 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
2 168 |
|
|
1970 |
506 |
2 035 |
651 |
|
1980 |
625 |
4 488 |
1 560 |
690 |
1991 |
632 |
3 630 |
1 366 |
644 |
|
|
|
|
a 1645, do roku
1673 však byla v plném rozsahu dosídlena.
Roku 1826 přešel Jundrov s celým panstvím do soukromých
rukou.
Koncem 19. století zanikly poslední jundrovské
vinohrady, které nahradilo pěstování angreštu a rybízu.
Na pečetním znamení byl vinařský kosíř a dva hrozny.
Součástí Brna se Jundrov stal roku 1919.
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Jundrov vznikl v přírodním amfiteátru na západním břehu
Svratky, která zde před regulací vytvářela velké
meandry, a při bohatě modelovaném úpatí hřbetu Holedné,
Hobrtenek a Mladé hory, jejichž prudké srázy spadají nad
i pod vsí až těsně k vodě.
Osou krátké ulicovky se stala cesta vedoucí ze Žabovřesk.
Ve 2. polovině 18. století vznikla zprvu oddělená
skupina domkářské zástavby západně od vsi, po obou
stranách cesty do lesa. Na konci 19. století byla
zástavba vsi kamenná (jeden dům dřevěný). Domy byly omítány a obíleny, s modrou
podrovnávkou.
Nová silnice ze Žabovřesk nebyla svedena do staré
ulicovky, která byla slepá, ale hned za mostem se
stočila podél Svratky a kolem vil proti Kamennému Mlýnu
pokračovala do Pisárek. Od 70. let 19. století do1.
světové války se právě podél této silnice (Veslařská
ulice) rozvíjela honosná vilová zástavba, urbanisticky
oddělená od staré vsi.
Do roku 1918 vyrůstala však též ulicová přizemní
zástavba kolem jádra vsi. Ves vzrůstala přílivem dělníků
zaměstnaných v brněnském průmyslu. Současně s pisáreckou
silnicí vznikla podobná obchvatná ulice také na západní
straně Jundrova.
Ve 20. letech 20. století byla v Jundrově mateřská škola
a sirotčinec. Za první republiky byla postavena též nová
škola.
Rozvoj rodinné zástavby pokračoval v okrajových částech
intravilánu Jundrova opět v 70. letech 20. století
současně se stavbou dlouhých bloků panelových bytových
domů při krajích lesa (Osiková a Dubová ulice). Toto
malé sídliště, vybudované v letech 1972-1974 podle
projektu Zdeňka Michala, zcela změnilo panorama vsi na
pozadí zalesněných kopců. Vlivem založení ve svahu byly
panelové domy později postiženy sesuvy půdy.
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|