HISTORIE

 

 

 

 

 

 

  
    
 

 

 

         

                  

 
    KNÍNIČKY
1406 ves
1475 Knihničky Malé
1609 Kynicžky
1893 Klein-Kynitz, Kyničky
 
 
 

HISTORIE
Ves patřila k Veveřímu hradu.
Dvůr u Kníniček držel roku 1481 kníže Kazimír Těšínský, pán na Veveří; tehdy si na něj činil nárok i brněnský měštan Jeroným. Vinařství, o jehož existenci svědčí i jméno trati „na Vinohrádku", zaniklo zřejmě za třicetileté války. Roku 1750 zde byly 2 mlýny           a stoupa.
Správu obce řídil rychtář, purkmistr a radní. Pečetní znamení obsahovalo radlici a 2 hrozny.
Ves byla v letech 1936-1940 zatopena přehradou a náhradou byla       od roku 1935 vybudována nová stejnojmenná ves.
Roku 1935 existovaly v okolí vsi 4 pískovny.
Součástí Brna se nové Kníničky staly roku 1960, Kníničská (Brněnská) přehrada však již roku 1957.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   221      
1880 76 458 458    
1921 101 537 537    
1930 107 527 525    
1950          
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   734    
1970 153 651 181  
1980 154 570 170 160
1991 164 549 192 188
 
 

 

 
 

srovnání se současností

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Stará ves vznikla v rozšířené části svrateckého údolí podél cesty z Brna, Žabovřesk a Komína na levém břehu řeky.
Až do18. století tvořilo ves pouhých 20 malých usedlostí. Později vznikala drobná, vesměs domkářská zástavba podél cesty nad i pod vesnicí a také při vnější straně bývalé záhumenní cesty. Ve stejných polohách vznikala další nepočetná zástavba až do počátku 20. století, kdy začala stagnace v důsledku úvah o zřízení přehrady.
Jarní povodně na Svratce vyvolaly již roku 1907 jednání o vybudování údolní přehrady nad Brnem. Teprve roku 1925 však byly zahájeny přípravné práce, roku 1931 se začala stavět silnice po obou stranách budoucího jezera, roku 1935 začala stavba přehradní zdi a v letech 1936-1940 byla původní ves na levém břehu Svratky se 2 mlýny zatopena 9 km dlouhou Kníničskou (od roku 1959 Brněnskou) přehradou, se 34 m vysokou a 120 m dlouhou hrází s hydroelektrárnou, postavenou v přirozené skalní soutěsce Panská horka. Poprvé zde byl uplatněn beztlakový tvar přepad vody.
Nová obec byla vyměřena východně od starých Kníniček, při silnici z Bystrce do Jinačovic a Kuřimi, na svažité stráni nad Mnišírn potokem. Výstavba se děla podle polohového plánu, schváleného roku 1935. Budování postupovalo rychlým tempem, takže již roku 1937 se mohlo konat rozloučení obyvatel se starou vsí a občané se postupně stěhovali do nových domů.
V nové půdorysné struktuře se hlavní severojižní osou stala dosavadní silnice, jejíž zákruty byly vyrovnány. Základ půdorysu tvoří přesný čtverec návsi, z jehož rohů vycházejí arlogonální ulice tvořící zdvojený kříž. Prostor návsi se však bohužel neuplatnil, neboť jeho větší část byla zastavěna školou a dalšími objekty.
Od doby založení se zástavba vesnice nerozšiřovala, původní typizované domky však byly v mnoha případech přestavěny, čímž byla potlačena i původní rytmizace uličních front. Kníničky přesto patří k pozoruhodným a vzácným příkladům jednotně založené novodobé vesnice.

________________________________________________________________________________________________________

 

 
 
    KOHOUTOVICE
1210 falzum Kochutowicz
1718 Kohotowicz
1750 Sigillum in Kootowitz
1854 Kohautowitz, Kohoutovice
 
 

HISTORIE
Vesnice náležela zábrdovickému klášteru od jeho založení (1209-1210) až do konce 14. století, kdy přešla ke klášteru dominikánek sv. Anny v Pekařské ulici a stala se součástí klášterního statku Blažovice.
Roku 1782 převzal panství náboženský fond a roku 1824 koupil blažovické panství hrabě František Xaver z Dietrichštejna.
Roku 1850 zdědil veškerý majetek František Mitrovský z Mitrovic a Nemyšle, jehož rodu již zůstal.
Ves měla pečeť se znamením tří hvězd kolem hroznu a kosíře.
Součástí Brna se Kohoutovice staly roku 1919.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   124      
1880 64 365 365    
1921 128 742 741 0 1
1930 209 1 089 1 054 32 0
1950 255 1 042      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   1 344    
1970 260 1 171 289  
1980 465 9 143 3 250 330
1991 754 13 327 4 967 538
 
   

 

 
 

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla v hlubokém terénním zářezu, který prudce spadá k pravému břehu Svratky.
Vesnice tvořila krátkou oboustrannou ulicovku s drobnými usedlostmi, jichž bylo v polovině 17. i 18. století sedmnáct.
Mladší domkářská zástavba nejprve (před rokem 1825) téměř zaslepila horní konec ulice, za nímž byla později postavena krátká řada drobných domků (dnešní Bašného ulice). Mimoto začala vznikat drobná údolní zástavba pod vsí.
Za 1. republiky pak vznikaly téměř výhradně dvojdomky, které vytvořily zástavbu protějšího jižního svahu údolí.
Roku 1971 začala stavba panelového sídliště podle projektu Františka Kočího, doplněného 300 rodinnými domky. Výstavba probíhala v 70.-80. letech.
Sídliště vyrostlo kolem dosavadní vsi a jeho páteří se stala úplně nová okružní komunikace (Libušina třída a Šárka) která do náhorních poloh nad vesnicí vystupuje bočním Libušiným údolím a téměř po rovině obkružuje celou bohatě modelovanou kohoutovickou kotlinu v závěru údolí. Vlivem výškových rozdílů tvoří náhorní území samostatný dopravní systém, spojený se starou vsí jen mimoúrovňovou křižovatkou na odbočce k Žebětínu.
Převážná část starší zástavby vesnice byla zachována, neboť nová výstavba jen na několika místech sestoupila do nižších poloh. Nejstarší ulicové jádro však bylo zcela zlikvidováno a zanikla dokonce i jeho komunikační stopa.

 
   

________________________________________________________________________________________________________

 

 
 
    KOMÁROV
1210 de Luh
1318 Luha ... Gumravicz
1475 in Comarow
1718 Kumrowitz
 
 
součást městské části Brno -jih

HISTORIE
Ves se původně jmenovala Luh a náležela moravskému markraběti.
Benediktini zde někdy v průběhu 12. století zřídili proboštství a Komárov se stal střediskem statku zahrnujícího několik okolních vsí.
Roku 1236 byl v Komárově sjednán mír mezi českým králem Václavem I. a rakouským vévodou Bedřichem. V proboštství se roku 1238 konalo zasnoubení Vladislava, syna Václava I., s dcerou Fridricha Babenberského a rakouskou dědičkou Gertrudou.
Velehradský klášter prodal roku 1444 svůj majetek na Luhu i ve Starém Brně starobrněnským cisterciačkám.
Roku 1527 zůstal v Komárově již jen probošt Štěpán Etwan,
který 15. 4. 1527 odevzdal se souhlasem Ferdinanda I. vše, co proboštství zůstalo, brněnské kapitule u sv. Petra.
Během obléhání Brna Švédy byla ves z větší části vylidněna.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   231      
1880 59 601 148 440 7
1921 139 1 208 603 580 25
1930 235 2 318      
1950 476 4 108      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   4 205    
1970 527 4 874 1 732  
1980 419 3 494 1 386 402
1991 399 4 918 1 998 327
 
  Noví usedlíci pak byli často německé národnosti, takže Komárov měl od té doby německou většinu obyvatel.
Obecní úřad tvořil od 17. století rychtář a 2 přísežní. Pečetní znamení obce tvořil klíč, radlice, kosíř, hrozen, růžice a tři hvězdy.
Růst vsi včetně obou nových osad od 2. poloviny 19. století znamenal změnu skladby obyvatel, třebaže se mezi dělníky z brněnských továren udrželo mnoho zemědělců. Několik továren vzniklo i přímo v Komárově, např. roku 1851 továrna na sukna, roku 1911 se pak uvádí továrna na stearinové svíce a mýdlo, octárna, mlýn, výroba dehtového zboží, pilníků, vaty. Roku 1900 již existovala v Komárově též záložna.
Součástí Brna se Komárov roku 1919.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Komárov vznikl u soutoku řek Svitavy a Svratky.
Před třicetiletou válkou jej tvořilo pouhých 15 usedlostí a tento počet se podstatněji zvyšoval až po polovině
18. století. Vlastní zástavba se v rozkládala po obou stranách vody a rovněž za rozdvojením toku, tedy při jižním okraji Petrohradské Ulice.
Dosavadní komunikační význam Komárova značně poklesl kolem poloviny 18. století, po založení nových ulicových osad Malá Mariacela a Petrohradská Ulice.
V druhé polovině 19. stlotí vzniklo v Komárově pouze několik dalších domů podél staré cesty do Černovic. Nová výstavba začala v Komárově až koncem 20. let 20. století, do 2. světové války vznikly čtyři pravoúhlé uliční bloky jihovýchodně od kostela po jižní straně nové silnice, byly zastavěny skupinami řadových rodinných domků.
V 70. letech začala plošná demolice starého Komárova a Malé Mariacely, související s rozšířením Svatopetrské a Hněvkovského ulice jako dálničního přivaděče a s budováním velkého městského okruhu od Černovic, který vyústil v jižní třetině Malé Mariacely. Celé území starého Komárova mezi Svatopetrskou a Černovickou ulicí a areálem Technoplynu bylo srovnáno se zemí, stejně jako celá ulicovka Malé Mariacely.
Ve 2. polovině 80. let pak na uvolněné ploše po východní straně zasypaného hlavního ramene staré Svitavy vznikla zcela neorganická a dezurbanizační struktura panelového sídliště, čímž byla historická stopa staršího osídlení Komárova zcela setřena.

________________________________________________________________________________________________________

 

 
 
    KOMÍN
1240 villam, que Komyn nuncupatur
1323 in villa Cvmein
1656 z Komyna
1854 Komein, Komín
 
 
 

HISTORIE
Stará zemědělská ves Komín bývala samostatným statkem, který počátkem 13. století patřil Divišovi z Divišova z pozdějšího rodu Šternberků.
Roku 1240 se Komín stal součástí tišnovského klášterství.
Komínský mlýn s dvorem a příslušenstvím sloužil roku 1577 jako papírna.
Za třicetileté války zanikly komínské vinice.
Na obecní pečetí měl Komín znamení radlice a vinařského nože.
Součástí Brna se Komín stal roku 1919 jako téměř čistě zemědělská ves (byla zde jen výroba likérů, od roku 1909 působila ve vsi záložna).
Na místě dřevěného jezu a mlýna na levém břehu Svratky postavil roku 1923 ing. Petr malou vodní elektrárnu (od roku 1936 v majetku Západomoravských elektráren), sloužící později jako vyrovnávací provoz Kníničské přehrady. Byly zde instalovány jedny z prvních Kaplanových turbín pro energetické účely.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   431      
1880 151 931 930 1  
1921 316 1 951 1 947 3 1
1930 409  2 317 2 293 10 11
1950 525 2 429      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   2 622    
1970 597 2 575 798  
1980 807 8 180 2 861 714
1991 912 7 827 3 002 777
 
     
 

 

 
 

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Půdorys Komína má podobu dlouhé, zakřivené ulicovky, rozšiřující se na dolním a zejména na horním konci (kolem kostela) do trojúhelného tvaru.
Již v polovině 17. století byla v celém rozsahu obestavěna (49 usedlostí).
Jihozápadně od středu návsi se nad řekou tyčí vyvýšenina Hausperk, jejíž situace nevylučuje existenci někdejšího opevněného sídla.
Během 2. poloviny 18. století začala vznikat zahuštěná drobná domkářská zástavba jednak při severním úpatí Hausperku, jednak před rozdvojením cest nad kostelem, kde vznikl rozšířený prostor charakteru malé vřetenové návsi. Ještě koncem 19. století přetrvávaly starší domy z nepálených cihel, bíle olíčené, s barevnými, často velmi pestrými obrovnávkami. Na dům navazovaly chlévy přístupné ze dvora, stodoly stály ve východní polovině vsi rozptýleně vzadu v zahradě, v západní polovině vsi na konci zahrad.
Větší rozmach nové drobné vesnické domkářské výstavby začal kolem roku 1900. Hlavním vývojovým trendem se však stalo obestavování silnice do Žabovřesk (Hlavní — Štursova), takže již do 1. světové války došlo k téměř úplnému propojení obou vesnic.
Za 1. republiky pokračoval vývoj dále v naznačeném duchu, malé dělnické domky vznikaly i podél cesty na Jinačovice. Západně od vsi vzniklo ve svahu nad řekou několik uličních bloků rodinných dvojdomků.
V 70. letech byla celá existující ves po obvodu obestavěna panelovým sídlištěm podle projektu Františka Kopřivíka, dopravně přístupným novými komunikacemi po obvodu staré zástavby. Zástavbu sídliště tvoří jen         z menší části výškové domy, převažují domy do 4 podlaží. Západní svahy byly zastavěny převážně terasovými rodinnými domy. Na rozdíl od většiny jiných brněnských sídlišť nedošlo v Komíně k rozrušení starší zástavby, která byla v plném rozsahu zachována.

________________________________________________________________________________________________________

 

 
 
    KRÁLOVO POLE
1244 in Cuneguesueld
1375 in dicta villa Künigsfelden
1718 Königfeldt
1885 Königsfeld, Královo Pole
 
 

 

HISTORIE
Stará zeměpanská ves byla postupně rozdrobena mezi církevní ústavy   i brněnské měšťany.
Kolem poloviny 13. století získali značný starobrněnští johanité.
Roku 1365 patřilo celkem 11 dvorů v Králově Poli různým brněnským měšťanům, další zde měli četné menší reality. Kolem poloviny 14. století rozsáhlé majetky od brněnských měšťanů koupil markrabě Jan Jindřich. Část z nich věnoval roku 1356 nově založenému klášteru augustiniánů poustevníků v Brně, a použil na vybudování vlastní vedlejší rezidence, v níž často pobýval. Krátce před smrtí daroval markrabě Jan Jindřich veškerý svůj zbývající majetek při vedlejším sídle (tvrzi) v Králově Poli kartuziánskému klášteru Nejsvětější Trojice, který zde roku 1375 založil.
V 15. století v Králově Poli opět nabývali půdu někteří brněnští měšťané, museli se však podřídit některé z klášterních vrchností jako ostatní usedlíci. Roku 1544 prodali kartuziáni městu Brnu rybníček

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   458      
1880 330 4 222 3 804 364 3
1921 1 240 15 179 14 264  559 356
1930 2 019 20 667 19 245 804 618
1950 2 556 22 847      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   28 175    
1970 2 209 22 377 7 835  
1980 2 253 25 192 9 804 1 889
1991 2 479 29 386 12 226 1 829
 
  Gasperk s prameny poblíž kláštera ke zřízení městského vodovodu, jehož vedení povolili přes své pozemky.
Klášter byl znovu velmi postižen za třicetileté války.
Obecni pečeť z poloviny 18. století měla opis PECZET OBCE NOWA WES.
Po zrušení kláštera v roce 1782 zabavil náboženský fond klášterní statky.
Později vše získal kníže Jindřich Schönburg-Hartenstein, jehož rodině tento majetek patřil až do roku 1945.
Roku 1844 se Královo Pole stalo městečkem a roku 1905 městem, které roku 1908 dostalo od Františka Josefa I. znak.
Roku 1919 však bylo připojeno k Brnu.

 

 
 

 

 

 
 

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Královo Pole vzniklo na západním okraji údolní nivy Ponávky podél staré královské cesty z Brna do Řečkovic a dále na Letovice a Svitavy.
Dominantní postavení zde v té době již neměl král, ale starobrněnští johanité, kteří zde do roku 1279 postavili kostelík sv. Víta, která zaujala střed tehdy již jistě existujícího hlavního vesnického prostoru - velké vřetenovité návsi (dnešního Mojmírovo náměstí).
Od 15. Století se zástavba dlouho omezovala pouze na velkou náves. Počátkem 17. století měla vesnice 35 osedlých, po zhoubné třicetileté válce jejich počet ještě mírně poklesl.
Teprve v 1. polovině 18. století začal postupný růst a v polovině 19. století došlo k zásadní urbanistické změně, jejíž dopad se ovšem projevil až poněkud později. Od roku 1752 se stavěla nová císařská silnice z Brna do Svitav, která se za Velkou Novou Ulicí odpojila od historické staré trasy a byla vedena v přímce kolem západního okraje Králova Pole, takže oddělila parcely usedlostí na této straně vsi od navazujících polností. Hlavním důsledkem bylo ovšem odvedení tranzitní dopravy mimo vesnici.
Roku 1825 vznikly nové usedlosti podél krátké Kollárovy ulice, tvořící nyní výhodnou spojku na novou císařskou silnici (při níž v 80. letech 18. století vznikla osada Ugartov). Jinde ve vsi vznikala jen drobná domkářská zástavba. Na jižní konec staré návsi navázal menší vřetenový prostor nové „návsi" (Rostislavovo náměstí), čímž byla dominantní severojižní osa vsi dále posílena.
Po povýšení na městečko roku 1844 nastal překotný růst Králova Pole, které se stalo nejdynamičtěji se vyvíjející obcí v okolí Brna.
Roku 1853 byl otevřen cukrovar, v bývalém klášterním pivovaru byla roku 1873 zřízena sladovna, roku 1880 vznikla továrna na koberce, dále zde pracovalo několik cihelen. V budovách cukrovaru, koupených roku 1889, zahájila roku 1890 výrobu Královopolská továrna na stroje Lederer a Porges, později výrazně rozšířená.
Vznikaly i další méně významné továrny: roku 1890 továrna na kovové zboží F. Ohnheisera, roku 1892 továrna na smaltované zboží H. Bollmana, roku 1893 továrna na výrobu hasičských vozů firmy Hrček a Neugebauer a další.
Roku 1869 bylo Královo Pole spojeno s Brnem koněspřežní tramvají s konečnou stanicí u Semilassa. V té době fungoval také poštovní úřad.
Roku 1889 byla otevřena Občanská záložna, roku 1906 Městská spořitelna a Moravská lidová záložna. V roce 1901 získalo Královo Pole plynové pouliční osvětlení. Zlepšovala se i silniční síť. V roce 1887 byla postavena silnice do Medlánek, roku 1900 do Husovic a roku 1903 do Žabovřesk.
Roku 1885 se Královo Pole dočkalo i lokální železnice Brno - Tišnov, jejíž stavba si vynutila zmenšení Kartouzského rybníka a vysušení Nového rybníka.
Mezi lety 1922-1925 vznikly dva uliční bloky samostatně stojících vilek (mezi ulicemi Vodovou, Vackovou, Chodskou a Dobrovského), v následující době pak další dva obdobné bloky v jejich západním sousedství.
V letech 1968-1975 byla zahájena přestavba a dostavba okrajových částí Králova Pole budováním panelového sídliště kolem Dalimilovy ulice a kolem stadionu při Vodově ulici.
Vesnická část Králova Pole má po citelných zásazích 80.-90. let 20. století památkovou hodnotu především díky komplexu kartuziánského kláštera.

____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    LESNÁ
 
 
 
 
 
 
součást městské části Brno - sever

HISTORIE, URBANISTICKÝ VÝVOJ
Pracovně se při výstavbě sídliště používal název „Za Tišnovkou“, podle polohy areálu za tratí Brno-Tišnov. V březnu roku 1965 však bylo rozhodnuto, aby se sídliště nazvalo podle krásné přírodní polohy poblíž soběšických lesů „Lesná“.

rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1970 545 20 069 6 784  
1980 742 20 355 7 343 508
1991 731 16 655 7 289 474
 
 

Nová obytná čtvrť byla postavena v letech 1962-1973 podle urbanistického projektu Viktora Rudiše, Ivana Veselého a Františka Zounka. Pro její výstavbu byl zvolen mírný svah nad silnicí z Králova Pole do Husovic a nad novou železniční tratí Praha — Brno po západní straně silnice z Černých Polí do Soběšic. Na západě dosáhlo sídliště až k lesu nad údolím sv. Antoníčka.
Základ sídliště tvoří okružní komunikace (Okružní, Seifertova). Uvnitř takto vymezeného oválného území byly po vrstevnici postaveny izolované dlouhé deskové domy, doplněné místy čtyřpodlažními bodovými bytovými domy, které vznikly i vně okruhu, především jako přechod mezi Lesnou a drobnou zástavbou Divišovy kolonie. Deskové domy byly zčásti seskupeny v paralelním uspořádání a mezi nimi zůstaly rozsáhlé travnaté plochy, které spolu s hlubokou zalesněnou Čertovou roklí, která prochází středem sídliště, vytvářejí parkový charakter celého komplexu.
Objekty občanské vybavenosti byly soustředěny do několika větších komplexů u Okružní ulice.

 

DIVIŠOVA KOLONIE (1933 – Kolonie Divišova, 1958 – Divišova čtvrť)
Dělnická kolonie, vzniklá při někdejší Antonínské (1880-1907), později (1907 až 1933) Divišově ulici na katastru Králova Pole, od reformy 1966/1969 patří k Lesné.
Severně od staré cesty z Králova Pole do Husovic (Křižíkova ulice), východně od vyústění lesnaté rokle s kaplí      sv. Antonína vznikla po roce 1925 v prudce svažitém terénu nouzová kolonie, zvaná Divišova či Šanghaj. Její osu vytvořila Divišova ulice, vedoucí po okraji lesa, na jehož úkor vznikla zástavba západní části kolonie, tvořená souběžnými uličkami kolmými k Divišově ulici a jednou ulicí s ní souběžnou. Východní část vytvořily rovněž paralelní řady domků podél několika uliček stoupajících kolmo do příkrého svahu.
Roku 1929 zde již stálo 154 domků. Vznik kolonie souvisel s nedalekou Královopolskou strojírnou. Díky utváření terénu vznikl neobyčejně malebný celek, který se dodnes dochoval téměř v původní podobě.
Roku 1966 byla kolonie administrativně (jako název ulice) zrušena a její jednotlivé ulice dostaly vlastní jména.

 

 

____________________________________________________________________________________________

 
     
 
    LÍŠEŇ
1306 in Leschen
1581 v městečku Lesstnem
1633 Lischna
1854 Lösch,Líšeň
 
 

 

HISTORIE
Předchůdcem vsi bylo významné hradiště v poloze Staré Zámky.
Ves Líšeň ve 13. století patřila pánům z Kunštátu.
Město Brno získalo patrně ve 40. letech 14. století právo, aby líšenští sedláci dováželi z každého lánu fůru kamene na městskou dlažbu. Někteří brněnští měšťané získali v Líšni větší nebo menší majetky.
Roku 1558 byla Líšeň na žádost Jana Leskovce z Leskovce na Cerekvici povýšena na městečko Ferdinandem I., který mu též udělil znak se znamením vinného lisu s hrozny - vyjádření zaměstnání zdejších obyvatel.
Roku 1617 král Matyáš znovu vysadil a nadal městečku tři výroční trhy (na sv. Řehoře, na sv. Víta, na sv. Matouše apoštola a evang. Páně) a dva týdenní trhy (ponděli, čtvrtek).
Roku 1714 majitel Jan Kryštof z Freienfelsu a na Tvarožné, postavil nový zámek. K panství v polovině 18. století patřila Líšeň, Slatina a Obce; ve všech třech vsích byly dvory a kavárny, v Líšni též pivovar, hospody, masné krámy. Roku 1819 odkázal František Xaver rytíř z

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   1 187      
1880 575 3 938 3 861 51  
1921 881 5 555 5 534 5 16
1930 1 273 6 596 6 555 23 14
1950 1 791 7 456      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   7 6459    
1970 1 839 6 919 2 055  
1980 1 875 6 266 2 098 1 962
1991 2 134 26 476 8 810 1 931
 
  Freienfelsu líšeňské panství Eduardovi hraběti z Belcredi, jehož rod pak Líšeň držel po celou další dobu (do roku 1945). Vrchnost obvykle sídlila na zámku v Líšni.V 19. a v 1. třetině 20. století se Líšeň vyvíjela jako zemědělské městečko, těžící z blízkosti Brna. Roku 1911 zde existoval jen nevýznamný průmysl (sladovna, 4 cihelny), později pak vápenka (1927) a pražírna žitné kávy (1930). Zdejší podnikání podporovaly celkem 4 záložny, vzniklé v letech 1870, 1900, 1930 a 1939.
Roku 1937 obec projevila zájem o připojení k Brnu, což však bylo realizováno až v roce 1944, kdy již byla Líšeň důležitým centrem válečné výroby, neboť roku 1940 byla směrem k Brnu založena velká továrna na letecké motory.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Staré Zámky nad Líšní byly osídleny již v pravěku a od 7.-8. století se vyvíjely ve výšinné slovanské hradisko.
V 9. století byla ostrožna opevněna mohutnou dřevohliněnou hradbou s čelní kamennou zdí a na nejvyšším místě byl vybudován vnitřní hrad s kůlovou věží při vstupu, ohrazený palisádou.
Po násilném zániku velkomoravského sídliště na počátku 10. století byl na výše položeném západním cípu ostrožny vybudován menší hrad (dvorec) s opevněním. Zemědělské zázemí hradiště tvořila po celou dobu jeho existence aglomerace v prostoru Maloměřic, Židenic a Obřan a další lokality v povodí Říčky. Přes hradiště také nepochybně procházela důležitá cesta, odbočka z jantarové stezky moravskými úvaly.
Ve 12. století ves Líšeň vznikala již mimo významnější starší komunikace, neboť dosavadní trasa do Čech v té době již ztrácela na významu a záhy nabyla jen místního významu, protože hlavní spojení vedlo přes Brno.
Půdorys vsi ale neměl prostý ulicový charakter. V jižní části návesního rozšíření komunikace, na nejvyšším místě, existoval již nejpozději ve 13. století kostel, od něhož vedla nálevkovitě se zužující cesta (Pohankova) k pozdějšímu (totiž až pohusitskému) dvoru, z něhož se kolem poloviny 16. století vyvinula líšeňská tvrz (pozdější zámek).
V roce 1558 byla Líšeň povýšena na městečko, a také došlo ke značnému rozšíření zástavby, neboť již na počátku 17. století měla Líšeň 69 osedlých, což odpovídá téměř celému rozsahu jádra městečka.
Rozvoj městečka pokračoval od 18. století až konce 60. let 19. století, kdy došlo k přechodné stagnaci. Do té doby vznikající zástavba byla zásadně přízemní, okapově řazená podél cest, domky měly jen malé zahrádky.
Na nové výstavbě v prvním desetiletí 20. Století se významně podílelo stavební družstvo, založené roku 1919.
Za 1. republiky pak rozvoj pokračoval vůbec největším tempem a počet domů se z necelých devíti set zdvojnásobil.
Ve 20. letech 20. století bylo v městečku stavební družstvo, likérka, parní pila, pískovna, obchodníci s drůbeží, zeleninou, ovocem, živnostenská záložna, chudobinec, mateřská škola aj.
Zásadní proměnu Líšně i jejího vztahu k městu znamenala až v letech 1975-1985 výstavba velkého panelového sídliště, které na západní straně městečka vytvořilo vysokou hradbu. Sídliště vyplnilo celé území mezi křtinskou silnicí, brněnskou silnicí a západním okrajem staré zástavby.

____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    MALOMĚŘICE
1104 falzum - Melomirici
1325 Malmaricz
1718 Malomieržitz
1846 Maloměřitz, Malomiěřice
 
 
(Maloměřice a Obřany) 

 

HISTORIE
Již v období Velké Moravy existovala na levobřežní terase Svitavy
v prostoru Maloměřic, Židenic a Obřan (zčásti i na pravém břehu) významnější koncentrace osídlení.
Původně zeměpanskou ves daroval ve 12. století brněnský údělný kníže Vratislav benediktinskému klášteru v Třebíči.
Roku 1241 byly Maloměřice vypáleny a zpustošeny Tatary. Teprve koncem 13. století byla ves obnovena. Později získal vesnici rod pánů z Lipé, z nichž Jindřich z Lipé ji roku 1325 daroval spolu s Hlubočany a statkem v Husovicích klášteru cisterciaček ve Starém Brně.
Ves měla v pečetním znamení písmeno , vinařský nůž a dva křížky. Byla velmi poškozena za švédského obléhání Brna roku 1645.
Po zrušení kláštera roku 1782 Maloměřice nadále patřily starobrněnskému panství, při němž vytrvaly až do roku 1848.
Od 2. poloviny 19. století začal výrazný růst vsi díky přílivu dělnictva do brněnských a v menší míře i místních průmyslových podniků

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   383      
1880 131 1 047 1 034 13  
1921 443 3 644 3 537 56 51
1930 699 4 891 4 721 118 47
1950 813 4 550      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   4 319    
1970 891 4 186 1 491  
1980 789 3 027 1 249 929
1991 741 2 432 1 035 811
 
   (1850 valchy a hamry, 1880 cihelna, před rokem 1907 elektrárna v cacovickém mlýně, 1906 cementárna.
Roku 1919 byly Maloměřice připojeny k Brnu.
 
   

 

 
 

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Maloměřice vznikly v říční nivě při východním břehu Svitavy. Osou vsi se stala cesta z Židenic do Obřan.
Mírně vřetenový ulicový půdorys staré vsi (severní část Selské ulice) prozrazuje jednotné založení, patrně při obnově koncem 13. století. Jednotný průběh uliční fronty narušila později výrazně vysunutá hmota hostince. Před třicetiletou válkou měla ves 43 osedlých.
V letech 1843-1849 byla po východní straně Maloměřic postavena železniční trať z Brna do České Třebové.
Od 70.-80. let 19. století začal značný rozvoj nové zástavby, který s přestávkou 1. světové války pokračoval i za 1. republiky. Maloměřice získávaly zčásti průmyslový charakter.
Nová dělnická řadová přízemní zástavba vyrůstala do roku 1918 jednak podél silnice Židenice Obřany (Selská - Obřanská), zčásti také podél staré cesty ke starému husovickému mostu.
Nová rodinná zástavba vznikla i při jižním břehu Svitavy proti Obřanům, tedy zcela odděleně od intravilánu Maloměřic.
V březnu 1946 bylo v Maloměřicích zřízeno sběrné středisko pro odsun Němců v rámci oficiální fáze deportace.
Roku 1953 byla dokončena nová rychlíková trať Brno Praha, stavěná od roku 1941. Nahrazovala starou tišnovskou lokálku a byla vedena obchvatnou trasou přes Maloměřice a Obřany.
Po celé délce Maloměřic bylo vybudováno velké seřaďovací nádraží, které toto předměstí zcela odřízlo od svahů Hádů, tím spíše, že za kolejištěm vznikly další průmyslové objekty. Zcela odříznuta tak byla i řídká rodinná zástavba, která v těchto místech relativně nedlouho předtím vznikla. V pozdějším období byla také výrazně rozšířena maloměřická cementárna.
Všechny tyto změny měly zásadní vliv na degradaci obytných kvalit Maloměřic, zatěžovaných též těžkou nákladní dopravou.
____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    MEDLÁNKY
1237 in Medlan
1598 ves Mydlanky
1771 Medlany
1893 Medlanko, Medlánky
 
 

 

HISTORIE
Prostor Medlánek byl osídlen již ve starší době hradištní.
Původně zeměpanská ves se v neznámé době dostala do vlastnictví školy u kostela sv. Petra v Brně, jíž patřila počátkem 13. století.
Roku 1237 si však vyměnil král Václav I. Svůj majetek v Bosonohách za školní statky petrského plabána v Medlánkách a Březolupech - ves se tak opět vrátila do panovníkových rukou.
Od doby před polovinou 14. století ves střídavě drželi brněnští měšťané a příslušnící světské šlechty.
Roku 1409 držel Medlánky Jan z Medlánek, statek tehdy tvořil dvůr se dvěma poplužími, ovocný sad, vinice, louky, pastviny a lesy.
V té době zde byl postaven zámek, při němž nadále existoval dvůr a pivovar, který později nahradil lihovar. Výslovně se zámek připomíná  v 18. století jako letní sídlo. Brněnští měšťané vedli s velkostatkem četné spory o dovoz medláneckého piva do Brna.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   180      
1880 57 368 365 2  
1921 97 765 744 1 20
1930 240 1 461 1 410 32 18
1950 284 1 442      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   1 326    
1970 275 1 067 361  
1980 315 1 641 574 309
1991 361 2 425 881 341

 

 
  Do roku 1749 byly 14 usedlým nově rozměřeny pozemky na stejné díly rozmístěné ve všech tratích. Ves tvořila jedinou součást statku Medlánky.Staré vinice byly koncem 18. století změněny na sady.
Obecní pečeť se znamením nože, radlice a hroznu je datována 1635.
Roku 1911 zde vedle dvora a cihelny velkostatku existovala výroba lihovin a již roku 1900 i záložna.
Roku 1919 byly Medlánky připojeny k Brnu.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla na severním svahu malého údolí pod zalesněným hřbetem Malé Baby, které se odtud svažuje             k jihovýchodu, do prostoru mezi Řečkovicemi a Královým Polem. Dříve tudy protékal potok, který novodobými úpravami zanikl. Osu původní ulicové zástavby tvoří cesta stoupající kolmo svahem a pokračující do Řečkovic,   na horním konci vsi z ní vychází odbočka do Ivanovic.
Půdorys Medlánek má charakter krátké oboustranné ulicovky v prudkém svahu. Dole v údolí existoval dříve rybník a jihovýchodně od něj zámek barokního původu, při němž vznikl také park.
Ves bývala vždy velmi malá, počátkem 17. století měla 17 osedlých, po třicetileté válce jen 14.
Až do roku 1918 se Medlánky téměř nerozrůstaly, vzniklo pouze několik domů západně od zámeckého parku a dlouhá řada přízemních domů po pravé straně silnice do Králova Pole.
Relativně velký nárůst zaznamenaly Medlánky za 1. republiky. Tehdy vznikla nová část vsi západně od zámeckého parku a vysušeného rybníka. Je tvořena malými pravoúhlými uličními bloky obestavěnými dvojdomky či řadovými rodinnými domky.
Ve 20. letech byla u vsi vojenská střelnice.
V 70. a 80. letech se propojila zástavba Medlánek s Řečkovicemi, které se rozšířily až k hranici katastru. Nová terasová zástavba vznikla také na svahu údolí jihovýchodně od staré ulicovky. Výstavbou účelových areálů (např. Výzkumného ústavu veterinárního lékařství či tramvajové vozovny) došlo v 50.-80. letech také k propojení intravilánů Medlánek a Králova Pole.

____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    MOKRÁ HORA
 
1771 Mokrahora
1893 Mokrahora, Mokrá Hora
 
 
 
(Řečkovice a Mokrá Hora) 

HISTORIE
Ves byla jako osada obce Jehnice založena na jejím katastru parcelací vrchnostenské půdy pozořického panství.
Později vznikl samostatný katastr Mokré Hory.
Ves byla pojmenována podle sousední hory, na níž stávala kaple.
Roku 1884 postavili obyvatelé Mokré Hory uprostřed vsi kamenný kříž, vedle byla roku 1889 postavena hranolová obecní zvonička.
Roku 1953 se Mokrá Hora stala samostatnou obcí, a roku 1960 byla připojena k Brnu.

 

 

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   31      
1880 42 306 306    
1921 68 470 461 4 5
1930 110 598 589 3 0
1950 147 597      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   710    
1970 175 672 212  
1980 179 620 197 184
1991 191 588 213 199
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves leží na svahu ostrohu mezi Ořešínským a Lelekovickým potokem. Vznikla na cestě, která odbočovala ze staré královské cesty z Brna do Svitav.
Nejstarší částí Mokré Hory je spodní část svažité (Tumaňanovy) ulice, která byla obestavěna 13 samostatně stojícími malými domky.
Mezi lety 1790 a 1834 pak vznikla obdobná zástavba také v horní části ulice.
Roku 1889 zde bylo postaveno i několik secesních vilek.
Po roce 1945 se zástavba obce rozšiřovala zejména severním směrem podél jehnické silnice.

____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    NOVÝ LÍSKOVEC
 
1893 neuvádí se
1918 Neuleskau, Nový Lískovec
 
 
 
 

HISTORIE, URBANISTICKÝ VÝVOJ
Nový Lískovec je novodobý sídelní útvar, který vznikl na jižním okraji pisáreckého lesa nad údolím Svratky při cestě ze Starého Lískovce do Pisárek. Roku 1898 začala výstavba domků, zvláště úředníků a zaměstnanců brněnských továren a úřadů v cípu katastru (Starého) Lískovce v trati Tišlerky.
Do roku 1918 vznikla vesměs řadová rodinná zástavba na území mezi lesem, silnicí (Rybnická ulice) a Prostřední ulicí, tedy severní část.
Do konce 30. let byl celý Nový Lískovec v podstatě zastavěn, zástavba patrových řadových domků nebo dvojdomků však nebyla na celém území zcela souvislá.
Po roce 1945 se existující struktura dále zahušťovala. Teprve roku 1960 byl Nový Lískovec jako osada oddělen od (Starého) Lískovce.
V 80. letech začala v jižní části Nového Lískovce vznikat sídlištní výstavba a koncem 80. let bylo v celém území mezi kohoutovickou a jihlavskou silnicí založeno poslední brněnské panelové sídliště Kamenný vrch.

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1921 140        
1930 138 741      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   1 141    
1970 249 1 067 346  
1980 254 1 094 362 313
1991 360* 5 738* 1 925* 318*

    * včetně nového sídliště Kamenný vrch

 
 

____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    OBŘANY
1234 de Obran
1570 z Wobrzan
1750 Wobersane
1854 Obržan, Obřany
 
 
(Maloměřice a Obřany) 

HISTORIE
Ve středověku bývaly Obřany samostatným statkem. Patřil Přibyslavu z Křižanova, který se v roce 1234 psal též z Obřan.
Gerhard ml. z Obřan vybudoval. v 70. letech 13. století nový hrad Obřany. Novější bádání jej ztotožňuje s hradní zříceninou na kopci Šumbera.
Ves Obřany patřila roku 1367 Čeňkovi Krušinovi z Lichtenburka. Ve vsi se postupně vyvinuly dva dvory.
Ve 14. století měli ve vsi mnoho vinic brněnští měšťané, kteří z nich platili městskou sbírku.
Škody za třicetileté války byly poměrně malé. Před polovinou 18. století došlo k novému rozdělení půdy poddaným. V té době byla v rukou poddaných i půda Horního i Dolního dvora.
Obec řídili rychtář, purkmistr a konšelé. Na obecní pečeti z roku 1750 je znamení dvou hroznů a kosíře.
Roku 1840 byla založena, přádelna. V letech 1843-1849 vznikl jako 

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   404      
1880 154 1 001 976 25  
1921 255 1 665 1 607 33 25
1930 389 2 646 2 520 88 35
1950 505 2 740      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   2 761    
1970 514 2 260 768  
1980 507 2 720 959 595
1991 481 2 343 858 534
 
  součást nové železniční trati do České Třebové kamenný viadukt přesřeku Svratku a tunel č. 1. Portál tunelu, opravený v 70. letech 19. století, je spolu s portálem tunelu č. 8 u Adamova ojediněle dochovanou památkou         z počáteční fáze rozvoje železnic na Moravě.
Roku 1899 vznikla v Obřanech záložna a roku 1911 se dále uvádí cihelna.
Součástí Brna se Obřany staly roku 1919.
 
   

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Obřany vznikly za přechodem přes řeku, který soustřeďoval spojení z celé východní části brněnské kotliny, ústily sem cesty z Brna, Cejlu, Zábrdovic, Husovic a Cacovic, ze Slatiny, Židenic i Líšně, které se vesměs spojovaly již  v Židenicích nebo Maloměřicích.
Vývoj vrcholně středověké vsi byl úzce spjat se zdejším samostatným statkem, jehož centrem bylo pravděpodobně sídlo vybudované na dominantní a dobře hájitelné vyvýšenině východně nad horní částí vsi.
Obřany tvořily nepochybně již od středověku prostou ulicovku začínající u mlýna na mlýnském náhonu Svitavy a stoupající rovnoběžně s Obřanským potokem k rozvětvení cest. Ulicovka, v dolní části se rozšiřující, měla počátkem 17. století 31 osedlých.
Do roku 1918 vznikla v rámci staršího intravilánu jen jednostranná řada domků uličky Liští, obtáčející ze severu masív obřanských Skal. Nová předměstská vilová zástavba se soustředila podél severního břehu řeky, kde vzniklo Mlýnské nábřeží jako velmi reprezentativní vilová čtvrť.
Ve vlastní vsi se během 1. republiky dále zahušťovala drobná zástavba , vznikla oboustranná ulicová zástavba v dolní části staré bílovické cesty (Bílovická ulice), dvojdomky a řadové domky byly postaveny i v zákrutu horní části Fryčajovy ulice (nad Výpustky).
Roku 1953 byla dokončena nová rychlíková trať Brno – Praha. Průtah Obřany se díky výškovým rozdílům nedostal do většího konfliktu se zástavbou vsi.
Obřany dnes patří k nejlépe zachovaným vesnickým celkům v Brně a jejich půvab zvyšuje i neobyčejně malebná poloha v bohatě modelovaném terénu.

____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    OŘEŠÍN
1275 Horus
1673 Woržessin
1849 Oržeschin
1893 Ořeschin, Ořešín
 
 
 

HISTORIE, URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves patřila zábrdovickému klášteru, který ji roku 1327 prodal klášteru cisterciaček ve Starém Brně, při němž zůstala do roku 1848.
Malá víska vznikla ve svažitém terénu nad hlubokým údolím Rakovce.
Ves měla na počátku 17. století pouhých 9 osedlých, ve 2. polovině  18. století vzrostla na 21 domů a do roku 1834 na 27 domů. Jádrem staré vísky byl malý čtvercový prostor s křížkem uprostřed, jímž procházela stará cesta. Na tuto miniaturní náves navazovala krátká slepá boční ulička po vrstevnici (U zvoničky).
Pouze zástavba v tomto prostoru tvořila až do poloviny 18. století starý Ořešín. Drobnější domkářská zástavba podél stoupající cesty k severu, končící rovněž slepým výběžkem (Klimešova Ronovská), vznikla až ve 2. polovině 18. století. Půdorysnou formu staré í rozšířené vísky lze nejvýstižněji označit jako shlukovou.
 

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771 75        
1880 31 182 182    
1921 52 275 275    
1930 75 333 332 1  
1950 102 383      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961 100 468 107  
1970 99 384 99  
1980 104 362 116 116
1991 97 311 105 105
 
   

 

 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    PISÁRKY
 
1815 les Schreywald
1867 ulice Schreibwald
 
 
 
součást městské části Brno - střed

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Prostor Pisárek byl pro Brno důležitý již ve středověku, neboť tudy vedla trasa prvního městského vodovodu od Kamenného mlýna.
Jméno Pisárky se váže na stará místní pojmenování „písařův les" a louka „Písařka". Písemně je název prvně doložen roku 1673 v soupisu

rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1970 386 3 434 1 036  
1980 363 2 734 920 313
1991 356 2 865 1 035 296
 
  jmění starobrněnského kláštera.
Území dnešních Pisárek bylo ještě ve 2. polovině 18. století zcela bez zástavby. Tvořila je říční niva severně od řeky, svíraná od severu svahy Žlutého kopce a Kraví hory s vinicemi, od jihu svahy Červeného kopce, které byly ve střední části úseku holé, ve východní části byly zahrady a vinice, v západní části (severně od Nového Lískovce) les.
Až do 20. let 20. století zůstala vlastní niva Pisárek stranou jakékoli urbanizace. Rozšiřoval se zde pouze Starobrněnský cukrovar.
Pokračováním vilové zástavby Hlinek se stala zástavba za Pisáreckým mostem, severně od Střelnice, na tehdejším katastru Jundrova. Její osou se stala Veslařská ulice, vedoucí po pravém (západním) břehu řeky do Jundrova. Od ní byly vytyčeny dlouhé parcely, stoupající k okraji lesa. Výstavba vil zde začala již v 70. letech a vyvrcholila v 80. le-tech 19. století.
Pisárecká niva získala v rámci Brna zcela specifické postavení, když zde bylo v letech 1926-1928 vybudováno Zemské výstaviště.
Nenarušila jej ani novostavba městské vodárny (Pisárecká 13) z let 1932-1936 .

 

 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    PONAVA
 
 
 
 
 
 
součást městské části Brno - Královo Pole

URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ponava jako katastrální území a městská čtvrť vznikla až při reformě 1966/1969, a to převážně na katastru Velká Nová Ulice a Červená se zahrnutím části katastru Králova Pole kolem Červeného mlýna. Roku 1979 bylo území Ponavy zmenšeno o blok vymezený ulicemi

rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1970 472 15 092 5 123  
1980 362 9 065 3 347 83
1991 356 8 009 3 076 89
 
  Hrnčířská - Štefánikova Kotlářská - Tučkova, který byl začleněn do Veveří. Koncem 18. století tudy procházela jen stará cesta do Králova Pole a s ní souběžná přímá císařská silnice, budovaná od roku 1752 a dále polní cesta
z Velké Nové Ulice (v trase Cihlářské ulice) do Medlánek.Po vysušení špilberského rybníka pak Ponávka protékala zcela přímým korytem, které bylo v úseku od Červeného mlýna po Lužáneckou ulici v letech 1909-1913
z hygienických důvodů zatrubněno.
Rozvoj zástavby začal podél císařské silnice (Štefánikova) až ve 2. polovině 19. století. Roku 1879 existovala po východní straně ulice zástavba na rohu Pionýrské ulice, mezi ulicemi Skřivanovou a Rybníčkem, následovaly nejstarší objekty dělostřeleckých kasáren a domy až po Reiseigovu ulici. Západní strana byla zastavěna jen v úseku Kotlářská – Hrnčířská.
Projektovány byly již i další ulice kolmo vybíhající ze Štefánikovy třídy. V jejím okolí vznikla do počátku 20. století řada pravoúhlých bloků novorenesančních činžovních domů, ale i areály sloužící armádě a rozsáhlé plochy průmyslu.
 
  ____________________________________________________________________________________________

 

 
 
    PŘÍZŘENICE
 
1346 Prizanicz
1673 Prisznitz
1854 Priesenitz, Přízřenice
 
 

součást městské části Brno - jih

HISTORIE
Přízřenice patřily patrně k původním statkům svatopetrského kostela, kterému je daroval zeměpán.
Za švédského obléhání Brna roku 1645 byla vesnice vypálena (včetně kapitulního mlýna), vyloupena a poddaní se rozutekli. Její obnova trvala zhruba 10 let. Jestliže již před válkou byla značně německá, noví osadníci poněmčení kdysi české vsi dokonali.
Na Svratce (při novodobém soutoku Svratky a Svitavy) stál v Přízřenicích vrchnostenský mlýn se svobodným dvorem.
Roku 1750 zde byl zámek a dvůr.
Obecní správu vedl rychtář s konšely. Na obecní pečeti z poloviny 18. století je znamení hroznu, kosíře a radlice.
K Brnu byly Přízřenice přes značnou vzdálenost od města připojeny již roku 1919 jako čistě zemědělská ves (malá vinařská továrna po roce 1900 zanikla), v níž pracoval jen mlýn a provozovala se výroba

 
rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   326      
1880 84 516 33 482  
1921 102 543 109 415 19
1930 125 660 173 469 13
1950 147 616      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   633    
1970 138 585 148  
1980 134 486 144 138
1991 149 469 152 151
 
 
  kysaného zelí.
Po 2. světové válce byli zdejší Němci násilně vysídleni a Přízřenice, dosídlené do 19. 8. 1945, se staly vůbec první nově osídlenou obcí v Československu.
 
 

 

 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Přízřenice byly založeny při západním břehu řeky Svratky, na území říční nivy, jejíž okraj přibližně odpovídá Modřické a Zelní ulici. V této trase také nepochybně již od středověku vedla stará královská cesta z Vídně.
Mimo původní intravilán se zástavba Přízřenic začala rozšiřovat až v 1. polovině 18. století, kdy západně od staré vsi vznikly dvě řady štítově orientovaných domků. Stalo se tak zřejmě až po opuštění staré královské cesty, neboť tyto domky narušily její přímý průběh.
Přízřenice v 19. století a za 1. republiky sice pomalu, ale neustále rostly. Zástavba se rozvíjela podél všech tří silnic: do Brna (Zelná), do Moravan (Moravanská) a do Modřic (Modřická), izolovaná skupina domů byla podél této silnice postavena i na samém konci přízřenického katastru v dotyku s intravilánem Modřic.

________________________________________________________________________________________________________

 

 
 
    ŘEČKOVICE
1277 in Rechcowitz
1409 villam Reczkowycze
1633 Ržecžkowitz
1893 Řečkowitz, Řečkovice
 
 
 

HISTORIE
Ves bývala zeměpanská, ale brzy, se jednotlivé díly dostaly jiným držitelům.
Dvůr v Řečkovicích s 5 lány a kaplí, dal roku 1331 král Jan Lucemburský Elišce Rejčce, která vše roku 1333 věnovala novému klášteru cisterciaček ve Starém Brně.
Větší část Řečkovic i s patronátním právem ke kostelu náležela ke druhému dvoru. V držení této části vesnice se střídali brněnští měšťané a příslušníci drobné šlechty.
Ves velmi utrpěla roku 1645, za švédského obléhání Brna. Roku 1673 byly všechny zdejší vinice (za rybníkem a na hoře Západ) pusté.          Do roku 1750 byly z pustých usedlostí udělány nové, současně byly přeměřeny pozemky.
Koncem 19. století se obyvatelé živili polním hospodářstvím, obchodem s obilím a řemesly, bylo zde rovněž mnoho zedníků a

rok domů obyvatel Češi Němci jiní
1771   240      
1880 125 931 906 23  
1921 414 2 410 2 365 20 25
1930 800 4 355 4 119 171 58
1950 1 109 5 542      
           
rok domů obyvatel bytů obyv. v RD
1961   6 233    
1970 1 296 6 806 2 302  
1980 1 594 17 109 5 864 1 616
1991 1 672 15 216 5 855 1 595
 
  kameníků.                                                                                                                                                     Řečkovický zámek roku 1905 získal kníže Alois Schönburg-Hartenstein, jehož rodině náležel do roku 1945. Správu obce vedl do roku 1848 rychtář s konšely. Na obecní pečeti měly Řečkovice znamení radlice a krojidla, a dvou zkřížených motyk (háků) s hvězdou pod nimi.
Dominantním hospodářským činitelem v Řečkovicích zůstával dvůr velkostatku. Panský pivovar byl koncem 19. století změněn na sladovnu. Jinak zde byl (1911) jen mlýn a výrobna lihovin.
Roku 1919 se Řečkovice staly součástí Brna.

 

 
 

 

 

 
  URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves leží při jihovýchodním svažitém úpatí kopce Západu, který je izolovaným výběžkem hřbetu Velké Baby nad Ivanovicemi, vklíněným do říční nivy Ponávky.
Ves vznikla zřejmě v pramenné muldě později zaniklého malého potoka směřujícího pod vsí k jihovýchodu a ústícího do Ponávky v místě jejího prudkého ohybu. Pramennou muldu později zatopil rybník, který vytvořil jádro poměrně velké návsi (Palackého náměstí).
Vznik pravidelné návsi je snad možno položit do středověku. Nad jejím severovýchodním koutem stojí kostel, původně zřejmě staršího původu než lokace. Nad kostelem se terén již výrazně zvedá, a právě tam vznikla ve středověku tvrz, později nahrazená zámkem.
Protože na počátku 17. století měla ves 31 osedlých, patří ke staršímu jádru Řečkovic nepochybně i ulicová zástavba podél k jihu až jihozápadu (Vážného ulice).
Nárůstu počtu domů bylo roku 1788 došaženo nikoli novou výstavbou, ale parcelací budov dvora u zámku. Teprve potom začaly vznikat nové domky, zprvu především na Promberku, na začátku úvozu směrem k Ivanovicím.
Do roku 1918 se nová zástavba začala šířit ve stoupajícím úseku cesty (Vážného ulice) k císařské silnici (Banskobystrická - Terezy Novákové) a pak k jihu podél této silnice až k řečkovické cihelně.
Již před rokem 1918 se Řečkovice začaly rozšiřovat i podél silnice do Mokré Hory, souběžně se železniční tratí (Kronova, Gromešova ulice).
Ve 30. letech vyrostla v bývalé štěrkovně mezi železniční čtvrtí a hřbitovem nouzová kolonie Úlehle.
Po roce 1945 byla postupně dokončena zástavba ortogonální uliční sítě, která byla propojena se starou Vážného ulicí. Moderní přestavbu Řečkovic vyvolalo koncem 60. let vybudování chemické továrny Lachema za železničním náspem. V 80. letech byl vybudován východní silniční obchvat a v jeho blízkosti vzniklo již v letech 1970-1977 nové sídliště (východně od Měřičkovy a Žitné ulice), které od jihu zasáhlo až k okraji staré návsi.
Zejména novodobou rodinnou výstavbou došlo v 70.-80. letech i k propojení intravilánu Řečkovic a Medlánek.

________________________________________________________________________________________________________