|
|
|
|
|
|
|
SADOVÁ |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- Královo Pole
URBANISTICKÝ
VÝVOJ
Sadová byla vyčleněna z katastru Králova Pole
jako území bez souvislé zástavby mezi soběšickou
silnicí (ulice Kociánka) a údolím sv. Antoníčka
pod Lesnou. |
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
55 |
504 |
65 |
|
1980 |
30 |
389 |
33 |
28 |
1991 |
46 |
347 |
18 |
14 |
|
|
|
|
Téměř veškerou plochu
Sadové tvoří lesy Kyselé a Zaječí hory a sady a zahrady
s množstvím chat.
Jediným areálem odlišného charakteru je domov důchodců
nad železniční tratí (nevelká enkláva rodinných domků
kolem Wígrovy ulice západně od soběšické silnice patří
ke katastru Králova Pole).
Území dříve sloužilo jako rezerva pro další panelovou
výstavbu.
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
SLATINA |
1247 Zlatina |
1264 de
Slaczin |
1306 Slatyna |
1854 Latein,
Slatina |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves byla do 13. století vladyckým sídlem a
samostatným statkem.
Od roku 1247 byla v držení kláštera
augustiniánek v Olomouci u
sv. Jakuba, až do roku 1592, kdy byla prodána
brněnskému měšťanu a radnímu písaři Janu
Menclovi z Kolsdorfu.
Roku 1628 koupila Slatinu Alžběta Pergarová z
Pergu. Tím byla Slatina natrvalo připojena k
líšeňskému panství.
Ze škod třicetileté války se ves poměrně rychle
vzpamatovala. Před rokem 1749 byly nově
rozděleny pozemky. Vrchnost v této době měla ve
Slatině dvůr č. 37, zahradu, masný krám a
kovárnu.
Obec řídil rychtář s konšely. Obecní pečeť měla
znamení radlice a krojidla.
Součástí Brna se stala v roce 1919. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1880 |
149 |
851 |
842 |
4 |
|
1921 |
232 |
1 432 |
1 428 |
|
|
1930 |
304 |
1 728 |
|
|
|
1950 |
450 |
2 164 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
3 256 |
|
|
1970 |
770 |
3 833 |
1 092 |
|
1980 |
832 |
4 714 |
1 597 |
778 |
1991 |
951 |
8 668 |
2 999 |
738 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Slatina vznikla ve vyvýšené poloze otevřené krajiny
východně od Brna, mimo vodní zdroje. Ves ležela v
poměrně malé vzdálenosti od paralelně procházející
olomoucké královské cesty.
Historický půdorys vsi s vřetenovou návsí je možno
považovat za jednotné lokační dílo velké vnitřní
kolonizace 13. století. Zvláště pozoruhodný je výrazně
vyvinutý okruh záhumenní cesty kolem stodol, tvořící
téměř obdélník.
Počátkem 17. století tvořilo Slatinu 26 velkých
usedlostí, což zřejmě rámcově odpovídá velikosti vsi již
při založení a toto jádro pak přetrvávalo i později.
Ještě na přelomu 19. a 20. století tvořila slatinská
náves (Přemyslovo náměstí) typický západohanácký
vesnický celek. Usedlosti se skládaly z podélně
orientovaného obytného stavení, na něž kolmo navazovalo
stavení hospodářské, v zahradě byl sklep a při záhumenní
cestě stodola (ve čtvrtině 19. století byly ještě
slatinské stodoly dřevěné). Domy byly postaveny z
nepálené hlíny - dusané do bednění (nabíjené) nebo z
nepálených cihel (vepřovic, kotovic).
Teprve ve 30. letech dostal vývoj Slatiny nový
charakter. Území podél tuřanské silnice mezi vesnicí,
hřbitovem a nádražím vlárské trati (1883-1886) bylo
rozděleno ortogonálni osnovou a podél nových ulic začaly
vyrůstat řadové rodinné domky.
Do roku 1939 byla zastavěna téměř celá Tuřanka a ulice
Ráj a část Pivodovy mezi Tuřankou a Šmahovou ulicí.
Po roce 1945 zde výstavba pokračovala izolovanými domky
v zahradách východně od Šmahovy ulice. Již koncem 1.
republiky začalo formování průmyslové zóny podél
železniční trati, výrazně rozšířené v období socialismu.
V 70. a 80. letech se charakter Slatiny zcela změnil
výstavbou rozsáhlého panelového sídliště mezi kasárnami,
starou vsí a olomouckou silnicí.
Z někdejšího společenského centra vsi se tak náves stala
okrajovou částí sídliště, které soustředilo téměř
veškerou obchodní a společenskou vybavenost.
________________________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
SOBĚŠICE |
1286 villam
nostram Sobesiczi |
1348
Obatschicz |
1438 Sobiesicz |
1938 Obeschitz,
Soběšice |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- sever
HISTORIE
Soběšice patřily moravskému markraběti. Král
Václav je s 12 lány polí a dalším příslušenstvím
daroval roku 1286 klášteru augustiniánek v Brně.
Po jeho zrušení se roku 1581 dostaly brněnským
jezuitům k panství Řečkovice, u něhož pak
zůstaly až do roku 1848.
Vrchnostenský dvůr, zřízený roku 1662, byl roku
1780 rozparcelován mezi 5 poddaných.
Na počátku 20. století zde existovala výroba
lihovin (1908), mlýn, cihelna a stavitelská
firma (1911), později pak záložna (1935).
Ves se stala součástí Brna roku 1971.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
112 |
|
|
|
1880 |
62 |
509 |
505 |
3 |
1 |
1921 |
162 |
1 031 |
1 031 |
0 |
0 |
1930 |
215 |
1 063 |
1 056 |
1 |
0 |
1950 |
301 |
1 117 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv.v RD |
1961 |
300 |
1 149 |
347 |
|
1970 |
306 |
1 108 |
313 |
|
1980 |
343 |
1 157 |
362 |
357 |
1991 |
338 |
1 078 |
357 |
354 |
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Soběšice vznikly na rozsáhlém lesnatém hřbetu, který
vybíhá z Drahanské vrchoviny hluboko do brněnské kotliny
mezi hlubokými údolími Svitavy a Ponávky.
Vesnice byla založena kolem pramenné muldy Soběšického
potoka.
Usedlosti byly vystavěny po vrstevnici a vytvořily
jakousi podkovu, jejíž severní konec vytvořil dvůr.
Roku 1497 zde bylo 15 osedlých.
Ve 2. polovině 18. století začala vznikat domkářská
zástavba mimo jádro vsi.
Od poloviny 19. století do roku 1918 vznikla veškerá
dnes existující zástavba v okolí zábrdovické silnice
včetně ulic Melatína, Štěpánkovy a ulice Na kovárně. Za
1. republiky byly vytyčeny dvě kolmé ulice z Útěchovské
silnice k západu (Mokrohorská - ke hřbitovu, Borová).
Další rodinná výstavba pokračovala zejména v 70. Letech,
domky vznikaly i podél Weissovy ulice. |
|
|
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
STARÉ BRNO |
1210 in burgo
Brunnensi |
1314 in
Antiqua Brunna |
1416 v Starém
Brně |
1718 Altbrünn |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- střed
HISTORIE, URBANISTICKÝ VÝVOJ
Již v období Velké Moravy existovala v prostoru
Starého Brna významná koncentrace osídlení,
které se rozvíjelo jak na pravém břehu Svratky
od přechodu přes řeku po Polní ulici, tak na
levém břehu (Václavska a Křížová ulice).
Po začlenění Moravy do českého přemyslovského
státu vznikl brněnský hrad, doložený roku 1091,
a Brno se vyvíjelo jako jedno
z hlavních moravských center. Raně středověký
hrad (hradiště) je dnes nejčastěji lokalizován
právě do Starého Brna, přibližně při ústí
Křídlovické ulice do ulice Křížové, jižně od
Mendlova náměstí.
Rozvoj Starého Brna byl ve 2. čtvrtině 13.
století, podporován komunikačním významem
Starého Brna i vznikem řady církevních ústavů v
prostoru Pekařské ulice. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
1 688 |
|
|
|
1846 |
279 |
5 580 |
|
|
|
1921 |
454 |
|
|
|
|
1930 |
759 |
15 508 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
669 |
22 108 |
7 536 |
|
1980 |
654 |
17 030 |
6 771 |
98 |
1991 |
590 |
13 883 |
6 104 |
106 |
|
|
|
|
Už ve 40. letech 14.
století se uvádí starobrněnský rychtářský úřad (iudicium)
a radní (iurati), což naznačuje,
že Staré Brno bylo v té době městečkem.
Nejstarší pečeť měla znamení zkřížených motyk. Z roku
1619 je dochována pečeť se znakem městečka - obrazem
studny jako mluvícího znamení (Brunnen).
Staré Brno až do poloviny 18. století téměř nerostlo,
neboť roku 1750 zde bylo jen 105 osedlých a roku 1768
zde stálo 122 domů, z toho 37 měšťanských.
Roku 1850 skončila připojením k Brnu samostatná
existence městečka. |
|
|
V letech 1174-1776
došlo k významné komunikační změně vybudováním nové
trasy silnice od Novosadů do Starého Brna (dnešní
Hybešova, ústící do Křídlovické ulice), která též
otevřela cestu urbanizaci dosavadního bažinatého území
mezi Starým Brnem, Pekařskou, Novosady a Křídlovicemi.
Zde zá-hy vznikla magistrátní předměstí Jircháře a
Silniční Ulice.
Od roku 1780 pak podél císařské silnice, jižně od
kostela sv. Václava, vznikalo nové předměstí - Vídeňská
Ulice.
Roku 1835 byl napřímen tok Svratky mezi konventem
alžbětinek a Dlouhým mostem ve Starém Brně. Most byl
roku 1837 opraven a rozšířen.
Ve 2. polovině 19. století se rozšiřovala zejména
zástavba po jižní straně Rybářské ulice (vedoucí podél
náhonu), kde vznikaly četné továrny, napojené z Poříčí
na tramvajové vlečky. Na Poříčí byla také roku 1878
postavena budova učitelského ústavu.
Nejdůležitější urbanistickou změnou za 1. republiky bylo
vybudování Zemského výstaviště v letech 1926-1928
(viz. historie).
Urbanistická katastrofa zasáhla Staré Brno v letech
1962-1965, kdy byla zbořena východní část Rybářské ulice
včetně domovních bloků jižně od kláštera. Spolu s
blokem, který existoval uvnitř dnešního Mendlova
náměstí, byla roku 1965 zbořena i starobrněnská radnice
na nároží Křížové ulice, jejíž poslední podoba byla
klasicistní. Současně byl zatrubněn Svratecký náhon.
Tímto zásahem bylo zcela rozrušena starobrněnské
náměstí, které bylo „zvětšeno", ve skutečnosti však
došlo k jeho degradaci na dopravní uzel. Souběžně s
Výstavní ulicí byla proražena Veletržní třída s novou
trasou tramvaje na estakádě a její okolí bylo obestavěno
vyškovými domy bez jakékoli kompozice. Vzniklo tak
„sídliště" Staré Brno-sever. |
|
|
*****
HLINKY
(1750 – ulice
Lehmstätte, Hlinky, 1815 – Lahmstatte)
Osada, resp. ulice, vznikla roku 1737 na jílovité půdě
(odtud jméno) západně od Starého Brna při cestě do
Kamenného Mlýna a Žabovřesk - původně na starobrněnském
katastru: domy patřily ke Starému Brnu, zahrady za
nimi však již ke Křižovnickému území (Křížová).
Důležitýrn impulsem pro vznik Hlinek byla velká cihelna.
Domy se seskupily jednak kolem hliníku, jednak po obou
stranách cesty.
Cesta, změněná roku 1829 na silnici, vedla dále po úpatí
Žlutého kopce a Kraví hory, jejichž jižní a jihozápadní
svahy pokrývaly souvislé vinice, které téměř v plném
rozsahu existovaly ještě na počátku 20. století.
Od konce 18. století vznikaly další domky podél úpatí,
tedy po severní straně cesty. Pouze v úseku od pivovaru
po vyústění dnešní Výstavní ulice existovala i nadále
zástavba též po starobrněnské (jižní) straně ulice.
V 80. letech 19. století začala po severní straně cesty
po úpatí Žlutého kopce mezi dosavadním koncem Hlinek
a řekou Svratkou u Kamenného Mlýna vznikat jedna z
prvních a současně nejhonosnéjšich brněnských vilových
čtvrtí (dnešní Pisárky. Roku 1909 zde již existovalo cca
27 vil.
Rozvoj zástavby Hlinek podporovala i tramvajová linka s
vozovnou na konci ulice.
|
|
|
JIRCHÁŘE
(15. t. –
Froschlacken, Lacus ranarum, 1784 – Lacker Wieße, 1850 –
Lokvová ulice)
Jircháře byly založeny při Svrateckém náhonu pod
Františkovem na bažinaté městské louce, zvané původně
(od 15. století) Žabí louže, která nebyla nikdy v
minulosti zastavěna, pouze někdy od 1. poloviny 18.
století zde existovalo několik objektů. Nejsou tedy
místně totožné se středověkým předměstím.
Jircháře, které se rozkládalo před Měnínskou branou.
Pojmenování nového předměstí Jircháře ostatně není
původní. Německy se vždy nazývalo Lackerwiese,
tedy „loužová louka", zatímco pojmenování V Jirchářích
se objevilo až roku 1919.
Počátek osídlení lze zaznamenat v 70. letech 18.
století. Osídlení se zde však začalo ve větší míře
rozvíjet až po roce 1782, kdy začalo zasypávání
zamokřeného terénu, který byl navážkami zvýšen o 3-5 m.
Roku 1782 se Jircháře také konstituovaly jako obec pod
jurisdikcí magistrátu, která zahrnovala dnešní ulice
Jircháře, Leitnerovu od Anenské po Hybešovu a větší část
Vodní ulice. Západní hranici tvořila zahrada navazující
na klášter dominikánek (Území sv. Anny), jižní hranici
vytvářel Svratecký náhon a stály zde lázně, jejichž
původ sahal do středověku. Obyvateli byli zejména
dělníci.
Po roce 1945 byl Svratecký náhon zkanalizován a blok
přehuštěné zástavby mezi ním, ulicí Jircháře a
Leitnerovou ulicí byl zcela zbořen a ponechán bez
zástavby, pouze při jižní straně ulice Jircháře vyrostl
moderní obytný blok.
|
|
|
KŘÍDLOVICE
(1314 – in
Grillwicz, 1784 – Grillowitz Gasse)
Předchůdcem Křídlovic byla patrně raně středověká ves,
rozkládající se zřejmě na říčním ostrově či na
vyvýšenině na severním břehu hlavního toku Svratky.
Bývala zeměpanským majetkem a panovník zde věnoval
nějaký majetek blízké kapli sv. Oldřicha a Prokopa ve
Starém Brně. Později získávali půdu v Křídlovicích
brněnští měšťané a zakládali zde zemědělské usedlosti a
zahrady. Ve 13. a 14. století zde vlastnili půdu klášter
augustiniánek v Brně a johanitský špitál.
Počátkem 17. století měla tato část Křídlovic a Novosadů
42 osedlých. Částečné poškození za třicetileté války
bylo po roce 1657 nahrazeno.
Klasicistní zvonička na Nových Sadech vyznačuje místo
zaniklé křídlovické návsi.
Křídlovice tvořily nepochybně odedávna ulicovku
sledující v určitém odstupu levý břeh Svratky na cestě
od kostela sv. Oldřicha Prokopa do Komárova. Vázaly se
ještě na předlokační komunikační síť, neboť s městem
Brnem je spojovala jen příčná cesta, při níž později
vznikly Novosady. Při vyústění této cesty, která dále za
řeku nepokračovala, vznikla malá trojúhelníková náves
(dnes křižovatka Nových sadů a Křídlovické ulice).
Ještě v 1. polovině 19. století byly Křídlovice spíše
vesnickým celkem, do něhož však již začala pronikat
pavlačová zástavba a některé továrny.
Do počátku 20. století byla činžovními domy zastavěna
jednak severovýchodní strana ulice od Novosadů ke trati,
jednak úsek mezi Zahradnickou a Nádvorní ulicí, kde nové
domy nahradily starší. Zahradnická ulice k řece byla
vytyčena v trase cesty do zahrad a získala reprezentační
velkoměstský charakter. Nadále však v převážné části
Křídlovic přetrvávaly rozsáhlé zahrady.
Až roku 1930 byl vybudován most přes Svratku, za nímž
byla protažena přímá radiála Švancarovy (Renneské)
ulice.
Později byl po nábřeží regulované Svratky veden městský
okruh z Trnité do Pisárek, což celé území odsoudilo k
postupující degradaci, spojené s četnými demolicemi a
některými novostavbami, které urbanistickou strukturu
dále rozrušovaly.
V 80. letech vyrostla při nároží Poříčí a Nových sadů
kruhová hala Rondo. |
|
|
PEKAŘSKÁ ULICE
(14. st. –
platea Pistorum, Peckyngasse, 1771 – Bekhengassen)
Pekařská Ulice byla od raného středověku součástí
základní komunikace v brněnském prostoru, která sem
směřovala od brodu ve Starém Brně v trase dnešní Křížové
ulice a obvodu Mendlova náměstí.
Od 2. čtvrtiny 13. století zde brněnští měšťané
získávali od panovníka značné výměry půdy. Osídlení
datované před polovinu 13. století bylo archeologicky
zjištěno v domě Pekařská 7.
Vlastní Pekařská ulice se dělila na tři části. Úsek
podél kláštera dominikánek se jmenoval Proti sv. Anně.
Jako Pekařská, později Velká Pekařská, se označovala až
část nynější Pekařské ulice začínající na dnešní vidlici
s Anenskou ulicí pod Provaznickým kopečkem. Nejhořejší
část se nazývala Před branou Brněnskou. Toto rozdělení
existovalo nejpozději od 15. století.
Základní středověká půdorysná osnova Pekařské, Kopečné a
Anenské ulice přetrvala do současnosti.
První desetiletí 19. století byla rozhodující pro
propojení zástavby dosavadní Pekařské Ulice s městem.
Roku 1823 byla cesta od Brněnské brány ke sv. Anně
změněna na silnici.
Do roku 1843 již byla i celá severní strana nově
zastavěna velkými klasicistními domy. V té době již
zanikala složitá struktura Brněnské brány včetně jejího
bastionového obkroužení.
Byl vytyčen jižní úsek budoucí Husovy třídy jako
součásti Ringstrasse. Tím byla Pekařská ulice organicky
navázána na město. Její tradiční význam jako jedné z
hlavních předměstských ulic Brna podtrhla i tramvajová
trať, otevřená roku 1903.
V pozdějším vývoji docházelo k náhradám často drobných a
malebných klasicistních domků ve střední a dolní části
Pekařské ulice novorenesančními a secesními činžovními
domy.
K dalším demolicím docházelo po roce 1945 i v prostoru
Pekařské a Kopečné ulice. |
|
|
SILNIČNÍ
ULICE
(1782 – Strassengasse, 1945 – ulice Hybešova)
Až do roku 1774 existovalo spojení brněnské Židovské
brány a Starého Brna jen ve staré trase Kopečnou a
Pekařskou ulicí, případně přes Novosady a Křídlovice.
V letech 1774-1776 byla vybudována okružní brněnská
silnice od Veselé brány kolem celého města a dále v
trase dnešní Hybešovy (původně Silniční) ulice. Přímá
trasa silnice se dotýkala severního břehu dnes
neexistujícího Novosadského potoka, který tvořil též
hranici brněnských předměstí a Novosadů. Silnice musela
dlouhým mostem překonávat špici stále ještě existujícího
předsunutého bastionu v prostoru nynějšího náměstí na
Nových sadech (v
prostoru tramvajové smyčky), odděleného od petrovské
ostrožny tokem Svrateckého náhonu (dnes již rovněž
neexistujícím).
Silniční Ulice tvořila pouze nejvýchodnější úsek popsané
silnice (Hybešovy ulice). Zahrnovala nynější domy
Hybešova 8-32 a 7-13, 21-39.
Stala se oboustrannou ulicovkou, ale plně vyvinout se
mohla jen zástavba po severní straně, mezi silnicí
a Svrateckým náhonem.
V poslední třetině 19. století přestavěna i severní
strana ulice a zcela nově bylo vybudováno východní
nároží, čímž vzniklo nevelké náměstí (jižně od lázní),
které uzavřel starší malý blok proti vyústění Nových
sadů; ten zanikl
po roce 1937, když Nové sady po vybudování mostu a
Švancarovy (Renneské) ulice získaly tranzitní dopravní
funkci.
Do počátku 20. století byla (po zrušení Novosadského
potoka) nově a jednotně zastavěna celá jižní strana
ulice od Nových sadů po
nově vytyčenou Gomperzovu (Bezručovu) ulici.
Před rokem 1954 byl zatrubněn Svratecký náhon a v jeho
trase vznikla po se-verním obvodu někdejšího katastru
Silniční Ulice Vodní ulice.
____________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
STARÝ LÍSKOVEC |
1314 in
Lezcouia |
1673 Leskaw |
1751 Laskau |
1885 Leskau,
Lískovec |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves patřila od neznámé doby k hospodářské
základně starobrněnského kostela sv. Oldřicha a
Prokopa.
Ve vsi měl odpradávna své manství olomoucký
biskup - náležel k němu jeden lán pole s dvorem.
V 15. století bylo manství opuštěno, patrně v
důsledku škod za husitských válek.
Roku 1675 koupila abatyše Justina Wynerová od
Martina Tekla dvůr v Lískovci s příslušenstvím.
Tak byl ve vsi obnoven panský dvůr, který
vyvolal nárůst robotních povinností.
Ještě v polovině 18. století se ve vsi pěstovala
vinná réva. Z té doby je doložena obecní pečeť
se znamením plovoucí lysky
Na katastru Lískovce existovaly roku 1911 dvě
cihelny, byla zde výroba pleteného zboží a
záložna.
Součástí Brna se Lískovec stal roku 1919, kdy
již existovala i jeho mladší oddělená část -
Nový Lískovec.
V roce 1960 došlo k rozdělení Lískovce na Starý
a Nový Lískovec. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
246 |
|
|
|
1880 |
99 |
583 |
581 |
2 |
|
1921 |
220 |
? |
|
|
|
1930 |
347 |
2 022 |
|
|
|
1950 |
593 |
2 783 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv.v RD |
1961 |
|
1 899 |
|
|
1970 |
383 |
1 511 |
432 |
|
1980 |
555 |
16 740 |
5 413 |
397 |
1991 |
544 |
15 862 |
5 487 |
386 |
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves vznikla v otevřené bezlesé krajině v širokém údolí
potoka Leskavy.
Lískovec již počátkem 17. století, kdy čítal 34
usedlostí, tvořily dvě protilehlé řady usedlostí po obou
stranách potoka (ulice Klobásova, Malostranská),
vzdálené od sebe 125 m. Otevřený prostor mezi nimi však
neměl charakter klasické návsi.
Do roku 1918 zanikla velká „náves", neboť souvislá řada
domků vyrostla i po celé délce jižní strany severní řady
usedlostí, čímž na této straně vsi vznikla oboustranná
ulicovka (Klobásova ulice). Stejný charakter získala i
severní záhumenní cesta (Kroupova ulice) a za jižní
řadou usedlostí cesta do Moravan (M. Ševčíka).
V letech 1854-1856 byla po jižní straně vsi vybudována
železniční trať z Rosického nádraží do Střelic.
Starý Lískovec, přeměněný ve víceosou ulicovou ves, se v
70.-80. letech výrazně proměnil. Výstavba dálnice Praha
- Brno - Bratislava, která se přimkla těsně k jižnímu
okraji zástavby, vymezila spolu s dálničním přivaděčem
od Jihlavské ulice území, na němž roku 1972 začala
výstavba velkého panelového sídliště.
Při Jihlavské ulici vyrůstal v téže době v několika
etapách komplex nové fakultní nemocnice, rozšířený sem z
bohunického katastru. Ve staré vsi vznikla třetí příčná
ulice přes potok (Máchalova - Pšikalova). Při východní
straně Čermákovy ulice bylo postaveno několik nižších
bodových bytových domů.
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
STRÁNICE |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- střed
HISTORIE,
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Stránice jako správní jednotka jsou zcela
novodobým útvarem
s umělým jménem. Zahrnují svébytnou městskou
vilovou čtvrt
na svazích Žlutého kopce (dříve Sandberg) a
Kraví hory. |
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
663 |
5 691 |
1 707 |
|
1980 |
795 |
5 552 |
1 837 |
794 |
1991 |
1 868 |
5 508 |
1 936 |
811 |
|
|
|
|
Území Masarykovy
čtvrti (Stránic) tvořilo holá návrší, která byla v 60.
letech 18. století ještě zcela bez zástavby. Prudký svah
nad pozdější kolonií Nový dům byl zcela holý, dále k
východu se až po Úvoz táhly vinice.Novodobý rozvoj území
začal již v 70. letech, kdy začalo zalesňování příkrých
srázů nad Kamenným Mlýnem a Žabovřesky, kde vznikl
Císařský les (Kaiserwald), po roce 1918 přejmenovaný na
Wilsonův les. V jeho těsné blízkosti začala před rokem
1918 vznikat Česká úřednická čtvrť . Roku 1922 zde již
existovala vilová zástavba ulic Krondlovy, Tichého a
Gogolovy.
Do roku 1925 postoupila zástavba na úroveň vymezenou
ulicemi Barvičova - Roubalova - Havlíčkova - Klácelova.
První vilky vznikly i mezi Barvičovou, Preslovou a
Hlávkovou ulicí.
Do roku 1939 bylo zastavěno celé území mezi Barvičovou a
Údolní ulicí a Wilsonovým lesem včetně blokové zástavby
při Rudišově a Sedlákově ulici a kostela sv. Augustina
na Babákově náměstí (náměstí Míru), za nímž Masarykova
čtvrť plynule navazovala na rovněž již dokončenou
žabovřeskou vilovou čtvrť. |
|
|
________________________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
ŠTÝŘICE |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- střed
HISTORIE
Zaniklá ves severně až severovýchodně od Horních Heršpic
směrem ke Starému Brnu. V předhistorické době bylo v
tomto prostoru důležité laténské sídliště.
Ves údajně bývala třikrát větší než Horní Heršpice.
Zpustla nepochybně v 15. století.
První písemnou zprávu pochází až roku 1528, když
poslední komárovský probošt Štěpán Etwan odevzdal pusté
vesnice Štýřice kapitule sv. Petra v Brně.
Po roce 1528 přenechala kapitula část štýřických polí
také svým poddaným z Komárova a z Dolních a Horních
Heršpic. Jméno zaniklé vsi se připomíná ještě roku 1673
na panství kapituly sv. Petra v Brně a udrželo se ve
jménu polní trati „Stiritz" na katastru Horních Heršpic.
Povědomí o zaniklé vsi zanikalo a štýřické pozemky byly
postupně připojeny k těm obcím, jejichž poddaní je
obdělávali.
Lokalizaci Štýřic nasvědčuje i někdejší enkláva
komárovského katastru na pravém břehu Svratky, která
evidentně nesouvisela s komárovskýrni pozemky, s nimiž
byla spojena jen úzkým pruhem území.
Roku 1870 byl na místě vsi postaven kříž u cesty.
Od reformy 1966/1969 je jménem Štýřice zvána městská
čtvrť podél Vídeňské třídy, někdejší pravobřežní část
Starého Brna.
Území nové čtvrti bylo oproti staršímu stavu částečně
zvětšeno tak, aby zahrnulo veškeré související nověji
vzniklé osídlení. Na západě šlo o areál velké cihelny a
krematoria, na jihu byly zahrnuty i novější části
Ústředního hřbitova, na východě vytvořila novou hranici
břeclavská trať a připojena byla i pravobřežní část
katastru Komárova. |
|
|
|
|
KAMENNÁ KOLONIE
(1935 - Kolonie
in der Steingasse)
Součástí Štýřic je Kamenná kolonie, která nebyla nikdy
správní jednotkou, představuje však svébytný a oddělený
urbanistický útvar nouzového dělnického bydlení z 1.
republiky.
Vznikla na katastru Staré Brno a Vídeňka, od reformy
1966/1969 je součástí katastru Štýřice.
Ve strmém srázu severního svahu Červeného kopce, nad
údolím Svratky, vznikl ve 2. polovině 19. století lom na
štěrk, který se do konce 20. let výrazně rozšířil,
přičemž stěny lomu vymodelovaly dvě částečně oddělené
části. Proto i domky kolonie, vyrostlé zde před rokem
1929, vytvořily dva oddělené, hustě zastavěné shluky.
Roku 1929 měla kolonie přes 100 domků. Celek, který je
přístupný stoupající cestou od kláštera alžbětinek
(Kamenná ulice), se dodnes zachoval v téměř neporušené
podobě a též díky svému krajinnému rámci představuje
jedno z nejzajímavějších míst Brna.
|
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
|
|
TRNITÁ |
1375
Derrndrussel |
1519 z
Dorndryslu |
1784 Dorrn
Rössel |
1850 Dendresl |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- střed, Brno - jih
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Trnitá vznikla v jižním sousedství města na
jedné ze tří cest, které směřovaly ze
středověkých brněnských předměstí směrem ke
Komárovu.
Nikdy nebyla velkým sídelním celkem. Ještě v
polovině 19. století neměla ani 30 domů, tehdy
končila v místech, kde cestu křížil potok
přitékající od Jirchářů přes severní okraj
Novosadů.
Trnitá tvořila spolu s Křídlovicemi, Novosady a
Dornychem ovocnářsko-zelinářské zázemí města
Brna (až do 19. století).
Začátek změn znamenal rok 1806, kdy byla
vybudována silnice z Brna přes Trnitou do
Petrohradské Ulice a do Komárova. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
444 |
|
|
|
1850 |
|
1 173 |
|
|
|
1921 |
218 |
|
|
|
|
1930 |
247 |
6 979 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
302 |
7 811 |
2 733 |
|
1980 |
239 |
5 449 |
2 206 |
24 |
1991 |
181 |
3 783 |
1 555 |
8 |
|
|
|
|
V jižní třetině ulice byla roku 1864 založena
zprvu malá strojírna Bedřicha Wanniecka (Vaňkovka)
na výrobu difuzérů a cukrovarnického zařízení a
dalších strojírenských produktů. V letech 1868-1870
však byla dosud koncová železniční trať prodloužena
trasou mezi Trnitou a Domychem na hlavní (horní)
nádraží, vedenou po vysokém náspu. To znamenalo
konec rozvoje Trnité, neboť dosavadní silnice do
Komárova byla širokou plochou nádraží trvale
přerušena a Trnitá se stala slepou ulicí, sevřenou
od západu břeclavskou tratí, od východu novou
železniční spojkou a od jihozápadu Svratkou.
V 80. letech byl po Zvonařce protažen městský
dopravní okruh a naproti vaňkovce vyrostlo Ústřední
autobusové nádraží Zvonařka s odstavnými plochami,
přístupné z města pěší trasou po tělese zrušené
železniční spojky.
Této dopravní stavbě padla za oběť celá zástavba
Trnité jižně od ulice Zvonařka. |
|
|
*****
DORNYCH
(1305 - in loco, qui dicitur Dorneych, 1784 – Dornig
Gasse, 185 – Dornich)
Pojmenování Dornych je odvozeno z německého názvu pro
„trní".
Roku 1784 tvořilo Dornych jen 6 domů, seřazených s
jedinou výjimkou podél západní strany ulice kolem
náhonu. Patřil sem též mlýn a protáhlá okrasná zahrada
podél vody naproti Petrovské Ulici.
Roku 1809 byla cesta z Brna na Dornych změněna na
silnici.
Po polovině 19. století se zástavba Domychu začala
zahušťovat, a pokračovala až do 1. světové války.
Roku 1866 založili bratři Urxové slévárnu šedé a
temperované litiny s bílým lomem mezi ulicemi Plotní,
Širokou a Kovářskou.
Na konci Plotní ulice vzniklo malé obdélné náměstí,
které se stalo nejreprezentativnějším prostorem celé
zástavby jižně od vnitřního města. Protože v poslední
čtvrtině 19. století obytná kvalita celého území výrazně
klesla vybudováním železničních tratí na náspech a
rozvojem průmyslu, skončila urbanizace Dornychu ještě
před
1. světovou válkou.
V období socialismu bylo celé území Dornychu výrazně
rozrušeno demolicemi, zkanalizováním Svrateckého náhonu
a silnou dopravní zátěží ulice Dornych i Zvonařka.
Zničeny byly velmi malebné partie města, nazývané
brněnskými Benátkami. Zejména v severozápadní části
zástavba téměř zcela zanikla.
|
|
|
KŘENOVÁ
(1343 – super Shutam,
1365 – in Crenow, 1771 – Krenagassen, 1817 – Grosse
Kröna)
Základní urbanistická situace Křenové se zformovala již
po založení města. Její vývoj byl úzce spojen se zdejším
špitálem sv. Štěpána při veřejné silnici od Židovské
brány do Olomouce. Špitál zaujal chráněnou polohu na
nevelkém ostrově mezi dvěma rameny Svitavského náhonu.
Spolui s okolními pozemky byl zeměpanským majetkem a
panovník zde dovoloval brněnským měšťanům stavět domy.
Takto vzniklá Křenová ulice, jako součást I. předměstské
čtvrti, byla již v polovině 14. století oboustranně
zastavěna od počátku dnešní Křenové ulice po dodnes
existující hlavní rameno Svitavského náhonu.
Roku 1494 dal Jan z Komárova postavit v zahradě u
Sladového mlýna tzv. Novou ulici' (zvanou též Novou či
Malou Křenovou ulicí), tvořenou asi 20 domky koželuhů.
Šlo vlastně o rozparcelování cesty ke mlýnu (dnešní
Mlýnské ulice). Snad současně vznikla i spojka Malé a
Velké Křenové - dnešní ulice Rumiště.
Roku 1560, když hrad Špilberk koupilo město Brno,
získalo i Novou Křenovou s 19 poddanými a Sladovým
mlýnem a správně ji sloučilo s Křenovou.
Křenová se ve 2. polovině 17. století stala jediným
místem v Brně, kde mohli přenocovat a stravovat se židé,
kteří po dlouhé době zakázaného přístupu do Brna (1454
až 1627) směli od roku 1627 navštěvovat brněnské trhy.
Zástavba byla zcela obměněna koncem 18. století, kdy
byla nahrazena klasicistními pavlačovými domy.
Při západním břehu Svitavského náhonu vyrůstaly od konce
18. století textilní továrny, neboť dostatek vody,
využitelné pro výrobní účely i pohon strojů, pro to
vytvářel příznivé podmínky.
Roku 1784 založil Leopold Schulz v Křenové továrnu na
harasové stuhy, později vznikla barvírna a valcha.
Když se roku 1848 židům dostalo zcela rovnoprávného
postavení, následovala velká migrace venkovských
židovských obyvatel do Brna. Židé konečně mohli založit
samostatnou náboženskou obec a vznikla první tzv. velká
synagoga (1853).
Nacistická okupace v letech 1939-1945 zninenala konec
židovské tradice Křenové. Naprostá většina Židů byla
deportována do koncentračních táborů, stará synagoga
byla vypálena a zbořena již v březnu 1939.
Půdorysná a hmotová struktura Křenové se v základních
rysech dochovala, celkový obraz byl však různými
demolicemi a novostavbami značně narušen. |
|
|
NÁHON
(1771 – Mehlgraben, 1825
– Mühlgraben, 1850 – Mlýnský příkop)
Katastr Náhonu zahrnoval území po levé straně
Svrateckého náhonu od nového (hlavního) nádraží za
Přízovou ulici a po pravé straně náhonu rovněž od
drážního tělesa, ale jen po Sladovnický most vedoucí na
Dornych.
Předměstská zástavba prostoru Náhonu byla až do počátku
18. století velmi proměnlivá a byla postihována mnoha
válečnými destrukcemi. Její pevnou součástí byl pouze
mlýn. V jeho sousedství existovala rozvolněná zástavba,
podobně jako po východní straně tehdejší Malé ulice
(dnes Dornych od někdejšího Náhonu po Malou Křenovou =
Mlýnskou).
V roce 1786 byla rocezaložena nová továrna na vojenská
sukna Johanna Heinricha Offermanna, tehdy největší svého
druhu v Brně, jejíž obvodová zástavba vyplnila téměř
celou pravobřežní část předměstí.
Katastr Náhonu se roku 1940 stal součástí katastru
Trnitá,'při němž zůstal i po reformě 1966/1969.
V 80. letech 20. století byl na prázdné ploše
Offermannovy továrny vystavěn objekt obchodního domu
PRIOR
a v trase Úzké ulice byl vybudován provizorní vnitřní
městský okruh. |
|
|
NOVÉ SADY
(1407 –
Neustift, 1815 – Kleine Neustift)
Ve středověku byly Novosady vsí, respektive předměstskou
osadou u Křídlovic, která nepodléhala pravomoci městské
jurisdikce.
Ves patřila po třicetileté válce k panství Pozořice.
Měla nepochybně vždy jednoduchou podobu ulicovky,
zastavěné v celém úseku od potoka ke křídlovické návsi.
Na domy a usedlosti navazovaly po obou stranách rozsáhlé
zahrady.
Na konci 18. století zde vznikaly menší průmyslové
závody a Novosady se tak začaly měnit se dělnické
předměstí. Součástí Brna se obec stala roku 1850.
V letech 1894-1897 provedena rozsáhlá přestavba
brněnského uzlu a mezi hlavním nádražím a mostem přes
Svraticu bylo vybudováno nové nákladní nádraží s velkou
skladištní budovou z režných cihel, vše na násypu, který
zabral téměř polovinu délky zahradních parcel Novosadů.
Kolem roku 1900 byla pouze v trase spojovací polní cesty
ze Silniční Ulice (Hybešova) do Křídlovic vybudována
Gomperzova ulice (Bezručova), obestavěná velkoměstskými
činžovními domy, která je vůbec nejreprezentativnější
ulicí vcelé starobrněnské části Brna.
Katastr Novosadů byl na severu vymeze dnes již
neexistujícím potokem, který vytékal z bažin severně od
dnešní Václavské ulice a vymezil i katastr novodobého
založení Silniční Ulice. Na západě sahal za zalomení
novodobé Hybešovy ulice. Jižní hranicí tvořila rámcově
řeka Svratka.
|
|
|
OLOMOUCKÁ ULICE
(18. st. –
Olmützer Gasse, 1850 – Holomaucká silnice)
Olomoucká Ulice se stala posledním novým brněnským
předměstím.
Do roku 1846 vzrostlo osídlení na 26 domů, které
vyplnilo severní stranu dnešní Křenové ulice v úseku od
ulice Vlhké po Koželužskou.
Již před polovinou 19. století začal v sousedství
Olomoucké Ulice rozvoj průmyslu (1836 Luzova strojírna -
pozdější První brněnská daleko východně odtud, roku 1847
cukrovar).
Z vývojového hlediska byl významný rok 1850, kdy bylo
vytvořeno Velké Brno, takže zástavba mohla již
postupovat jednotně na celém území jižně od trati a
západně od Svitavy.
Železniční trať na Českou Třebovou oddělila území
Olomoucké Ulice od Radlasu. Kolem poloviny 19. století
bylo zastavěno zbývající území zábrdovického katastru
podél olomoucké silnice, která se až po nový most přes
Svitavu nyní (jako ulice) nazývala Křenová, nikoli
Olomoucká (toto jméno pak nesla až za mostem).
Do 1. světové války se pak na tomno území odehrával
pomyslný boj reprezentativní obytné zástavby proti
rozvoji průmyslu. Špitálka byla na volných místech po
obou stranách obestavěna činžovními domy, za nimiž však
rozlehlé souvislé území vyplňovaly sou-časně budované
výrobní objekty.
Na západní straně ulice Masná ulice vznikl v letech
1880-1890 reprezentativní nárožní blok, tzv. masný
růžek, vedoucí k novým jatkám.
Od 30. let 19. století začal průmysl na celém území
zcela dominovat (zejména pozdější Šmeralovy závody) a od
70. let začal vytlačovat i starší obytnou zástavbu.
____________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
TUŘANY |
1208 Turane |
1275 de
Thurans |
1412 in Turzan |
1854 Turas,
Tuřany |
|
|
|
|
HISTORIE
V letech 1318-1326 se ve vsi uvádí 9 drobných
lén, z nichž největší mělo 3 lány a nejmenší jen
půllán s podsedkem.
V polovině 15. století drobná tuřanská léna
většinou zanikla a podstatná část vesnice se
stala biskupským statkem jemuž dal
biskup Stanislav Thurzo v roce 1520 odúmrť.
Tento největší biskupský - I. díl Tuřan patřil k
chrlickému panství.
V menší části (II. díle) Tuřan se biskupská léna
držela až do třicetileté války. Od roku 1627
byly Tuřany rozděleny na dva díly podléhající
různým vrchnostem.
Třetí díl Tuřan vznikl roku 1666, kdy tento
samostatný statek jezuité připojili ke svému
Řečkovickému.
Roku 1642 byly Tuřany vypáleny Švédy. Noví
osedlí po třicetileté válce byli Němci, kteří tu
pak přechodně získali většinu.
Po roce 1848 se všechny tři díly spojily v
jedinou obec Tuřany, která byla roku 1919
připojena k Brnu. V té době již měla zčásti
průmyslový |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
432 |
|
|
|
1880 |
144 |
1 083 |
977 |
106 |
13 |
1921 |
401 |
2 411 |
2 379 |
19 |
12 |
1930 |
535 |
2 734 |
2 702 |
17 |
|
1950 |
602 |
2 516 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
2 483 |
|
|
1970 |
686 |
2 621 |
722 |
|
1980 |
680 |
2 206 |
731 |
710 |
1991 |
657 |
1 986 |
704 |
690 |
|
|
|
|
charakter. Lihovar s
drožďárnou a továrna na kávové výrobky byly založeny
roku 1852. Také tu byl mlýn a nově se rozvíjela výroba
cementového zboží, lihovin, mlýnských kamenů a pleteného
zboží (1911). |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Tuřany vznikly u pramene malého potoka tekoucího do
Chrlic a vlévajícího se do Svratky. Vždy byly důležitou
křižovatkou cest, přičemž se zde křižovala cesta z
Modřic a Chrlic do Šlapanic či Slatiny.
Na počátku 17. století bylo v Tuřanech celkem 34
usedlostí.
Již před rokem 1750 byl překročen předbělohorský počet
usedlostí a rozvoj vsi pak již pokračoval vcelku
kontinuálně. Ve 2. polovině 18. století začala vznikat
domkářská zástavba, zprvu především na třech velkých
plochách při rozvětvení cest na krajích intravilánu.
Zatímco dosud šlo zejména o shluky domků, ve 2. polovině
19. století začaly vznikat souvislé řady malých
přízemních dělnických domků, jednak v jižní části vsi
(Chrlická ulice), východně od kostela (Dvorecká ulice),
severně od návsi (Farní ulice), a kolem silnice do
Brněnských Ivanovic (nároží Holásecké a 1. května,
Malínská, Švédská, Haraštova). Díky tomu již před rokem
1918 došlo k téměř úplnému propojení zástavby Tuřan
(Revoluční ulice) a Brněnských Ivanovic (Tuřanská
ulice).
Zástavbu tuřanské návsi ještě koncem 19. srólet1
charakterizovala tradiční vesnická zástavba. Domy z
vepřovic i pálených cihel byly omítnuty a obíleny, dole
s modrou podrovnávkou, v horním okraji podrovnávky býval
často červený pruh.
Kolem rybníka na návsi existovala obecní zahrada na
návsi, kterou sousedé používali po dílcích, na nichž
pěstovali sazenice zeleniny.
Na počátku 19. století vznikla na ploše návsi severně od
rybníčka skupina několika domků. Postupně se
rozšiřovala, až vyplnila téměř čtvrtinu návsi, která tím
byla velmi nepříznivě zmenšena.
V 50. a 60. letech, kdy vyrostl rozsáhlý zemědělský
areál na východní straně vsi. V 70.-80. letech se rozvoj
zastavil v důsledku stavební uzávěry kvůli rozšiřování
tuřanského letiště mezi Tuřany, Slatinkou a Dvorskou.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
ÚTĚCHOV |
1365 Vtyechaw |
1567 na
Autiechowie |
1849 Autiechau |
1906 Autěchau,
Outěchov |
|
|
|
|
HISTORIE
Víska se dříve nazývala též Tři Dvory, neboť ji
až do 70. let 17. století tvořily pouze 3
usedlosti. Patřila k panství hradu Ronova, pak
Nového Hradu a od roku 1562 k Pozořicím.
Roku 1562 je v Útěchově doložen svobodný dvůr.
Víska tvořila samostatnou obec s rychtářem a
obecní pečetí se znamením zkříženého kopáče a
sekery.
Potom byla až do roku 1923 osadou Vranova.
K Brnu byl Útěchov připojen až roku 1980 jako
dosud poslední integrovaná obec.
|
|
|
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Víska vznikla ve vrcholové poloze vysokého zalesněného
hřbetu, který vybíhá z Drahanské vrchoviny směrem k
Brnu.
Osídlení se rozvinulo kolem pramenné muldy Malého
potoka, pokračujícího hlubokým zářezem do Svitavy.
Největší usedlosti byly situovány nejvýše nad potokem,
roku 1826 existovaly jen dvě. Drobnější usedlosti
vznikaly pod nimi bez jednotící půdorysné organizace.
Drobná domkářská zástavba se soustřeďovala dole v údolí
v řadě podél cesty (ulice Boří). Neorganizovaný
charakter mělo i pozdější mírné rozšiřování vísky, jejíž
těžiště se přesunulo k silnici do Vranova.
Západně od silnice, při rohu lesa, vznikla za 1.
republiky řada rodinných domků, která se těsně přimykala
ke katastrální hranici (ulice Doubí, Chlumy), takže, ač
urbanisticky souvisí s Útěchovem, patřila původně k
Vranovu. Později byla hranice posunuta na nový okraj
lesa za těmito domky, které tak připadly k Útěchovu.
Ve 20. letech 20. století pracovaly na katastru vsi 2
mlýny. Ve 2. polovině 20. století nebyl rozvoj vesnice
výrazný.
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
VEVEŘÍ |
|
|
|
|
součást městské části Brno
- střed
HISTORIE ,
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Veveří jako územní jednotka a katastr vzniklo až
v rámci reformy 1966/1969. Vzniku Obilního trhu
předcházel v tomto prostoru trh na maso, zřízený
za starosty dr. Rudolfa Otta. Roku 1877 byl
tento prostor regulován a změněn včetně
pojmenování na Obilní trh. |
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
538 |
19 338 |
5 974 |
|
1980 |
886 |
28 707 |
10 876 |
23 |
1991 |
838 |
25 045 |
10 189 |
23 |
|
|
|
|
V 80. letech 19.
století probíhala činžovní bloková zástavba
Údolní ulice až po Úvoz, dále Obilního trhu,
ulic Gorkého (zčásti), Jiráskovy (téměř až ke
Konečného náměstí), Grohovy a Jana Uhra.Do roku
1918 byla dokončena zástavba souvislého území
čtvrti, bez zástavby zůstala jen severní část
Úvozu a Čápkova ulice. Široké ulice lemované
stromořadími byly obestavěny vícepodlažními
novorenesančními a secesními činžovními domy.
Ve 2. desetiletí 20. století vznikla i bloková
secesní zástavba oddělené části Veveří,
přiléhající k zástavbě Žabovřesk (Tábor,
Chládkova, Zborovská).
V celém území čtvrti vznikla od konce 80. let
19. století i řada velkoryse řešených
novorenesančních veřejných budov, např. zemská
porodnice (1887-1888) na Obilním trhu 12, ženský
klášter (1890) při Grohově ulici, pavilonový
areál Chudobince císaře Františka Josefa (po
roce 1918 univerzita s botanickou zahradou,
založenou roku 1922.
V ulici Tábor vyrostly v letech 1928-1932 čtyři
malobytové domy s plochými střechami. Poprvé v
tehdejším Československu zde byl uplatněn
řádkový sídlištní způsob zástavby bez
obestavování uzavřených bloků.
Po dalších 15 let zůstávaly tyto pokusné domy
obklopeny městskou periférií, teprve v letech
1946-1948 bylo toto funkcionalistické sídliště
napojeno na prodlouženou Kounicovu ulici a
doplněno obdobnými typy domů
i východně od Kounicovy ulice. |
|
|
|
|
*****
ČERVENÁ
ULICE (1850 - Rothgasse)
Roku 1763 byla na katastru Velké Nové Ulice založena
státní továrna na jemná sukna.
V letech 1785-1786 dal Johann Leopold Köffiller za
továrnou, směrem k Malé Nové Ulici, postavit pro
nejlepší soukenické mistry a tovaryše uzavřený blok 44
miniaturních obydlí v několika řadách, který se pod
pojmenováním Červená Ulice stal první dělnickou kolonií
v rakouské monarchii.
Celá protáhlá obdélná plocha byla na severovýchodě
uzavřena trojkřídlou tovární budovou a na jihozápadní
straně, do Malé Nové Ulice, příčnou obdélnou budovou
přádelny, kterou roku 1807 koupil pro nedostatek místa
ve městě vojenský erár a proměnil ji v kasárna, v nichž
byl roku 1811 zřízen vojenský vychovávací ústav pro
chlapce.
Vlastní plocha kolonie byla na delších stranách vymezena
řadou domků, které byly postaveny jako první.
Při přečíslování domů roku 1867 byla kolonie rozdělena
na ulici Červenou a Schmalovu (podle někdejšího
pozdějšího majitele Heinricha Schmala), později Mezírka.
Menší část domků u Mášovy ulice byla zbořena ve 30. le-tech
20. století a na jejich místě vyrostly nájemní domy.
Zbytek zástavby byl demolován v polovině 50. let a v
letech 1961-1964 nahrazen novostavbou hotelu Continental.
Celý blok byl dostavěn v letech 1967-1968
administrativní budovou Československých cihlářských
závodů a Průmyslových staveb.
|
|
|
LUŽÁNKY
Lužánky jako katastrální území a městská čtvrť
existovaly jen od reformy 1966/1969 do roku 1979, kdy
byly rozděleny mezi Veveří a Černá Pole.
Na území mezi Velkou Novou Ulicí a Špilberským a
Hutterovým rybníkem existoval od středověku herburský
(kláštera augustíniánek), později jezuitský Karlův dvůr
se zahradou, z níž po roce 1786 vznikl park Lužánky,
záhy rozšířený až po dnešní Lužáneckou ulici. Ta
vymezila severní hranici území pozdější nové čtvrti.
Západní hranici tvořily zahrady domů Velké Nové Ulice,
jižní stranu určilo nové předměstí Hráze (1788),
východní hranice sledovala úpatí strmých Černých polí.
Celým územím, které se prakticky shodovalo se dnem
vysušeného Hutterova rybníka, však ještě stále volně,
v přímé trase, protékala Ponávka. V letech 1882-1884
byla Ponávka pod Lužánkami zkanalizována a později tak
vznikla převážná část blokové zástavby této brněnské
velkoměstské čtvrtě činžovních domů.
Kolem přelomu 19. a 20. století vznikly i dvě
pozoruhodné dvojice nájemních domů, které svým
velkorysým monumentálním řešením ve formě dvou osově
symetrických budov spojených otevřenou sloupovou
kolonádou nemají jinde ve městě obdoby. Domy na třídě
kpt. Jaroše 37-39 z roku 1899, a domy v ulici Drobného
32-34 (Schodová 1-2), z let 1905-1906, mezi nimiž z
kolonády stoupá prostorem zrušené části parku Lužánky
schodiště do Černých Polí.
Později se čtvrť víceméně nevyvíjela. Kolem roku 1928
byla uprostřed parkového náměstí vybudována velká
obdélná vodní nádrž s fontánou a dětským hřištěm a v
čele parku byla roku vysazena Lípa svobody.
Roku 1979 byla čtvrť Lužánky zrušena, území po západní
straně Lidické ulice bylo připojeno k Veveří, území po
východní straně k Černým Polím.
|
|
|
MALÁ NOVÁ ULICE
(1376 - Harlingasse, 1495 – v ulici Hartgosn, 1673 –
Hartlůvka)
Ves Hartlůvka vznikla na jedné cestě do Žabovřesk, na
Veveří hrad a Tišnov (dnes ulice Veveří). Byla založena
v neznámé době brněnskou měšťankou Hartlinou, po níž
byla pojmenována.
Prvně se uvádí roku 1343. Rozkládala se mezi Veselou
branou a začátkem dnešní ulice Veveří. Zástavba
Hartlůvky začínala za tehdejší okružní cestou kolem
městských hradeb, tedy někde v prostoru nynější
křižovatky České
a Joštovy ulice.
Hartlůvka tvořila krátkou ulicovku s koncentrovanou
oboustrannou zástavbou, která na vzdálenější straně
končila potokem tekoucím z pozdější Augustiniánské Ulice
k Velké Nové Ulici a do Hutterova rybníka.
Roku 1365 bylo v Hartlůvce 34 domů obývaných chudými
řemeslníky, živnostníky a zemědělci. Ve 14. století byla
součástí IV. předměstské čtvrti. Kolem poloviny 15.
století byla na Hartlůvce kromě chudých zemědělců,
několika řemeslníků a živnostníků i augustiniánská
lázeň.
Za obléhání Brna Švédy v letech 1643 a 1645 byla
Hartlůvka srovnána se zemí, přesto nezanikla. Do roku
1673 sem přišlo jen 8 osedlých.
Vlastní Hartlůvka přesto záhy definitivně zanikla
výstavbou barokního bastionového opevnění (které ji
překrylo), stalo se tak již před rokem 1741. Zachován
zůstal jen hřbitov s kaplí.
Roli Hartlůvky převzala dosavadní Komínská ulice, při
níž se od konce 17. století a počátku 18. století starší
zástavba zahušťovala. Byla přejmenována na Malou Novou
Ulici a roku 1749 byla již obestavěna.
V roce 1785 byl zrušen i dosavadní hřbitov, což uvolnilo
celý jižní a východní obvod jím vytvářeného bloku
k nové zástavbě.
Ve 40. letech 19. století začalo další rozšiřování
zástavby Malé Nové Ulice. Mezi domy po východní straně
ulice
a Městským dvorem existovala starší cesta, která byla v
letech 1840-1843 změněna v Dvorskou (Slovákovu) ulici
a po jižní straně zastavěna. Malá Nová Ulice včetně
Pohřební a Augustiniánské Ulice byla roku 1850 stejně
jako jiná předměstí připojena k Brnu.
Jméno Malá Nová Ulice se sice jako pojmenování
katastrálního území a městské čtvrti udrželo až do roku
1941/1942, vlastní ulice se však od roku 1867 nazývá
Veveří. |
|
|
ŠVÁBKA (14.
St. – platea Svevorum, 1751 – Schwabengassen, 1935 –
Švábská, 1990 – Údolní)
Již ve 13. století brněnští měšťané a založili pod
severovýchodním úbočím Špilberku ulici Švábka, která se
rozkládala v dnešní Údolní ulici od ústí Joštovy třídy
po Obilní trh. Pojmenování se zřejmě vázalo na původ
kolonistů ze Švábska.
Ves byla založena jako ulicová ves. Její osou se stal
malý potok, vytékající od pramenů na Cimplu (za Úvozem)
a protékající pak přes město do Ponávky. Zřejmě až
druhotně byla ze Švábky protažena místní cesta (v trase
Údolní ulice) přes sedlo mezi oběma vrcholy Kraví hory
do Žabovřesk, po této cestě bylo přes Úvoz dostupné
i Staré Brno. Tato základní urbanistická situace
charakterizovala Švábku po celý další vývoj, měnila se
pouze vlastní zástavba podél ulice, postihovaná
několikerým válečným zničením.
Švábka, v podstatě vklíněná mezi bastionové opevnění
Špilberku a města, se v 18. století nevyvíjela. Počet
domů se nezvyšoval. Roku 1765 zde byla založena menší
státní továrna na plyš.
Roku 1861 byla zbořena podstatná část východního
opevnění Špilberku i Hackelova brána s I. bastionem,
čímž bylo uvolněno místo pro budovu německého gymnázia,
které bylo postaveno v letech 1860-1862. Následná stavba
evangelického kostela v letech 1863-1867 pak znamenala
dotvoření nového (Komenského) náměstí.
V poslední čtvrtině 19. století byla veškerá starší
zástavba Švábky nahrazena novými činžovními domy a sama
ulice se stala součástí nově založené reprezentativní
velkoměstské čtvrti, zvané později Veveří. |
|
|
VELKÁ NOVÁ ULICE
(1336 – nova plantatio, 16 st. – Newgasse, Nová,
1784 – Die Grosse Neü Gasse)
Velká Nová Ulice vznikla po založení středověkého města
na nejdůležitější cestě z Brna na sever (dnešní Lidická
ulice), která pak od západu sledovala tok potoka Ponávky
a v trase dnešní Staňkovy ulice směřovala do Králova
Pole a dále ke Svitavám a do Čech. Při východní straně
této cesty již od 13. století stával velký dvůr, později
jezuitský Karlův dvůr.
Po roce 1786-1788 byla jezuitská zahrada při Karlově
dvoře výrazně rozšířena ve veřejný park Lužánky.
Velká Nová Ulice nepochybně již od středověku tvořila
oboustrannou ulicovou zástavbu kolem hlavní cesty.
Po válečných zničeních byla obnovována a postupně
zahušťována. Snad od počátku ji charakterizovala i
neobvyklá šířka. Začátek ulice (od Brna) tvořil můstek
přes potok, který tekl od Malé Nové Ulice (v linii
severní hrany Moravského náměstí) a pod Velkou Novou
Ulicí se vléval do Ponávky.
Po likvidaci vnějšího bastionového pásu po napoleonských
válkách se vztah k městu prostorově zčásti uvolnil,
ale začátek zcela nového vztahu k městu znamenal až rok
1861, kdy zbořením I. a II. vnitřního bastionu
definitivně zaniklo barokní opevnění na severní straně
města. Uvolněný prostor se stal důležitou součástí
současně budované parkové okružní třídy.
Vývoj zástavby Velké Nové Ulice od konce 18. století
vedl k náhradě většiny starších domků velkými a často
vícepatrovými klasicistními řadovými domy s pavlačovými
dvorními křídly, z nichž se řada dochovala dodnes.
Zástavba západní strany ulice se do 20. let 19. století
rozšířila až k dnešní Burešově ulici. V souvislé domovní
frontě byly začleněny i objekty vůbec prvních brněnských
továren, jejichž výstavba se rozvíjela v hloubi parcel.
Již koncem roku 1763 byla na Velkou Novou Ulici
přestěhována kladrubská manufaktura na výrobu jemného
sukna.
Při reformě v letech 1966/1969 byl katastr Velká Nová
Ulice a Červená zrušen a území bylo rozděleno zejména
do tří nových čtvrtí. Jádro původní Velké Nové Ulice se
stalo katastrem a čtvrtí Lužánky ( hranice: Kotlářská
Pionýrská - Drobného - Traubova - Milady Horákové -
Moravské náměstí - Kounicova). V severní části vznikla
čtvrť Ponava a území západně od linie Kounicova -
Tučkova - Kounicova připadlo k nové čtvrti Veveří.
Již roku 1979 však došlo k další změně. Čtvrť Lužánky
byla zrušena, k Veveří bylo současně od Ponavy připojeno
území vymezené ulicemi Hrnčířská - Štefá-nikova -
Kotlářská - Tučkova. Vlastní Velká Nová Ulice tak byla
rozdělena mezi dvě katastrální území.
____________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
VINOHRADY |
|
|
|
|
URBANISTICKÝ
VÝVOJ
Panelové sídliště vzniklo v 80. letech na náhorní
parovině masívu Bílé hory, spadající k Židenicím a
Juliánovu prudkými srázy.
Chronologicky navázalo na stavbu líšeňského sídliště, od
něhož je odděluje jen Jedovnická ulice.
Sídliště tvoří dvě části, severní a jižní, oddělené
prostorem Pálavského „náměstí".
Podobně jako předchozí brněnská sídliště (Lesná,
Bohunice, Starý Lískovec, Líšeň), také zde prochází po
obvodu obou částí sídliště okružní dopravní komunikace,
vnitřní síť obslužných komunikací však tvoří důsledně
rovnoběžná (západovýchodní) osnova. Příčné severojižní
spojení tvoří výhradně pěší cesty. Rovněž bloky obytných
výškových domů respektují ortogonální osnovu.
Vinohrady jsou prvním brněnským sídlištěm, kde bylo ke
zmírnění depresívní hmotové skladby typových domů užito
barevného řešení fasád. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
ZÁBRDOVICE |
1209 de
Zaberduwiz |
1238
Zabyriduice |
1548 ve vsi
Zabrdowiczijch |
1846 Obrowitz,
Zabrdowice |
|
|
|
|
součást městských částí Brno
- střed, Židenice a Brno - sever
HISTORIE
Dějiny někdejší vsi založené roku 1237, jsou
úzce spojeny s klášterem premonstrátů.
Za husitských válek byly Zábrdovice i s
klášterem vypáleny.
V polovině 16. století byl postaven klášterní
pivovar, což vyvolalo spor s městem Brnem, které
protestovalo proti porušení svého mílového
práva. Podle smlouvy uzavřené roku 1546 mohl
pivovar zůstat, ale pivo mohlo být šenkováno jen
pro potřeby kláštera a ve staré zábrdovické
hospodě.
V 90. letech 16. století býval na
premonstrátských lukách u Zábrdovic prostor na
vyzbrojování vojska proti Turkům.
Roku 1850 se Zábrdovice staly součástí Brna. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
371 |
|
|
|
1846 |
61 |
1 318 |
|
|
|
1921 |
395 |
|
|
|
|
1930 |
520 |
13 948 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1970 |
731 |
19 353 |
7 037 |
|
1980 |
681 |
14 144 |
6 054 |
211 |
1991 |
601 |
11 259 |
4 868 |
188 |
|
|
|
|
srovnání se současností
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Zábrdovice vznikly v nivě řeky Svitavy, jejíž tok zde
vytvářel velké zákruty.
Sídelní vývoj Zábrdovic tvořily dva oddělené celky:
jednak západní (pravobřežní) část, tvořící severojižní
pokračování Cejlu, jednak východní část při klášteře .
Prvně uvedený celek, od zalomení cesty za Radlasem po
rozvětvení komunikací před mostem ke klášteru, byl
oboustranně zastavěn již v polovině 17. století. Mezi
západním mostem (přes Svitavu, na Cejl) a východním
mostem (přes náhon, do Židenic; v úrovni Krokovy ulice)
se vyvinula také krátká ulicovka, přimykající se k řece
(Zábrdovická ulice) a končící u mostu klášterním mlýnem.
Zatímco ulice u kláštera soustřeďovala vesměs velmi
drobnou zástavbu s hustou parcelací, při Cejlu se
soustřeďovaly větší klasicistní domy na širokých
parcelách a zde také na konci 18. století začal rozvoj
zábrdovického průmyslu, zvláště textilního.
Roku 1782 byl postaven kamenný most Přeš Svitavu. V té
době začaly v Zábrdovicích, zejména v západní části,
vznikat první továrny.
Do počátku 20. století, se Zábrdovice vyvíjely jen v
dosavadním intravilánu, zahuštovala se pouze zástavba
ploch zabraných průmyslovými podniky.
Druhá polovina 19. století ovšem Zábrdovicím přinesla
také vznik závažných urbanistických bariér dalšího
rozvoje - železničních tratí. Již v letech 1843-1849
byla na vysokém náspu vybudována trať z Brna do České
Třebové, která odřízla východní cíp zábrdovického
„ostrova“.
Rozvoj obytné zástavby Zábrdovic se již ve 2. třetině
19. století přesunul výhradně na západní stranu řeky,
kde při Cejlu existovaly velké klasicistní tovární
budovy.
Zbytek cípu mezi tratí a řekou byl zastavěn ve20.1etech
20. století , včetně otevřeného domovního bloku
malobytových nájemních domů s plochými střechami
sídlištního charakteru. |
|
|
*****
CEJL (1306 -
in Ponauia, 1438 - Ponaugassen, 1784 - Gasse Zeil)
Markrabě Přemysl daroval v letech 1228 až 1239
svatopetrskérnu kostelu 3 lány s mlýnem a rybářem na
cestě ze Zábrdovic do Brna.
Ve středověku to byla ves, která nepodléhala pravomoci
městské jurisdikce.
V letech 1348 a 1360 se ves poprvé uvádí pod jménem Cejl
(Linea). Jméno pochází z německého slova - Zeile „řada"
— osada, jejíž domy jsou postaveny v řadě podél ulice.
Kolem roku 1500 povolávala svatopetrská kapitula na Cejl
nové řemeslníky.
Do 1. čtvrtiny 17. století byla zástavba dále zahuštěna.
Roku 1747 se poddaní na Cejlu vykoupili z většiny robot.
Cejl, tedy pozdější Dolní Cejl, zahrnoval ještě roku
1784 jen část dnešní ulice Cejl od ulice Ponávky a
Vlhké, přičemž na severní straně sahal až po úroveň
Přadlácké ulice, zatímco na jihu jen přibližně do
poloviny úseku mezi nynější ulicí Körnerovou a ulicí
Valcha.
V severním sousedství východní části Cejlu začal v
poslední čtvrtině 18. století vznikat Horní (Malý) Cejl.
Jeho základ existoval již roku 1784. Tehdy jej tvo-řilo
6 domů po severní straně nynější Bratislavské ulice, a
to v její střední části mezi ulicemi Starou a Hvězdovou.
Severně nad Cejlem směrem ke Královu Poli bylo v roce
1799 postaveno 15 domků, k nimž brzy přibylo 17 dalších.
Teprve touto výstavbou se Horní Cejl zformoval ve
skutečný urbanistický'celek, který pak tvořila dnešní
Francouzská ulice, lichá (východní) strana Staré ulice a
až před čtvrtinou 19. století vzniklá zástavba severní
strany Bratislavské ulice (na východ od ulice Staré).
V polovině 18. století začaly na Cejlu vznikat první
textilní manufaktury a (Dolní) Cejl se začal měnit v
dělnické předměstí, rozšířené od poslední čtvrtiny 18.
století o nově vznikající Horní Cejl.
Obě obce byly záhy sloučeny a roku 1850 byly připojeny k
Brnu.
|
|
|
HRÁZE (1815
- Teich Dam, 18950 - Hráz)
Roku 1782 byl vysušen Hutterův rybník (dříve Panský,
Magistrátní). Podél hráze rybníka a na místě rybích
sádek a současně po severní straně Mitrovské zahrady,
záhy pak zrušené, vzniklo roku 1788 stejnojmenné
dělnické předměstí Hráze, které podléhalo městské
jurisdikci.
Hrází Hutterova rybníka procházela cesta od Běhounské
(později Nové Veselé) brány do Zábrdovic a Husovic (dnes
Milady Horákové), současně pak tvořila katastrální
hranici Velké Nové Ulice (na severu) a Hrází (na jihu).
Hráze vznikly jako jednostranná ulicovka v prostoru
hráze, přičemž jejich parcely (a celý katastr) byly
ohraničeny trasou zasypaného náhonu, který vybíhal z
jihozápadního konce hráze a rovnoběžně s ní směřoval ke
mlýnu.
Vně jeho trasy byla vytyčena i „záhumenní" cesta, která
oddělovala jiné nové předměstí – Příkop. |
|
|
JOSEFOV
(1815 - Josephstadt, 1918 - Josefstadt, Josefov)
Katastr nového předměstí byl beze zbytku určen výměrou
mírně obdélné jezuitské zahrady, která přiléhala
k východnímu břehu Ponávky pod hrází Hutterova rybníka.
Bývala zde hlavní okrasná jezuitská zahrada.
Josefov vznikl až roku 1788. Předměstí bylo nazváno na
počest Josefa II.
Cesta ohraničující zahradu na východní straně a vedoucí
na (Dolní) Cejl je dnešní Starou ulicí - tvořila hranici
Josefova a Horního Cejlu. Na ploše Josefova byla
vytyčena jednak západovýchodní ulice (Josefov, nyní
Bratislavská), která jako polní cesta existovala již
roku 1784. Vycházela od III. bastionu barokního
opevnění, překračovala Ponávku a pokračovala pak do
budoucího Horního Cejlu. Protínala nejjižnější část
někdejší jezuitské zahrady. Zcela nově naopak vznikla
„střední" severojižní ulice (Příční) od východního cípu
bývalého Hutterova rybníka na dnešní Bratislavskou.
Zástavba všech ulic byla od počátku souvislá. V Příční a
Staré ulici šlo o vesměs přízemní domky, často
s mansardovými střechami (ojediněle dochovány dodnes), v
Bratislavské ulici byly záhy budovány velké pavlačové
domy.
Vzniklo zde několik větších dílen na výrobu textilního
zboží. Po polovině 19. století měla největší význam
továrna firmy Jakub Hecht a syn, vyrábějící látky na
kalhoty. Domy zde vlastnili především řemeslníci a
živnostníci,
u nichž v nájmu bydlelo mnoho dělnických rodin.
V letech 1882-1884 byla v souvislosti s vybudováním nové
čtvrti kolem náměstí 28. října zkanalizována Ponávka od
Lužánecké ulice po Křenovou a v její trase jižně od
Hrázi vznikla ulice Příkop, obestavěná vícepodlažními
činžovními domy. |
|
|
KOŽENÁ
ULICE (14 st. - Ledergasse, 1850 - Koželužská
ulice, 1963 - sady Osvobození)
Středověká Kožená ulice, která v hlavních rysech
přetrvávala až do třicetileté války, měla půdorys
zatočené vřetenové návsi, vybíhající z okružní cesty
kolem městských hradeb. Společně s ulicí Mezi koláři
zanikla v rámci švédského obléhání v letech 1643/1645 a
při výstavbě barokního opevnění.
Znovu byla obnovena v 70. letech 18. století jako
dělnické předměstí. Malý a úzký katastr Kožené Ulice
vymezovala na západní straně okružní cesta podél
koliště, na východě Ponávka, na jihu okraj větší zahrady
směrem ke Křenové ulici. Na severu sahala Kožená Ulice
až do poloviny vzdálenosti mezi ulicemi Bratislavskou
a Cejlem - patřily k ní tedy i domy při ústí Cejlu.
Zástavba, která roku 1784 již v plném rozsahu
existovala, měla charakter jednostranné ulicovky,
otevřené do Koliště.
Ulice byla zastavěna většími klasicistními domy, vesměs
pavlačovými.
Mezi lety 1834-1850 vzrostl počet obyvatel o 650.
Nově vybudovaná železniční trať na Českou Třebovou
(1843-1849), byla z města vyvedena viaduktem přes sklad
dřeva v Kožené Ulici, kterou rozťala na dvě části, které
pak roku 1850, kdy byla Kožená Ulice připojena k Brnu,
připadly k různým samosprávným okresům. |
|
|
PŘÍKOP
(1782 - Josefstädter Graben, Josefovský příkop, 1850 -
Grabengasse)
Příkop vznikl roku 1786 parcelací pozemků Karlova dvora
řečkovického exjezuitského panství a zejména Mitrovské
zahrady. Šlo vlastně o obnovu předbělohorských ulic Na
hrázi a Hutterovy, které zanikly při švédském obléhání v
letech 1643 a 1645 a v 1. polovině 18. století je zčásti
překryl vnější bastionový pás barokního opevnění města.
Příkop byl založen na ploše vymezené novou okružní
silnicí kolem Koliště z let 1774-1776, potokem Ponávkou
a hrází zrušeného Hutterova rybníka, podél níž vznikl
malý úzký katastr nového předměstí Hráze. Na jihu Příkop
bezprostředně sousedil s novou Koženou Ulicí, vzájemná
hranice procházela v polovině úseku mezi Bratislavskou
ulicí (dříve Josefov) a Cejlem.
Původní zástavba Příkopu byla původně vesměs velmi
drobná, bydlelo zde několik výrobců sukna, jinak
převážně dělnictvo.
Do počátku 20. století byla veškerá klasicistní zástavba
nahrazena mnohem většími novorenesančními a secesními
novostavbami velkoměstských činžovních domů vnější
strany brněnské okružní třídy.
V letech 1882-1884 byla zatrubněna Ponávka od Lužánecké
ulice po Křenovou a v její trase vznikla ulice Příkop.
|
|
|
RADLAS
(1348 - Redleins, 1718 - Rotlasgassen)
Ve středověku víska, která vznikla na zeměpanské půdě
při mlýně na Svitavě, který postavil patrně jistý Daren
v době lokace města. Od roku 1240 do husitských válek
patřil Radlas premonstrátskému klášteru v Zábrdovicích.
Po různých majetkových transakcích získal Radlas v
polovině 16. století brněnský měšťan Matyáš Munka
z Ivančic.
Hlavním objektem Radlasu byl již od středověku mlýn na
Svitavském náhonu. Radlas vznikl při jižní straně cesty
z Brna přes Cejl do Zábrdovic. Vznikl zde most přes
náhon, po němž přecházela odbočka z Cejlu, která se za
mostem dělila jednak do Křenové, jednak do Černovic. Sám
Radlas byl malou vískou, která měla roku 1673 pouhé 3
domy.
Hranice Radlasu vůči Cejlu vedla korytem svitavského
náhonu, uličkou Valcha a dále k východu po ulici Cejl,
z něhož se ještě před ohybem stočila k severu v trase
Přadlácké ulice. Se Zábrdovicemi sousedil Radlas někde
v místech ohybu Cejlu k severu.
Koncem 18. století byla postavena textilní továrna
bratří Schöllerů a Radlas se v návaznosti na Cejl začal
rychle měnit v dělnické předměstí, které do roku 1834
dosáhlo velikosti 14 domů, jež se seskupily na způsob
ghetta na relativně malé ploše mezi náhonem a Cejlem,
kde s nimi sousedily i první tovární provozy.
V letech 1847-1848 postavena brněnská plynárna.
Území mezi železnicí a olomouckou silnicí se stalo
soustředěnou průmyslovou zónou, a na Radlase byl obdobný
vývoj ještě výraznější a rychlejší.
Do 1. světové války bylo celé území zastavěno
průmyslovými objekty, mezi nimiž byla i městská
elektrárna
(1878-1898) a spalovna smetí (1902-1905).
____________________________________________________________________________________________
|
|
|
|
ŽABOVŘESKY |
1314 in villa
Seuerwicz |
1347 de
sebrawicz |
1415
municionem Zabowrzesk |
1885 Sebrowitz,
Žabovřesky |
|
|
|
|
HISTORIE
Před rokem 1314 se ves stala šlechtickým
statkem, neboť se zde tehdy uvádí alodiální
dvůr.
Od poloviny 14. století získávali v Žabovřeskách
pozemkový majetek, hlavně vinice, brněnští
měšťané.
Postupně však ves přešla do rukou kláštera. Na
rozkaz krále Matyáše byly Žabovřesky roku 1469
klášteru zapsány do zemských desek, čímž byly
připojeny k panství Královo Pole, u něhož
zůstaly až do roku 1848.
Tvrz v Žabovřeskách zanikla za česko-uherských
válek.
Vesnice byla poměrně málo postižena třicetiletou
válkou, větší škody zaznamenaly zdejší vinice.
Obec měla na pečeti znamení klíče, kopáče a
kříže. Zachovávala si zemědělský charakter. Roku
1899 vznikla záložna.
Roku 1919 byly Žabovřesky připojeny k Brnu.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
319 |
|
|
|
1880 |
216 |
1 515 |
1 411 |
72 |
3 |
1921 |
863 |
5 862 |
5 311 |
291 |
70 |
1930 |
1 088 |
11 253 |
10 217 |
470 |
566 |
1950 |
1 978 |
14 066 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
17 000 |
|
|
1970 |
2 370 |
25 811 |
8 137 |
|
1980 |
2 780 |
28 208 |
10 368 |
2 627 |
1991 |
2 737 |
24 069 |
10 005 |
2 524 |
|
|
|
|
srovnání se současností |
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Ves Žabovřesky vznikla v místech, kde stoupá Štursova
ulice.
Ves měla před třicetiletou válkou 26 osedlých, tento
počet se udržel i později (1673), a do roku 1750 dokonce
vzrostl na 44 osedlých.
Původní jádro Žabovřesk s největší pravděpodobností
tvořila jen ulicovka podél královopolsko-jundrovské
cesty (Maničky - Sochorova).
Drobná zástavba vznikala jednak podél veverské cesty (Štursova),
jednak v místě původního přímého pokračování jižní ulice
(Sochorova).
Před polovinou 19. století začal neobyčejně rychlý růst
Žabovřesk. Již v letech 1834-1869 vzrostl počet domů na
více než dvojnásobek. Novodobý vývoj rozšiřoval zástavbu
především směrem k Brnu.
Kolem roku 1900 vznikly zárodky žabovřeských vilových
čtvrtí. Pod Wilsonovým lesem vznikla izolovaně od
ostatní zástavby řada vilek po severní straně ulice Jana
Nečase.
Roku 1918 vyplnila zprvu jen přízemní, později patrová
rodinná a dělnická zástavba úplně celou délku veversko-brněnské
cesty na katastru Žabovřesk.
Za 1. republiky pak byla dokončena tradiční patrová
bloková rodinná zástavba mezi Minskou ulicí a dominantou
nových Kounicových vysokoškolských kolejí.
V letech 1966-1977 se do Žabovřesk soustředila rozsáhlá
stavební činnost. Severní okraje starší zástavby
propojila prodloužená ulice Zborovská.
Na starší typové bytové domy s ohlasy socialistického
realismu z počátku 50. let mezi Jindřichovou a Spojovací
ulicí navázalo poměrně kvalitně řešené panelové
sídliště. Převážnou část zástavby vytvořily čtyřpodlažní
bodové domy v zeleni. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
ŽEBĚTÍN |
1277 in
Rechcowitz |
1409 villam
Reczkowycze |
1633
Ržecžkowitz |
1893 Řečkowitz,
Řečkovice |
|
|
|
|
HISTORIE
Ves patřila moravským zeměpánům, kteří dávali
zdejší dvory svobodným lidem za služby jejich
panstvím.
Roku 1370 byl Žebětín rozdělen na 3 části: k
hradu Špilberku (od roku 1517 kláštera
cisterciaček ve Starém Brně), k hradu Veveří a k
augustiniánskému klášteru. V držení na
jednotlivých dílech se pak střídala řada osob,
často ve vzájemných sporech.
Rozdělení na tři díly se udrželo trvale. I. díl
tvořil samostatnou obec, na pečeti měla znamení
srdce, z něhož vyrůstala tři kvítka.
Roku 1718 byly nově rozděleny pozemky. Roku 1720
ves vyhořela.
II. díl s bývalým svobodnickým dvorem a kostelem
také tvořil samostatnou obec s rychtářem a
pečetí se znamením radlice a hroznu. Dvůr byl
roku 1803 rozdělen na 43 kusů a prodán (panské
kopaniny byly rozprodány roku 1817 po 65
kusech).
Na III. díle byli v polovině 17. století dva
svobodní dvořáci. |
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
406 |
|
|
|
1880 |
167 |
904 |
904 |
|
|
1921 |
247 |
1 041 |
1 401 |
|
|
1930 |
299 |
1 554 |
1 553 |
1 |
|
1950 |
415 |
1 680 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
430 |
1 843 |
449 |
|
1970 |
481 |
1 835 |
481 |
|
1980 |
539 |
1 939 |
610 |
605 |
1991 |
570 |
1 872 |
596 |
577 |
|
|
|
|
Po roce 1848 se
všechny tři díly Žebětína spojily v jedinou obec.
Na počátku 20. století byl ve vsi mlýn (1890), 2
cihelny, stavitelská firma, záložna (1898), ale největší
význam měla zdejší výroba dlažebních kostek a dlaždičské
firmy, jichž bylo roku 1911 devět a roku 1939 jedenáct.
Na konci 2. světové války byla ves osvobozena 26. 4.
1945 (35 sovětských vojáků padlo).
Součástí Brna se Žebětín stal v roce 1971. |
|
|
|
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Žebětín vznikl v mělkém, k východu se rozevírajícím
údolí Žebětínského potoka, který pramení nad vsí, pod
hřbetem Lipového vrchu a Kopečku.
Osou vsi se stala cesta po severní straně potoka, který
bránil plnému rozvinutí oboustranné ulicové zástavby,
zvláště ve východní části. Skutečným centrem majetkově
rozdělené vsi se však stala protáhlá, ne zcela
pravidelná náves, přetínající potok a končící mírně
vyvýšeným kostelem jižně od potoka.
Počátkem 17. století měla ves 39 osedlých.
V 1. polovině 18. století začal rozvoj domkářské
výstavby, který zesílil zejména na přelomu 18. a 19.
století. Drobné domky vznikaly jednak na konci
Kohoutovické ulice, především však na západním konci
vsi, kde vytvořily několik vějířovitě uspořádaných řad
(uličky Ríšova, Pramenná, Buková, u hájovny). Také za 1.
republiky se stavělo v této části vsi (Májová ulice),
především ale podél Kohoutovické ulice, kde vznikla
nesouvislá oboustranná ulicová zástavba až k můstku přes
potok. Zahustila se rovněž zástavba v centru vsi,
zvláště kolem návsi.
V 60.-80. letech zde pak vznikla téměř souvislá rodinná
zástavba, organizovaná v pravoúhlých uličních blocích
(ulice Chrpová, Drdy, Otevřená, Klobouček). |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
ŽIDENICE |
12010 falzum -
de Sidinie* |
11348 in
Sibnitz |
1718 Zidenitz |
1854 Schimitz,
Židenice |
|
|
|
|
* jméno vzniklo z
kořene slova "očekávat, čekat" a nesouvisí s
židovským národem
HISTORIE
Již v období Velké Moravy bylo v prostoru
Židenic významnější koncentrace osídlení.
První nepřímý doklad o existenci vsi je v
potvrzení nadání zábrdovického kláštera od Lva z
Klobouk roku 1210, kde je uveden Hroznata ze
Židenic.
Židenice tvořily původně samostatný statek.
Brněnští měšťané drželi v Židenicích v letech
1348-1373 nejméně 11 dvorů a různé menší
pozemky.
V boji o ovládnutí vsi nakonec zvítězili
zábrdovičtí premonstráti a ve
2. polovině 15. století připojili celou ves ke
klášternímu panství.
Z někdejšího vladyckého zboží s tvrzí v
Židenicích se stal svobodný dvůr, který koncem
16. století vlastnil Jaroš Ulerštorfer.
Roku 1784 byl zábrdovický klášter zrušen a roku
1785 byly robotní povinnosti poddaných převedeny
na peněžité dávky, některé dávky a práce.
|
rok |
domů |
obyvatel |
Češi |
Němci |
jiní |
1771 |
|
534 |
|
|
|
1880 |
179 |
2 178 |
2 019 |
158 |
|
1921 |
1 559 |
14 173 |
13 403 |
542 |
|
1930 |
2 510 |
23 516 |
21 661 |
1 312 |
543 |
1950 |
3 719 |
27 206 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rok |
domů |
obyvatel |
bytů |
obyv. v RD |
1961 |
|
29 180 |
|
|
1970 |
3 627 |
29 245 |
10 489 |
|
1980 |
3 494 |
25 035 |
10 103 |
3 928 |
1991 |
2 218 |
35 461 |
13 839 |
3 263 |
od roku 1950 včetně
Juliánova |
|
|
|
Obec spravoval
rychtář, purkmistr a konšelé. Obec měla v pečetním
znamení dubový list (1750).
Dříve oblíbený chov ovcí zanikl do roku 1870. V
poslední čtvrtině 19. století, kdy začal velký
rozmach brněnského průmyslu, nastal v Židenicích
obrovský nárůst počtu obyvatel, nejvíce dělníků z
brněnských továren.
Roku 1888 zde bylo vedle 32 starých zemědělských
usedlostí 263 domkářů, 32 obchodních živnostníků,
27 řemeslníků, 5 továren, barvírna, parní pekárna,
továrna na vápno, spodium a továrna na střešní
lepenku.
Na počátku 20. století se Židenice staly největší
vesnicí na Moravě a v červenci 1914, těsně před
vypuknutím
1. světové války, požádaly o povýšení na město, ale
vídeňská vláda žádost zamítla a po připojení k Brnu
roku 1919 již celá věc přestala být aktuální.
|
|
|
srovnání se současností |
|
|
URBANISTICKÝ VÝVOJ
Židenice vznikly jako ulicovka (dnešní ulice Stará
osada) podél bočního, mlýnského ramene Svitavy, na němž
později stál velký mlýn.
Středověká tvrz stávala nepochybně v sousedství mlýna.
Ještě počátkem 17. století měly Židenice jen 39
osedlých, což odpovídá právě jen úseku ulicovky od mostu
k jihovýchodu. Teprve vzrůst vsi v 1. polovině 18.
století vyvolal prodloužení ulicovky podél vody k
severovýchodu a zcela organické prodloužení intravilánu.
Od poloviny 19. století se začalo výrazně měnit okolí
vsi. V letech 1843-1849 proťala zábrdovický ostrov v
těsné blízkosti severozápadního konce Židenic nová
železnice z Brna do České Třebové.
Do roku 1918 se vytvořila základní zástavba celého
území. V jižní části území se od Juliánova zástavba
rozšiřovala podél Táborské ulice. V severní části území
vznikla souvislá zástavba jižní strany Bubeníčkovy
ulice, tedy spojnice Židenic se zábrdovickou „klášterní
ulicovkou“.
V 30. letech byla celá aglomerace dobudována a všechny
volné plochy byly zastavěny.
Přes bouřlivý novodobý vývoj se vesnické jádro Židenic
(Stará osada) dosud udržovalo v urbanisticky nenarušené
podobě.
Po roce 1945 byla existující obytná struktura Židenic
doplněna v okrajových polohách. Nová řadová bytová
zástavba vznikla na úbočí Bílé hory (ulice Viniční,
Škrochova, Nopova, Tenorova, Vinařického) a vytvořila
také nový jihovýchodní okraj Juliánova (ulice Škroupova,
Bělohorská, Líšeňská).
V období socialismu došlo ovšem také k velmi negativním
zásahům do území židenického „železničního ostrova" při
dolní části Táborské ulice. Na úkor starší zástavby byly
rozšířeny průmyslové areály.
V 80. letech bylo rozsáhlé území mezi Koperníkovou,
Kosmákovou, Svatoplukovou a Bubeníčkovou ulicí plošně
zdemolováno (čímž zcela zaniklo původní vesnické jádro
Židenic), a nekoncepčně zastavěno deskovými panelovými
domy. |
|
|
____________________________________________________________________________________________ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|