|
|
|
|
|
|
|
KNÍNIČKY |
1406 ves |
1475 Knihničky
Malé |
1609 Kynicžky |
1893 Klein-Kynitz,
Kyničky |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves patřila k Veveřímu hradu.
Dvůr u Kníniček držel roku 1481 kníže Kazimír
Těšínský, pán na Veveří; tehdy si na něj činil
nárok i brněnský měštan Jeroným. Vinařství, o
jehož existenci svědčí i jméno trati „na
Vinohrádku", zaniklo zřejmě za třicetileté
války. Roku 1750 zde byly 2 mlýny
a stoupa.
Správu obce řídil rychtář, purkmistr a radní.
Pečetní znamení obsahovalo radlici a 2 hrozny.
Ves byla v letech 1936-1940 zatopena přehradou a
náhradou byla
od roku 1935 vybudována nová stejnojmenná ves.
Roku 1935 existovaly v okolí vsi 4 pískovny.
Součástí Brna se nové Kníničky staly roku 1960,
Kníničská (Brněnská) přehrada však již roku
1957. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
221 |
|
|
|
1880 |
76 |
458 |
458 |
|
|
1921 |
101 |
537 |
537 |
|
|
1930 |
107 |
527 |
525 |
|
|
1950 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
734 |
|
|
1970 |
153 |
651 |
181 |
|
1980 |
154 |
570 |
170 |
160 |
1991 |
164 |
549 |
192 |
188 |
|
|
|
|
|
|
|
srovnání se současností |
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Stará ves vznikla v rozšířené části svrateckého údolí
podél cesty z Brna, Žabovřesk a Komína na levém břehu
řeky.
Až do18. století tvořilo ves pouhých 20 malých
usedlostí. Později vznikala drobná, vesměs domkářská
zástavba podél cesty nad i pod vesnicí a také při vnější
straně bývalé záhumenní cesty. Ve stejných polohách
vznikala další nepočetná zástavba až do počátku 20.
století, kdy začala stagnace v důsledku úvah o zřízení
přehrady.
Jarní povodně na Svratce vyvolaly již roku 1907 jednání
o vybudování údolní přehrady nad Brnem. Teprve roku 1925
však byly zahájeny přípravné práce, roku 1931 se začala
stavět silnice po obou stranách budoucího jezera, roku
1935 začala stavba přehradní zdi a v letech 1936-1940
byla původní ves na levém břehu Svratky se 2 mlýny
zatopena 9 km dlouhou Kníničskou (od roku 1959
Brněnskou) přehradou, se 34 m vysokou a 120 m dlouhou
hrází s hydroelektrárnou, postavenou v přirozené skalní
soutěsce Panská horka. Poprvé zde byl uplatněn
beztlakový tvar přepad vody.
Nová obec byla vyměřena východně od starých Kníniček,
při silnici z Bystrce do Jinačovic a Kuřimi, na svažité
stráni nad Mnišírn potokem. Výstavba se děla podle
polohového plánu, schváleného roku 1935. Budování
postupovalo rychlým tempem, takže již roku 1937 se mohlo
konat rozloučení obyvatel se starou vsí a občané se
postupně stěhovali do nových domů.
V nové půdorysné struktuře se hlavní severojižní osou
stala dosavadní silnice, jejíž zákruty byly vyrovnány.
Základ půdorysu tvoří přesný čtverec návsi, z jehož rohů
vycházejí arlogonální ulice tvořící zdvojený kříž.
Prostor návsi se však bohužel neuplatnil, neboť jeho
větší část byla zastavěna školou a dalšími objekty.
Od doby založení se zástavba vesnice nerozšiřovala,
původní typizované domky však byly v mnoha případech
přestavěny, čímž byla potlačena i původní rytmizace
uličních front. Kníničky přesto patří k pozoruhodným a
vzácným příkladům jednotně založené novodobé vesnice.________________________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
KOHOUTOVICE |
1210 falzum
Kochutowicz |
1718
Kohotowicz |
1750 Sigillum
in Kootowitz |
1854
Kohautowitz, Kohoutovice |
|
|
|
|
HISTORIE
Vesnice náležela zábrdovickému klášteru od jeho
založení (1209-1210) až do konce 14. století,
kdy přešla ke klášteru dominikánek sv. Anny v
Pekařské ulici a stala se součástí klášterního
statku Blažovice.
Roku 1782 převzal panství náboženský fond a roku
1824 koupil blažovické panství hrabě František
Xaver z Dietrichštejna.
Roku 1850 zdědil veškerý majetek František
Mitrovský z Mitrovic a Nemyšle, jehož rodu již
zůstal.
Ves měla pečeť se znamením tří hvězd kolem
hroznu a kosíře.
Součástí Brna se Kohoutovice staly roku 1919.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
124 |
|
|
|
1880 |
64 |
365 |
365 |
|
|
1921 |
128 |
742 |
741 |
0 |
1 |
1930 |
209 |
1 089 |
1 054 |
32 |
0 |
1950 |
255 |
1 042 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
1 344 |
|
|
1970 |
260 |
1 171 |
289 |
|
1980 |
465 |
9 143 |
3 250 |
330 |
1991 |
754 |
13 327 |
4 967 |
538 |
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla v hlubokém terénním zářezu, který prudce
spadá k pravému břehu Svratky.
Vesnice tvořila krátkou oboustrannou ulicovku s drobnými
usedlostmi, jichž bylo v polovině 17. i 18. století
sedmnáct.
Mladší domkářská zástavba nejprve (před rokem 1825)
téměř zaslepila horní konec ulice, za nímž byla později
postavena krátká řada drobných domků (dnešní Bašného
ulice). Mimoto začala vznikat drobná údolní zástavba pod
vsí.
Za 1. republiky pak vznikaly téměř výhradně dvojdomky,
které vytvořily zástavbu protějšího jižního svahu údolí.
Roku 1971 začala stavba panelového sídliště podle
projektu Františka Kočího, doplněného 300 rodinnými
domky. Výstavba probíhala v 70.-80. letech.
Sídliště vyrostlo kolem dosavadní vsi a jeho páteří se
stala úplně nová okružní komunikace (Libušina třída a
Šárka) která do náhorních poloh nad vesnicí vystupuje
bočním Libušiným údolím a téměř po rovině obkružuje
celou bohatě modelovanou kohoutovickou kotlinu v závěru
údolí. Vlivem výškových rozdílů tvoří náhorní území
samostatný dopravní systém, spojený se starou vsí jen
mimoúrovňovou křižovatkou na odbočce k Žebětínu.
Převážná část starší zástavby vesnice byla zachována,
neboť nová výstavba jen na několika místech sestoupila
do nižších poloh. Nejstarší ulicové jádro však bylo
zcela zlikvidováno a zanikla dokonce i jeho komunikační
stopa. |
|
|
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
KOMÁROV |
1210 de Luh |
1318 Luha ...
Gumravicz |
1475 in
Comarow |
1718 Kumrowitz |
|
|
|
|
součást městské části Brno
-jih
HISTORIE
Ves se původně jmenovala Luh a náležela
moravskému markraběti.
Benediktini zde někdy v průběhu 12. století
zřídili proboštství a Komárov se stal střediskem
statku zahrnujícího několik okolních vsí.
Roku 1236 byl v Komárově sjednán mír mezi českým
králem Václavem I. a rakouským vévodou
Bedřichem. V proboštství se roku 1238 konalo
zasnoubení Vladislava, syna Václava I., s dcerou
Fridricha Babenberského a rakouskou dědičkou
Gertrudou.
Velehradský klášter prodal roku 1444 svůj
majetek na Luhu i ve Starém Brně starobrněnským
cisterciačkám.
Roku 1527 zůstal v Komárově již jen probošt
Štěpán Etwan,
který 15. 4. 1527 odevzdal se souhlasem
Ferdinanda I. vše, co proboštství zůstalo,
brněnské kapitule u sv. Petra.
Během obléhání Brna Švédy byla ves z větší části
vylidněna. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
231 |
|
|
|
1880 |
59 |
601 |
148 |
440 |
7 |
1921 |
139 |
1 208 |
603 |
580 |
25 |
1930 |
235 |
2 318 |
|
|
|
1950 |
476 |
4 108 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
4 205 |
|
|
1970 |
527 |
4 874 |
1 732 |
|
1980 |
419 |
3 494 |
1 386 |
402 |
1991 |
399 |
4 918 |
1 998 |
327 |
|
|
|
|
Noví usedlíci pak byli
často německé národnosti, takže Komárov měl od té doby
německou většinu obyvatel.
Obecní úřad tvořil od 17. století rychtář a 2 přísežní.
Pečetní znamení obce tvořil klíč, radlice, kosíř,
hrozen, růžice a tři hvězdy.
Růst vsi včetně obou nových osad od 2. poloviny 19.
století znamenal změnu skladby obyvatel, třebaže se mezi
dělníky z brněnských továren udrželo mnoho zemědělců.
Několik továren vzniklo i přímo v Komárově, např. roku
1851 továrna na sukna, roku 1911 se pak uvádí továrna na
stearinové svíce a mýdlo, octárna, mlýn, výroba
dehtového zboží, pilníků, vaty. Roku 1900 již existovala
v Komárově též záložna.
Součástí Brna se Komárov roku 1919.
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Komárov vznikl u soutoku řek Svitavy a Svratky.
Před třicetiletou válkou jej tvořilo pouhých 15
usedlostí a tento počet se podstatněji zvyšoval až po
polovině
18. století. Vlastní zástavba se v rozkládala po obou
stranách vody a rovněž za rozdvojením toku, tedy při
jižním okraji Petrohradské Ulice.
Dosavadní komunikační význam Komárova značně poklesl
kolem poloviny 18. století, po založení nových ulicových
osad Malá Mariacela a Petrohradská Ulice.
V druhé polovině 19. stlotí vzniklo v Komárově pouze
několik dalších domů podél staré cesty do Černovic. Nová
výstavba začala v Komárově až koncem 20. let 20.
století, do 2. světové války vznikly čtyři pravoúhlé
uliční bloky jihovýchodně od kostela po jižní straně
nové silnice, byly zastavěny skupinami řadových
rodinných domků.
V 70. letech začala plošná demolice starého Komárova a
Malé Mariacely, související s rozšířením Svatopetrské a
Hněvkovského ulice jako dálničního přivaděče a s
budováním velkého městského okruhu od Černovic, který
vyústil v jižní třetině Malé Mariacely. Celé území
starého Komárova mezi Svatopetrskou a Černovickou ulicí
a areálem Technoplynu bylo srovnáno se zemí, stejně jako
celá ulicovka Malé Mariacely.
Ve 2. polovině 80. let pak na uvolněné ploše po východní
straně zasypaného hlavního ramene staré Svitavy vznikla
zcela neorganická a dezurbanizační struktura panelového
sídliště, čímž byla historická stopa staršího osídlení
Komárova zcela setřena.
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
KOMÍN |
1240 villam,
que Komyn nuncupatur |
1323 in villa
Cvmein |
1656 z Komyna |
1854 Komein,
Komín |
|
|
|
|
HISTORIE
Stará zemědělská ves Komín bývala samostatným
statkem, který počátkem 13. století patřil
Divišovi z Divišova z pozdějšího rodu
Šternberků.
Roku 1240 se Komín stal součástí tišnovského
klášterství.
Komínský mlýn s dvorem a příslušenstvím sloužil
roku 1577 jako papírna.
Za třicetileté války zanikly komínské vinice.
Na obecní pečetí měl Komín znamení radlice a
vinařského nože.
Součástí Brna se Komín stal roku 1919 jako téměř
čistě zemědělská ves (byla zde jen výroba
likérů, od roku 1909 působila ve vsi záložna).
Na místě dřevěného jezu a mlýna na levém břehu
Svratky postavil roku 1923 ing. Petr malou vodní
elektrárnu (od roku 1936 v majetku
Západomoravských elektráren), sloužící později
jako vyrovnávací provoz Kníničské přehrady. Byly
zde instalovány jedny z prvních Kaplanových
turbín pro energetické účely. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
431 |
|
|
|
1880 |
151 |
931 |
930 |
1 |
|
1921 |
316 |
1 951 |
1 947 |
3 |
1 |
1930 |
409 |
2 317 |
2 293 |
10 |
11 |
1950 |
525 |
2 429 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
2 622 |
|
|
1970 |
597 |
2 575 |
798 |
|
1980 |
807 |
8 180 |
2 861 |
714 |
1991 |
912 |
7 827 |
3 002 |
777 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Půdorys Komína má podobu dlouhé, zakřivené ulicovky,
rozšiřující se na dolním a zejména na horním konci
(kolem kostela) do trojúhelného tvaru.
Již v polovině 17. století byla v celém rozsahu
obestavěna (49 usedlostí).
Jihozápadně od středu návsi se nad řekou tyčí vyvýšenina
Hausperk, jejíž situace nevylučuje existenci někdejšího
opevněného sídla.
Během 2. poloviny 18. století začala vznikat zahuštěná
drobná domkářská zástavba jednak při severním úpatí
Hausperku, jednak před rozdvojením cest nad kostelem,
kde vznikl rozšířený prostor charakteru malé vřetenové
návsi. Ještě koncem 19. století přetrvávaly starší domy
z nepálených cihel, bíle olíčené, s barevnými, často
velmi pestrými obrovnávkami. Na dům navazovaly chlévy
přístupné ze dvora, stodoly stály ve východní polovině
vsi rozptýleně vzadu v zahradě, v západní polovině vsi
na konci zahrad.
Větší rozmach nové drobné vesnické domkářské výstavby
začal kolem roku 1900. Hlavním vývojovým trendem se však
stalo obestavování silnice do Žabovřesk (Hlavní —
Štursova), takže již do 1. světové války došlo k téměř
úplnému propojení obou vesnic.
Za 1. republiky pokračoval vývoj dále v naznačeném
duchu, malé dělnické domky vznikaly i podél cesty na
Jinačovice. Západně od vsi vzniklo ve svahu nad řekou
několik uličních bloků rodinných dvojdomků.
V 70. letech byla celá existující ves po obvodu
obestavěna panelovým sídlištěm podle projektu Františka
Kopřivíka, dopravně přístupným novými komunikacemi po
obvodu staré zástavby. Zástavbu sídliště tvoří jen
z menší části výškové domy, převažují domy do 4 podlaží.
Západní svahy byly zastavěny převážně terasovými
rodinnými domy. Na rozdíl od většiny jiných brněnských
sídlišť nedošlo v Komíně k rozrušení starší zástavby,
která byla v plném rozsahu zachována.
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
KRÁLOVO POLE |
1244 in
Cuneguesueld |
1375 in dicta
villa Künigsfelden |
1718
Königfeldt |
1885
Königsfeld, Královo Pole |
|
|
|
|
HISTORIE
Stará zeměpanská ves byla postupně rozdrobena
mezi církevní ústavy i brněnské
měšťany.
Kolem poloviny 13. století získali značný
starobrněnští johanité.
Roku 1365 patřilo celkem 11 dvorů v Králově Poli
různým brněnským měšťanům, další zde měli četné
menší reality. Kolem poloviny 14. století
rozsáhlé majetky od brněnských měšťanů koupil
markrabě Jan Jindřich. Část z nich věnoval roku
1356 nově založenému klášteru augustiniánů
poustevníků v Brně, a použil na vybudování
vlastní vedlejší rezidence, v níž často pobýval.
Krátce před smrtí daroval markrabě Jan Jindřich
veškerý svůj zbývající majetek při vedlejším
sídle (tvrzi) v Králově Poli kartuziánskému
klášteru Nejsvětější Trojice, který zde roku
1375 založil.
V 15. století v Králově Poli opět nabývali půdu
někteří brněnští měšťané, museli se však
podřídit některé z klášterních vrchností jako
ostatní usedlíci. Roku 1544 prodali kartuziáni
městu Brnu rybníček |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
458 |
|
|
|
1880 |
330 |
4 222 |
3 804 |
364 |
3 |
1921 |
1 240 |
15 179 |
14 264 |
559 |
356 |
1930 |
2 019 |
20 667 |
19 245 |
804 |
618 |
1950 |
2 556 |
22 847 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
28 175 |
|
|
1970 |
2 209 |
22 377 |
7 835 |
|
1980 |
2 253 |
25 192 |
9 804 |
1 889 |
1991 |
2 479 |
29 386 |
12 226 |
1 829 |
|
|
|
|
Gasperk s prameny
poblíž kláštera ke zřízení městského vodovodu, jehož
vedení povolili přes své pozemky.
Klášter byl znovu velmi postižen za třicetileté války.
Obecni pečeť z poloviny 18. století měla opis PECZET
OBCE NOWA WES.
Po zrušení kláštera v roce 1782 zabavil náboženský fond
klášterní statky.
Později vše získal kníže Jindřich Schönburg-Hartenstein,
jehož rodině tento majetek patřil až do roku 1945.
Roku 1844 se Královo Pole stalo městečkem a roku 1905
městem, které roku 1908 dostalo od Františka Josefa I.
znak.
Roku 1919 však bylo připojeno k Brnu.
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Královo Pole vzniklo na západním okraji údolní nivy
Ponávky podél staré královské cesty z Brna do Řečkovic a
dále na Letovice a Svitavy.
Dominantní postavení zde v té době již neměl král, ale
starobrněnští johanité, kteří zde do roku 1279 postavili
kostelík sv. Víta, která zaujala střed tehdy již jistě
existujícího hlavního vesnického prostoru - velké
vřetenovité návsi (dnešního Mojmírovo náměstí).
Od 15. Století se zástavba dlouho omezovala pouze na
velkou náves. Počátkem 17. století měla vesnice 35
osedlých, po zhoubné třicetileté válce jejich počet
ještě mírně poklesl.
Teprve v 1. polovině 18. století začal postupný růst a v
polovině 19. století došlo k zásadní urbanistické změně,
jejíž dopad se ovšem projevil až poněkud později. Od
roku 1752 se stavěla nová císařská silnice z Brna do
Svitav, která se za Velkou Novou Ulicí odpojila od
historické staré trasy a byla vedena v přímce kolem
západního okraje Králova Pole, takže oddělila parcely
usedlostí na této straně vsi od navazujících polností.
Hlavním důsledkem bylo ovšem odvedení tranzitní dopravy
mimo vesnici.
Roku 1825 vznikly nové usedlosti podél krátké Kollárovy
ulice, tvořící nyní výhodnou spojku na novou císařskou
silnici (při níž v 80. letech 18. století vznikla osada
Ugartov). Jinde ve vsi vznikala jen drobná domkářská
zástavba. Na jižní konec staré návsi navázal menší
vřetenový prostor nové „návsi" (Rostislavovo náměstí),
čímž byla dominantní severojižní osa vsi dále posílena.
Po povýšení na městečko roku 1844 nastal překotný růst
Králova Pole, které se stalo nejdynamičtěji se
vyvíjející obcí v okolí Brna.
Roku 1853 byl otevřen cukrovar, v bývalém klášterním
pivovaru byla roku 1873 zřízena sladovna, roku 1880
vznikla továrna na koberce, dále zde pracovalo několik
cihelen. V budovách cukrovaru, koupených roku 1889,
zahájila roku 1890 výrobu Královopolská továrna na
stroje Lederer a Porges, později výrazně rozšířená.
Vznikaly i další méně významné továrny: roku 1890
továrna na kovové zboží F. Ohnheisera, roku 1892 továrna
na smaltované zboží H. Bollmana, roku 1893 továrna na
výrobu hasičských vozů firmy Hrček a Neugebauer a další.
Roku 1869 bylo Královo Pole spojeno s Brnem koněspřežní
tramvají s konečnou stanicí u Semilassa. V té době
fungoval také poštovní úřad.
Roku 1889 byla otevřena Občanská záložna, roku 1906
Městská spořitelna a Moravská lidová záložna. V roce
1901 získalo Královo Pole plynové pouliční osvětlení.
Zlepšovala se i silniční síť. V roce 1887 byla postavena
silnice do Medlánek, roku 1900 do Husovic a roku 1903 do
Žabovřesk.
Roku 1885 se Královo Pole dočkalo i lokální železnice
Brno - Tišnov, jejíž stavba si vynutila zmenšení
Kartouzského rybníka a vysušení Nového rybníka.
Mezi lety 1922-1925 vznikly dva uliční bloky samostatně
stojících vilek (mezi ulicemi Vodovou, Vackovou,
Chodskou a Dobrovského), v následující době pak další
dva obdobné bloky v jejich západním sousedství.
V letech 1968-1975 byla zahájena přestavba a dostavba
okrajových částí Králova Pole budováním panelového
sídliště kolem Dalimilovy ulice a kolem stadionu při
Vodově ulici.
Vesnická část Králova Pole má po citelných zásazích
80.-90. let 20. století památkovou hodnotu především
díky komplexu kartuziánského kláštera.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
LESNÁ |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- sever
HISTORIE,
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Pracovně se při výstavbě sídliště používal název
„Za Tišnovkou“, podle polohy areálu za tratí
Brno-Tišnov. V březnu roku 1965 však bylo
rozhodnuto, aby se sídliště nazvalo podle krásné
přírodní polohy poblíž soběšických lesů „Lesná“. |
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
545 |
20 069 |
6 784 |
|
1980 |
742 |
20 355 |
7 343 |
508 |
1991 |
731 |
16 655 |
7 289 |
474 |
|
|
|
|
Nová obytná čtvrť byla
postavena v letech 1962-1973 podle urbanistického
projektu Viktora Rudiše, Ivana Veselého a Františka
Zounka. Pro její výstavbu byl zvolen mírný svah nad
silnicí z Králova Pole do Husovic a nad novou železniční
tratí Praha — Brno po západní straně silnice z Černých
Polí do Soběšic. Na západě dosáhlo sídliště až k lesu
nad údolím sv. Antoníčka.
Základ sídliště tvoří okružní komunikace (Okružní,
Seifertova). Uvnitř takto vymezeného oválného území byly
po vrstevnici postaveny izolované dlouhé deskové domy,
doplněné místy čtyřpodlažními bodovými bytovými domy,
které vznikly i vně okruhu, především jako přechod mezi
Lesnou a drobnou zástavbou Divišovy kolonie. Deskové
domy byly zčásti seskupeny v paralelním uspořádání a
mezi nimi zůstaly rozsáhlé travnaté plochy, které spolu
s hlubokou zalesněnou Čertovou roklí, která prochází
středem sídliště, vytvářejí parkový charakter celého
komplexu.
Objekty občanské vybavenosti byly soustředěny do
několika větších komplexů u Okružní ulice.
DIVIŠOVA KOLONIE
(1933 – Kolonie Divišova,
1958 – Divišova čtvrť)
Dělnická kolonie, vzniklá při někdejší Antonínské
(1880-1907), později (1907 až 1933) Divišově ulici na
katastru Králova Pole, od reformy 1966/1969 patří k
Lesné.
Severně od staré cesty z Králova Pole do Husovic
(Křižíkova ulice), východně od vyústění lesnaté rokle s
kaplí sv. Antonína vznikla
po roce 1925 v prudce svažitém terénu nouzová kolonie,
zvaná Divišova či Šanghaj. Její osu vytvořila Divišova
ulice, vedoucí po okraji lesa, na jehož úkor vznikla
zástavba západní části kolonie, tvořená souběžnými
uličkami kolmými k Divišově ulici a jednou ulicí s ní
souběžnou. Východní část vytvořily rovněž paralelní řady
domků podél několika uliček stoupajících kolmo do
příkrého svahu.
Roku 1929 zde již stálo 154 domků. Vznik kolonie
souvisel s nedalekou Královopolskou strojírnou. Díky
utváření terénu vznikl neobyčejně malebný celek, který
se dodnes dochoval téměř v původní podobě.
Roku 1966 byla kolonie administrativně (jako název
ulice) zrušena a její jednotlivé ulice dostaly vlastní
jména.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
|
|
|
LÍŠEŇ |
1306 in
Leschen |
1581 v
městečku Lesstnem |
1633 Lischna |
1854 Lösch,Líšeň |
|
|
|
|
HISTORIE
Předchůdcem vsi bylo významné hradiště v poloze
Staré Zámky.
Ves Líšeň ve 13. století patřila pánům z
Kunštátu.
Město Brno získalo patrně ve 40. letech 14.
století právo, aby líšenští sedláci dováželi z
každého lánu fůru kamene na městskou dlažbu.
Někteří brněnští měšťané získali v Líšni větší
nebo menší majetky.
Roku 1558 byla Líšeň na žádost Jana Leskovce z
Leskovce na Cerekvici povýšena na městečko
Ferdinandem I., který mu též udělil znak se
znamením vinného lisu s hrozny - vyjádření
zaměstnání zdejších obyvatel.
Roku 1617 král Matyáš znovu vysadil a nadal
městečku tři výroční trhy (na sv. Řehoře, na sv.
Víta, na sv. Matouše apoštola a evang. Páně) a
dva týdenní trhy (ponděli, čtvrtek).
Roku 1714 majitel Jan Kryštof z Freienfelsu a na
Tvarožné, postavil nový zámek. K panství v
polovině 18. století patřila Líšeň, Slatina a
Obce; ve všech třech vsích byly dvory a kavárny,
v Líšni též pivovar, hospody, masné krámy. Roku
1819 odkázal František Xaver rytíř z |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
1 187 |
|
|
|
1880 |
575 |
3 938 |
3 861 |
51 |
|
1921 |
881 |
5 555 |
5 534 |
5 |
16 |
1930 |
1 273 |
6 596 |
6 555 |
23 |
14 |
1950 |
1 791 |
7 456 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
7 6459 |
|
|
1970 |
1 839 |
6 919 |
2 055 |
|
1980 |
1 875 |
6 266 |
2 098 |
1 962 |
1991 |
2 134 |
26 476 |
8 810 |
1 931 |
|
|
|
|
Freienfelsu líšeňské
panství Eduardovi hraběti z Belcredi, jehož rod pak
Líšeň držel po celou další dobu (do roku 1945). Vrchnost
obvykle sídlila na zámku v Líšni.V 19. a v 1. třetině
20. století se Líšeň vyvíjela jako zemědělské městečko,
těžící z blízkosti Brna. Roku 1911 zde existoval jen
nevýznamný průmysl (sladovna, 4 cihelny), později pak
vápenka (1927) a pražírna žitné kávy (1930). Zdejší
podnikání podporovaly celkem 4 záložny, vzniklé v letech
1870, 1900, 1930 a 1939.
Roku 1937 obec projevila zájem o připojení k Brnu, což
však bylo realizováno až v roce 1944, kdy již byla Líšeň
důležitým centrem válečné výroby, neboť roku 1940 byla
směrem k Brnu založena velká továrna na letecké motory.
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Staré Zámky nad Líšní byly osídleny již v pravěku a od
7.-8. století se vyvíjely ve výšinné slovanské hradisko.
V 9. století byla ostrožna opevněna mohutnou
dřevohliněnou hradbou s čelní kamennou zdí a na
nejvyšším místě byl vybudován vnitřní hrad s kůlovou
věží při vstupu, ohrazený palisádou.
Po násilném zániku velkomoravského sídliště na počátku
10. století byl na výše položeném západním cípu ostrožny
vybudován menší hrad (dvorec) s opevněním. Zemědělské
zázemí hradiště tvořila po celou dobu jeho existence
aglomerace v prostoru Maloměřic, Židenic a Obřan a další
lokality v povodí Říčky. Přes hradiště také nepochybně
procházela důležitá cesta, odbočka z jantarové stezky
moravskými úvaly.
Ve 12. století ves Líšeň vznikala již mimo významnější
starší komunikace, neboť dosavadní trasa do Čech v té
době již ztrácela na významu a záhy nabyla jen místního
významu, protože hlavní spojení vedlo přes Brno.
Půdorys vsi ale neměl prostý ulicový charakter. V jižní
části návesního rozšíření komunikace, na nejvyšším
místě, existoval již nejpozději ve 13. století kostel,
od něhož vedla nálevkovitě se zužující cesta (Pohankova)
k pozdějšímu (totiž až pohusitskému) dvoru, z něhož se
kolem poloviny 16. století vyvinula líšeňská tvrz
(pozdější zámek).
V roce 1558 byla Líšeň povýšena na městečko, a také
došlo ke značnému rozšíření zástavby, neboť již na
počátku 17. století měla Líšeň 69 osedlých, což odpovídá
téměř celému rozsahu jádra městečka.
Rozvoj městečka pokračoval od 18. století až konce 60.
let 19. století, kdy došlo k přechodné stagnaci. Do té
doby vznikající zástavba byla zásadně přízemní, okapově
řazená podél cest, domky měly jen malé zahrádky.
Na nové výstavbě v prvním desetiletí 20. Století se
významně podílelo stavební družstvo, založené roku 1919.
Za 1. republiky pak rozvoj pokračoval vůbec největším
tempem a počet domů se z necelých devíti set
zdvojnásobil.
Ve 20. letech 20. století bylo v městečku stavební
družstvo, likérka, parní pila, pískovna, obchodníci s
drůbeží, zeleninou, ovocem, živnostenská záložna,
chudobinec, mateřská škola aj.
Zásadní proměnu Líšně i jejího vztahu k městu znamenala
až v letech 1975-1985 výstavba velkého panelového
sídliště, které na západní straně městečka vytvořilo
vysokou hradbu. Sídliště vyplnilo celé území mezi
křtinskou silnicí, brněnskou silnicí a západním okrajem
staré zástavby.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
MALOMĚŘICE |
1104 falzum -
Melomirici |
1325 Malmaricz |
1718
Malomieržitz |
1846
Maloměřitz, Malomiěřice |
|
|
|
|
(Maloměřice a
Obřany)
HISTORIE
Již v období Velké Moravy existovala na
levobřežní terase Svitavy
v prostoru Maloměřic, Židenic a Obřan (zčásti i
na pravém břehu) významnější koncentrace
osídlení.
Původně zeměpanskou ves daroval ve 12. století
brněnský údělný kníže Vratislav benediktinskému
klášteru v Třebíči.
Roku 1241 byly Maloměřice vypáleny a zpustošeny
Tatary. Teprve koncem 13. století byla ves
obnovena. Později získal vesnici rod pánů z Lipé,
z nichž Jindřich z Lipé ji roku 1325 daroval
spolu s Hlubočany a statkem v Husovicích
klášteru cisterciaček ve Starém Brně.
Ves měla v pečetním znamení písmeno , vinařský
nůž a dva křížky. Byla velmi poškozena za
švédského obléhání Brna roku 1645.
Po zrušení kláštera roku 1782 Maloměřice nadále
patřily starobrněnskému panství, při němž
vytrvaly až do roku 1848.
Od 2. poloviny 19. století začal výrazný růst
vsi díky přílivu dělnictva do brněnských a v
menší míře i místních průmyslových podniků
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
383 |
|
|
|
1880 |
131 |
1 047 |
1 034 |
13 |
|
1921 |
443 |
3 644 |
3 537 |
56 |
51 |
1930 |
699 |
4 891 |
4 721 |
118 |
47 |
1950 |
813 |
4 550 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
4 319 |
|
|
1970 |
891 |
4 186 |
1 491 |
|
1980 |
789 |
3 027 |
1 249 |
929 |
1991 |
741 |
2 432 |
1 035 |
811 |
|
|
|
|
(1850 valchy a
hamry, 1880 cihelna, před rokem 1907 elektrárna v
cacovickém mlýně, 1906 cementárna.
Roku 1919 byly Maloměřice připojeny k Brnu. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Maloměřice vznikly v říční nivě při východním břehu
Svitavy. Osou vsi se stala cesta z Židenic do Obřan.
Mírně vřetenový ulicový půdorys staré vsi (severní část
Selské ulice) prozrazuje jednotné založení, patrně při
obnově koncem 13. století. Jednotný průběh uliční fronty
narušila později výrazně vysunutá hmota hostince. Před
třicetiletou válkou měla ves 43 osedlých.
V letech 1843-1849 byla po východní straně Maloměřic
postavena železniční trať z Brna do České Třebové.
Od 70.-80. let 19. století začal značný rozvoj nové
zástavby, který s přestávkou 1. světové války pokračoval
i za 1. republiky. Maloměřice získávaly zčásti
průmyslový charakter.
Nová dělnická řadová přízemní zástavba vyrůstala do roku
1918 jednak podél silnice Židenice Obřany (Selská -
Obřanská), zčásti také podél staré cesty ke starému
husovickému mostu.
Nová rodinná zástavba vznikla i při jižním břehu Svitavy
proti Obřanům, tedy zcela odděleně od intravilánu
Maloměřic.
V březnu 1946 bylo v Maloměřicích zřízeno sběrné
středisko pro odsun Němců v rámci oficiální fáze
deportace.
Roku 1953 byla dokončena nová rychlíková trať Brno
Praha, stavěná od roku 1941. Nahrazovala starou
tišnovskou lokálku a byla vedena obchvatnou trasou přes
Maloměřice a Obřany.
Po celé délce Maloměřic bylo vybudováno velké seřaďovací
nádraží, které toto předměstí zcela odřízlo od svahů
Hádů, tím spíše, že za kolejištěm vznikly další
průmyslové objekty. Zcela odříznuta tak byla i řídká
rodinná zástavba, která v těchto místech relativně
nedlouho předtím vznikla. V pozdějším období byla také
výrazně rozšířena maloměřická cementárna.
Všechny tyto změny měly zásadní vliv na degradaci
obytných kvalit Maloměřic, zatěžovaných též těžkou
nákladní dopravou.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
MEDLÁNKY |
1237 in Medlan |
1598 ves
Mydlanky |
1771 Medlany |
1893 Medlanko,
Medlánky |
|
|
|
|
HISTORIE
Prostor Medlánek byl osídlen již ve starší době
hradištní.
Původně zeměpanská ves se v neznámé době dostala
do vlastnictví školy u kostela sv. Petra v Brně,
jíž patřila počátkem 13. století.
Roku 1237 si však vyměnil král Václav I. Svůj
majetek v Bosonohách za školní statky petrského
plabána v Medlánkách a Březolupech - ves se tak
opět vrátila do panovníkových rukou.
Od doby před polovinou 14. století ves střídavě
drželi brněnští měšťané a příslušnící světské
šlechty.
Roku 1409 držel Medlánky Jan z Medlánek, statek
tehdy tvořil dvůr se dvěma poplužími, ovocný
sad, vinice, louky, pastviny a lesy.
V té době zde byl postaven zámek, při němž
nadále existoval dvůr a pivovar, který později
nahradil lihovar. Výslovně se zámek připomíná
v 18. století jako letní sídlo. Brněnští měšťané
vedli s velkostatkem četné spory o dovoz
medláneckého piva do Brna. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
180 |
|
|
|
1880 |
57 |
368 |
365 |
2 |
|
1921 |
97 |
765 |
744 |
1 |
20 |
1930 |
240 |
1 461 |
1 410 |
32 |
18 |
1950 |
284 |
1 442 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
1 326 |
|
|
1970 |
275 |
1 067 |
361 |
|
1980 |
315 |
1 641 |
574 |
309 |
1991 |
361 |
2 425 |
881 |
341 |
|
|
|
|
Do roku 1749 byly 14
usedlým nově rozměřeny pozemky na stejné díly rozmístěné
ve všech tratích. Ves tvořila jedinou součást statku
Medlánky.Staré vinice byly koncem 18. století změněny na
sady.
Obecní pečeť se znamením nože, radlice a hroznu je
datována 1635.
Roku 1911 zde vedle dvora a cihelny velkostatku
existovala výroba lihovin a již roku 1900 i záložna.
Roku 1919 byly Medlánky připojeny k Brnu. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla na severním svahu malého údolí pod
zalesněným hřbetem Malé Baby, které se odtud svažuje
k jihovýchodu, do prostoru mezi Řečkovicemi a Královým
Polem. Dříve tudy protékal potok, který novodobými
úpravami zanikl. Osu původní ulicové zástavby tvoří
cesta stoupající kolmo svahem a pokračující do Řečkovic,
na horním konci vsi z ní vychází odbočka do Ivanovic.
Půdorys Medlánek má charakter krátké oboustranné
ulicovky v prudkém svahu. Dole v údolí existoval dříve
rybník a jihovýchodně od něj zámek barokního původu, při
němž vznikl také park.
Ves bývala vždy velmi malá, počátkem 17. století měla 17
osedlých, po třicetileté válce jen 14.
Až do roku 1918 se Medlánky téměř nerozrůstaly, vzniklo
pouze několik domů západně od zámeckého parku a dlouhá
řada přízemních domů po pravé straně silnice do Králova
Pole.
Relativně velký nárůst zaznamenaly Medlánky za 1.
republiky. Tehdy vznikla nová část vsi západně od
zámeckého parku a vysušeného rybníka. Je tvořena malými
pravoúhlými uličními bloky obestavěnými dvojdomky či
řadovými rodinnými domky.
Ve 20. letech byla u vsi vojenská střelnice.
V 70. a 80. letech se propojila zástavba Medlánek s
Řečkovicemi, které se rozšířily až k hranici katastru.
Nová terasová zástavba vznikla také na svahu údolí
jihovýchodně od staré ulicovky. Výstavbou účelových
areálů (např. Výzkumného ústavu veterinárního lékařství
či tramvajové vozovny) došlo v 50.-80. letech také k
propojení intravilánů Medlánek a Králova Pole.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
MOKRÁ HORA |
|
1771 Mokrahora |
1893 Mokrahora, Mokrá Hora |
|
|
|
|
|
(Řečkovice a
Mokrá Hora)
HISTORIE
Ves byla jako osada obce Jehnice založena na
jejím katastru parcelací vrchnostenské půdy
pozořického panství.
Později vznikl samostatný katastr Mokré Hory.
Ves byla pojmenována podle sousední hory, na níž
stávala kaple.
Roku 1884 postavili obyvatelé Mokré Hory
uprostřed vsi kamenný kříž, vedle byla roku 1889
postavena hranolová obecní zvonička.
Roku 1953 se Mokrá Hora stala samostatnou obcí,
a roku 1960 byla připojena k Brnu.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
31 |
|
|
|
1880 |
42 |
306 |
306 |
|
|
1921 |
68 |
470 |
461 |
4 |
5 |
1930 |
110 |
598 |
589 |
3 |
0 |
1950 |
147 |
597 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
710 |
|
|
1970 |
175 |
672 |
212 |
|
1980 |
179 |
620 |
197 |
184 |
1991 |
191 |
588 |
213 |
199 |
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves leží na svahu ostrohu mezi Ořešínským a Lelekovickým
potokem. Vznikla na cestě, která odbočovala ze staré
královské cesty z Brna do Svitav.
Nejstarší částí Mokré Hory je spodní část svažité (Tumaňanovy)
ulice, která byla obestavěna 13 samostatně stojícími
malými domky.
Mezi lety 1790 a 1834 pak vznikla obdobná zástavba také
v horní části ulice.
Roku 1889 zde bylo postaveno i několik secesních vilek.
Po roce 1945 se zástavba obce rozšiřovala zejména
severním směrem podél jehnické silnice.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
NOVÝ LÍSKOVEC |
|
1893 neuvádí se |
1918 Neuleskau, Nový Lískovec |
|
|
|
|
|
HISTORIE, URBANISTICKÝ VÝVOJ
Nový Lískovec je novodobý sídelní útvar, který
vznikl na jižním okraji pisáreckého lesa nad
údolím Svratky při cestě ze Starého Lískovce do
Pisárek. Roku 1898 začala výstavba domků,
zvláště úředníků a zaměstnanců brněnských
továren a úřadů v cípu katastru (Starého)
Lískovce v trati Tišlerky.
Do roku 1918 vznikla vesměs řadová rodinná
zástavba na území mezi lesem, silnicí (Rybnická
ulice) a Prostřední ulicí, tedy severní část.
Do konce 30. let byl celý Nový Lískovec v
podstatě zastavěn, zástavba patrových řadových
domků nebo dvojdomků však nebyla na celém území
zcela souvislá.
Po roce 1945 se existující struktura dále
zahušťovala. Teprve roku 1960 byl Nový Lískovec
jako osada oddělen od (Starého) Lískovce.
V 80. letech začala v jižní části Nového
Lískovce vznikat sídlištní výstavba a koncem 80.
let bylo v celém území mezi kohoutovickou a
jihlavskou silnicí založeno poslední brněnské
panelové sídliště Kamenný vrch. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1921 |
140 |
|
|
|
|
1930 |
138 |
741 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
1 141 |
|
|
1970 |
249 |
1 067 |
346 |
|
1980 |
254 |
1 094 |
362 |
313 |
1991 |
360* |
5 738* |
1 925* |
318* |
*
včetně nového sídliště Kamenný vrch |
|
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
OBŘANY |
1234 de Obran |
1570 z Wobrzan |
1750 Wobersane |
1854 Obržan,
Obřany |
|
|
|
|
(Maloměřice a
Obřany)
HISTORIE
Ve středověku bývaly Obřany samostatným statkem.
Patřil Přibyslavu z Křižanova, který se v roce
1234 psal též z Obřan.
Gerhard ml. z Obřan vybudoval. v 70. letech 13.
století nový hrad Obřany. Novější bádání jej
ztotožňuje s hradní zříceninou na kopci Šumbera.
Ves Obřany patřila roku 1367 Čeňkovi Krušinovi z
Lichtenburka. Ve vsi se postupně vyvinuly dva
dvory.
Ve 14. století měli ve vsi mnoho vinic brněnští
měšťané, kteří z nich platili městskou sbírku.
Škody za třicetileté války byly poměrně malé.
Před polovinou 18. století došlo k novému
rozdělení půdy poddaným. V té době byla v rukou
poddaných i půda Horního i Dolního dvora.
Obec řídili rychtář, purkmistr a konšelé. Na
obecní pečeti z roku 1750 je znamení dvou hroznů
a kosíře.
Roku 1840 byla založena, přádelna. V letech
1843-1849 vznikl jako |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
404 |
|
|
|
1880 |
154 |
1 001 |
976 |
25 |
|
1921 |
255 |
1 665 |
1 607 |
33 |
25 |
1930 |
389 |
2 646 |
2 520 |
88 |
35 |
1950 |
505 |
2 740 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
2 761 |
|
|
1970 |
514 |
2 260 |
768 |
|
1980 |
507 |
2 720 |
959 |
595 |
1991 |
481 |
2 343 |
858 |
534 |
|
|
|
|
součást nové
železniční trati do České Třebové kamenný viadukt
přesřeku Svratku a tunel č. 1. Portál tunelu, opravený v
70. letech 19. století, je spolu s portálem tunelu č. 8
u Adamova ojediněle dochovanou památkou
z počáteční fáze rozvoje železnic na Moravě.
Roku 1899 vznikla v Obřanech záložna a roku 1911 se dále
uvádí cihelna.
Součástí Brna se Obřany staly roku 1919. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Obřany vznikly za přechodem přes řeku, který
soustřeďoval spojení z celé východní části brněnské
kotliny, ústily sem cesty z Brna, Cejlu, Zábrdovic,
Husovic a Cacovic, ze Slatiny, Židenic i Líšně, které se
vesměs spojovaly již v Židenicích nebo
Maloměřicích.
Vývoj vrcholně středověké vsi byl úzce spjat se zdejším
samostatným statkem, jehož centrem bylo pravděpodobně
sídlo vybudované na dominantní a dobře hájitelné
vyvýšenině východně nad horní částí vsi.
Obřany tvořily nepochybně již od středověku prostou
ulicovku začínající u mlýna na mlýnském náhonu Svitavy a
stoupající rovnoběžně s Obřanským potokem k rozvětvení
cest. Ulicovka, v dolní části se rozšiřující, měla
počátkem 17. století 31 osedlých.
Do roku 1918 vznikla v rámci staršího intravilánu jen
jednostranná řada domků uličky Liští, obtáčející ze
severu masív obřanských Skal. Nová předměstská vilová
zástavba se soustředila podél severního břehu řeky, kde
vzniklo Mlýnské nábřeží jako velmi reprezentativní
vilová čtvrť.
Ve vlastní vsi se během 1. republiky dále zahušťovala
drobná zástavba , vznikla oboustranná ulicová zástavba v
dolní části staré bílovické cesty (Bílovická ulice),
dvojdomky a řadové domky byly postaveny i v zákrutu
horní části Fryčajovy ulice (nad Výpustky).
Roku 1953 byla dokončena nová rychlíková trať Brno –
Praha. Průtah Obřany se díky výškovým rozdílům nedostal
do většího konfliktu se zástavbou vsi.
Obřany dnes patří k nejlépe zachovaným vesnickým celkům
v Brně a jejich půvab zvyšuje i neobyčejně malebná
poloha v bohatě modelovaném terénu.
____________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
OŘEŠÍN |
1275 Horus |
1673 Woržessin |
1849 Oržeschin |
1893 Ořeschin,
Ořešín |
|
|
|
|
HISTORIE, URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves patřila zábrdovickému klášteru, který ji
roku 1327 prodal klášteru cisterciaček ve Starém
Brně, při němž zůstala do roku 1848.
Malá víska vznikla ve svažitém terénu nad
hlubokým údolím Rakovce.
Ves měla na počátku 17. století pouhých 9
osedlých, ve 2. polovině 18. století
vzrostla na 21 domů a do roku 1834 na 27 domů.
Jádrem staré vísky byl malý čtvercový prostor s
křížkem uprostřed, jímž procházela stará cesta.
Na tuto miniaturní náves navazovala krátká slepá
boční ulička po vrstevnici (U zvoničky).
Pouze zástavba v tomto prostoru tvořila až do
poloviny 18. století starý Ořešín. Drobnější
domkářská zástavba podél stoupající cesty k
severu, končící rovněž slepým výběžkem
(Klimešova Ronovská), vznikla až ve 2. polovině
18. století. Půdorysnou formu staré í rozšířené
vísky lze nejvýstižněji označit jako shlukovou.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
75 |
|
|
|
|
1880 |
31 |
182 |
182 |
|
|
1921 |
52 |
275 |
275 |
|
|
1930 |
75 |
333 |
332 |
1 |
|
1950 |
102 |
383 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
100 |
468 |
107 |
|
1970 |
99 |
384 |
99 |
|
1980 |
104 |
362 |
116 |
116 |
1991 |
97 |
311 |
105 |
105 |
|
|
|
|
|
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
PISÁRKY |
|
1815 les
Schreywald |
1867 ulice
Schreibwald |
|
|
|
|
|
součást městské části Brno
- střed
URBANISTICKÝ
VÝVOJ
Prostor Pisárek byl pro Brno důležitý již ve
středověku, neboť tudy vedla trasa prvního
městského vodovodu od Kamenného mlýna.
Jméno Pisárky se váže na stará místní
pojmenování „písařův les" a louka „Písařka".
Písemně je název prvně doložen roku 1673 v
soupisu |
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
386 |
3 434 |
1 036 |
|
1980 |
363 |
2 734 |
920 |
313 |
1991 |
356 |
2 865 |
1 035 |
296 |
|
|
|
|
jmění starobrněnského
kláštera.
Území dnešních Pisárek bylo ještě ve 2. polovině 18.
století zcela bez zástavby. Tvořila je říční niva
severně od řeky, svíraná od severu svahy Žlutého kopce a
Kraví hory s vinicemi, od jihu svahy Červeného kopce,
které byly ve střední části úseku holé, ve východní
části byly zahrady a vinice, v západní části (severně od
Nového Lískovce) les.
Až do 20. let 20. století zůstala vlastní niva Pisárek
stranou jakékoli urbanizace. Rozšiřoval se zde pouze
Starobrněnský cukrovar.
Pokračováním vilové zástavby Hlinek se stala zástavba za
Pisáreckým mostem, severně od Střelnice, na tehdejším
katastru Jundrova. Její osou se stala Veslařská ulice,
vedoucí po pravém (západním) břehu řeky do Jundrova. Od
ní byly vytyčeny dlouhé parcely, stoupající k okraji
lesa. Výstavba vil zde začala již v 70. letech a
vyvrcholila v 80. le-tech 19. století.
Pisárecká niva získala v rámci Brna zcela specifické
postavení, když zde bylo v letech 1926-1928 vybudováno
Zemské výstaviště.
Nenarušila jej ani novostavba městské vodárny (Pisárecká
13) z let 1932-1936 . |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
PONAVA |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- Královo Pole
URBANISTICKÝ
VÝVOJ
Ponava jako katastrální území a městská čtvrť
vznikla až při reformě 1966/1969, a to převážně
na katastru Velká Nová Ulice a Červená se
zahrnutím části katastru Králova Pole kolem
Červeného mlýna. Roku 1979 bylo území Ponavy
zmenšeno o blok vymezený ulicemi |
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
472 |
15 092 |
5 123 |
|
1980 |
362 |
9 065 |
3 347 |
83 |
1991 |
356 |
8 009 |
3 076 |
89 |
|
|
|
|
Hrnčířská -
Štefánikova Kotlářská - Tučkova, který byl začleněn do
Veveří. Koncem 18. století tudy procházela jen stará
cesta do Králova Pole a s ní souběžná přímá císařská
silnice, budovaná od roku 1752 a dále polní cesta
z Velké Nové Ulice (v trase Cihlářské ulice) do Medlánek.Po
vysušení špilberského rybníka pak Ponávka protékala
zcela přímým korytem, které bylo v úseku od Červeného
mlýna po Lužáneckou ulici v letech 1909-1913
z hygienických důvodů zatrubněno.
Rozvoj zástavby začal podél císařské silnice (Štefánikova)
až ve 2. polovině 19. století. Roku 1879 existovala po
východní straně ulice zástavba na rohu Pionýrské ulice,
mezi ulicemi Skřivanovou a Rybníčkem, následovaly
nejstarší objekty dělostřeleckých kasáren a domy až po
Reiseigovu ulici. Západní strana byla zastavěna jen v
úseku Kotlářská – Hrnčířská.
Projektovány byly již i další ulice kolmo vybíhající ze
Štefánikovy třídy. V jejím okolí vznikla do počátku 20.
století řada pravoúhlých bloků novorenesančních
činžovních domů, ale i areály sloužící armádě a rozsáhlé
plochy průmyslu. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
PŘÍZŘENICE |
|
1346 Prizanicz |
1673 Prisznitz |
1854 Priesenitz, Přízřenice |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- jih
HISTORIE
Přízřenice patřily patrně k původním statkům
svatopetrského kostela, kterému je daroval
zeměpán.
Za švédského obléhání Brna roku 1645 byla
vesnice vypálena (včetně kapitulního mlýna),
vyloupena a poddaní se rozutekli. Její obnova
trvala zhruba 10 let. Jestliže již před válkou
byla značně německá, noví osadníci poněmčení
kdysi české vsi dokonali.
Na Svratce (při novodobém soutoku Svratky a
Svitavy) stál v Přízřenicích vrchnostenský mlýn
se svobodným dvorem.
Roku 1750 zde byl zámek a dvůr.
Obecní správu vedl rychtář s konšely. Na obecní
pečeti z poloviny 18. století je znamení hroznu,
kosíře a radlice.
K Brnu byly Přízřenice přes značnou vzdálenost
od města připojeny již roku 1919 jako čistě
zemědělská ves (malá vinařská továrna po roce
1900 zanikla), v níž pracoval jen mlýn a
provozovala se výroba |
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
326 |
|
|
|
1880 |
84 |
516 |
33 |
482 |
|
1921 |
102 |
543 |
109 |
415 |
19 |
1930 |
125 |
660 |
173 |
469 |
13 |
1950 |
147 |
616 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
633 |
|
|
1970 |
138 |
585 |
148 |
|
1980 |
134 |
486 |
144 |
138 |
1991 |
149 |
469 |
152 |
151 |
|
|
|
|
|
kysaného zelí.
Po 2. světové válce byli zdejší Němci násilně vysídleni
a Přízřenice, dosídlené do 19. 8. 1945, se staly vůbec
první nově osídlenou obcí v Československu. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Přízřenice byly založeny při západním břehu řeky
Svratky, na území říční nivy, jejíž okraj přibližně
odpovídá Modřické a Zelní ulici. V této trase také
nepochybně již od středověku vedla stará královská cesta
z Vídně.
Mimo původní intravilán se zástavba Přízřenic začala
rozšiřovat až v 1. polovině 18. století, kdy západně od
staré vsi vznikly dvě řady štítově orientovaných domků.
Stalo se tak zřejmě až po opuštění staré královské
cesty, neboť tyto domky narušily její přímý průběh.
Přízřenice v 19. století a za 1. republiky sice pomalu,
ale neustále rostly. Zástavba se rozvíjela podél všech
tří silnic: do Brna (Zelná), do Moravan (Moravanská) a
do Modřic (Modřická), izolovaná skupina domů byla podél
této silnice postavena i na samém konci přízřenického
katastru v dotyku s intravilánem Modřic.
________________________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
ŘEČKOVICE |
1277 in
Rechcowitz |
1409 villam
Reczkowycze |
1633
Ržecžkowitz |
1893 Řečkowitz,
Řečkovice |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves bývala zeměpanská, ale brzy, se jednotlivé
díly dostaly jiným držitelům.
Dvůr v Řečkovicích s 5 lány a kaplí, dal roku
1331 král Jan Lucemburský Elišce Rejčce, která
vše roku 1333 věnovala novému klášteru
cisterciaček ve Starém Brně.
Větší část Řečkovic i s patronátním právem ke
kostelu náležela ke druhému dvoru. V držení této
části vesnice se střídali brněnští měšťané a
příslušníci drobné šlechty.
Ves velmi utrpěla roku 1645, za švédského
obléhání Brna. Roku 1673 byly všechny zdejší
vinice (za rybníkem a na hoře Západ) pusté.
Do roku 1750 byly z pustých usedlostí udělány
nové, současně byly přeměřeny pozemky.
Koncem 19. století se obyvatelé živili polním
hospodářstvím, obchodem s obilím a řemesly, bylo
zde rovněž mnoho zedníků a |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
240 |
|
|
|
1880 |
125 |
931 |
906 |
23 |
|
1921 |
414 |
2 410 |
2 365 |
20 |
25 |
1930 |
800 |
4 355 |
4 119 |
171 |
58 |
1950 |
1 109 |
5 542 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
6 233 |
|
|
1970 |
1 296 |
6 806 |
2 302 |
|
1980 |
1 594 |
17 109 |
5 864 |
1 616 |
1991 |
1 672 |
15 216 |
5 855 |
1 595 |
|
|
|
|
kameníků.
Řečkovický zámek roku 1905 získal kníže Alois Schönburg-Hartenstein,
jehož rodině náležel do roku 1945. Správu obce vedl do
roku 1848 rychtář s konšely. Na obecní pečeti měly
Řečkovice znamení radlice a krojidla, a dvou zkřížených
motyk (háků) s hvězdou pod nimi.
Dominantním hospodářským činitelem v Řečkovicích
zůstával dvůr velkostatku. Panský pivovar byl koncem 19.
století změněn na sladovnu. Jinak zde byl (1911) jen
mlýn a výrobna lihovin.
Roku 1919 se Řečkovice staly součástí Brna.
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves leží při jihovýchodním svažitém úpatí kopce Západu,
který je izolovaným výběžkem hřbetu Velké Baby nad
Ivanovicemi, vklíněným do říční nivy Ponávky.
Ves vznikla zřejmě v pramenné muldě později zaniklého
malého potoka směřujícího pod vsí k jihovýchodu a
ústícího do Ponávky v místě jejího prudkého ohybu.
Pramennou muldu později zatopil rybník, který vytvořil
jádro poměrně velké návsi (Palackého náměstí).
Vznik pravidelné návsi je snad možno položit do
středověku. Nad jejím severovýchodním koutem stojí
kostel, původně zřejmě staršího původu než lokace. Nad
kostelem se terén již výrazně zvedá, a právě tam vznikla
ve středověku tvrz, později nahrazená zámkem.
Protože na počátku 17. století měla ves 31 osedlých,
patří ke staršímu jádru Řečkovic nepochybně i ulicová
zástavba podél k jihu až jihozápadu (Vážného ulice).
Nárůstu počtu domů bylo roku 1788 došaženo nikoli novou
výstavbou, ale parcelací budov dvora u zámku. Teprve
potom začaly vznikat nové domky, zprvu především na
Promberku, na začátku úvozu směrem k Ivanovicím.
Do roku 1918 se nová zástavba začala šířit ve
stoupajícím úseku cesty (Vážného ulice) k císařské
silnici (Banskobystrická - Terezy Novákové) a pak k jihu
podél této silnice až k řečkovické cihelně.
Již před rokem 1918 se Řečkovice začaly rozšiřovat i
podél silnice do Mokré Hory, souběžně se železniční
tratí (Kronova, Gromešova ulice).
Ve 30. letech vyrostla v bývalé štěrkovně mezi
železniční čtvrtí a hřbitovem nouzová kolonie Úlehle.
Po roce 1945 byla postupně dokončena zástavba
ortogonální uliční sítě, která byla propojena se starou
Vážného ulicí. Moderní přestavbu Řečkovic vyvolalo
koncem 60. let vybudování chemické továrny Lachema za
železničním náspem. V 80. letech byl vybudován východní
silniční obchvat a v jeho blízkosti vzniklo již v letech
1970-1977 nové sídliště (východně od Měřičkovy a Žitné
ulice), které od jihu zasáhlo až k okraji staré návsi.
Zejména novodobou rodinnou výstavbou došlo v 70.-80.
letech i k propojení intravilánu Řečkovic a Medlánek.________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|